Jag installerade ny TV-antenn med signalförstärkare för några år sedan, den pekar på Göteborg/Brudaremossen. Samtliga kanaler fungerar utmärkt med signalstyrka 100% och signalkvalitet 95-100%, utom de kanaler som går på band 9 som är 205.5 MHz. Där har jag fortfarande 100% signalstyrka, men kvaliteten varierar hela tiden kraftigt mellan 20-70% vilket ofta ger dålig bild i form av pixellering, bilden hackar eller att den försvinner helt några sekunder då och då.
Eftersom alla signalstyrkor är på max så pekar väl antennen rätt? Borde inte göra nån skillnad att försöka justera den ytterligare eller?
Även om det verkade osannolikt med störningar från 4G på 205.5 MHz så installerade jag idag ett LTE-filter på vinst och förlust, men det gjorde såklart ingen skillnad så jag kommer lämna tillbaka det.
Min antenn är en Televes aktiv kombiantenn för VHF/UHF som klarar de frekvensområden som är aktuella. Den strömförsörjs av en Televes MA-5457 som är en nätdel med förstärkare.
Några idéer om vad som kan vara problemet och vad som kan göras åt det?
Finns det möjlighet att justera förstärkningen? En del mottagare är inte så glada i att matas med för stark signal.
Förstärkningen går att justera mellan -12 till 0dB. Den stod inställd på max dvs 0 dB, har provat att justera den neråt och det blir ingen enorm skillnad. Ställer jag den på min dvs -12 dB så droppar även signalstyrka till ca 96% utan att kvaliteten påverkas synbart. Drar jag bara ner den något så verkar kvaliteten inte hoppa lika mycket och ofta ner mot noll utan pendlar mest mellan 40-80 men bilden verkar ok.
Jaja, det är också väderberoende har jag märkt, får se hur och om det är stabilt så, så kanske det duger.
Nä, lika illa som tidigare. Bilden försvinner regelbundet. Kvaliteten pendlar kraftigt mellan 0 och 70 på band 9/205.5 MHz. Dämpa signalen ger ingen förbättring. Inga 4g-störningar.
Slut på idéer nu.
Jag har haft liknande problem någon vecka strax söder om Göteborg. Nu har det dock blivit mycket bättre igen, kanske lika bra som det var innan.
Jag misstänker att det varit något fel på den utsända signalen.
Under sommaren har jag noterat att vid viss väderlek/hög temp. kan det bli störningar, särskilt när solen håller på att gå ner.
Annars är ett tips att höra med någon lokal antenn-firma, dom har kännedom om vad som behövs för bra mottagning.
Ja, väderlek påverkar tydligt här. Var hemma igår, det var soligt på förmiddagen, hade fortfarande 100% signalstyrka men 0% kvalitet kontinuerligt. Sen kom det tillbaka och fladdrade mellan 0 och 70% senare under dagen. Även kraftigt åskregn eller snöoväder ger samma effekt. Ska man se på dessa kanaler på band 9 verkar mulet väder vara en förutsättning.
Om det är utsändningen som är fel så har de haft detta problemet i flera år utan att det blivit åtgärdat.
Vilka kanaler är det som du har problem med? Kör själv mot Brudarmossen, bor söder om och vissa kanaler är ibland helt hopplösa att få bra bilder på medans andra har perfekt mottagning, dock då en annan MUX. På senaste tiden har det dock varit bra.
Det var inte samma kanaler som jag tidigare hade problem med, de ligger på Nät 3. Främst Discovery och kanal 10 som jag hade problem med. Dock kan det ha varit även på Nät 7 men då jag inte regelbundet tittar på de kanaler som ligger där kan jag inte säga om det även var problem där när jag hade mina störningar. Sist jag tittade på signalstyrkan så var den inte i topp men tillräcklig för att få en tittbar bild.
Hade samma problem i fritidshuset och fick det att fungera bra med en gitterantenn.
Provade två olika av Televes kombiantenner och med antennförstärkare, båda hade mycket störningar.
Har björkskog framför antennriktning, så vid regn och blåst kan det fortfarande bli mindre störningar. Kör bara skogstv via antenn, resten tar jag via mobilt bredband.
Hade samma problem i fritidshuset och fick det att fungera bra med en gitterantenn.
Provade två olika av Televes kombiantenner och med antennförstärkare, båda hade mycket störningar.
Har björkskog framför antennriktning, så vid regn och blåst kan det fortfarande bli mindre störningar. Kör bara skogstv via antenn, resten tar jag via mobilt bredband.
Ok, intressant. Har också en del träd som är i vägen. Kanske det är så olika frekvenser påverkas olika mycket av det?
Kanske skulle testa en gitterantenn.
Märkligt. För mig låter det som att det är geografi, antennen eller nåt annat i signalkedjan som påverkar.
Det kan det vara i mitt fall också då jag har antennen inne på vinden. Det lustiga i mitt fall var/är att det endast var ett visst Nät(mux) som drabbades. Jag tycker att om nu vindmontaget skulle störa så borde väl samtliga kanaler påverkas och inte endast kanaler på en viss Mux. Sedan påverkar naturligtvis vädret. Är takpannorna blöta/torra/snöbelagda så blir ju mottagningen sämre men jag tycker då att ALLA kanaler borde påverkas och inte endast vissa.....