6 481 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Weber elgrill
Någon som har erfarenheter av Webers elgrillar? Kan ej ha kol eller gasol där jag bor. Undrar isåfall om detta kan vara något. Förr fanns elgrillar med element över gallret, men tyckte sådär om dem. Dessa kanske är bättre???
Mvh
Mvh
Ledsen att behöva säga det, men...
Problemet med en elgrill är att de inte ger mer än 2000w. Det är alldeles för dåligt. Det räcker inte ens till för att grilla korv ordentligt, kött kan du bara glömma. Det är inte värt det. Det blir bättre i stekpannan!
Hade jag haft tillräckligt insynsskydd så hade jag nog funderat på att köra en fuling och köpt en liten diskret gasgrill.
Problemet med en elgrill är att de inte ger mer än 2000w. Det är alldeles för dåligt. Det räcker inte ens till för att grilla korv ordentligt, kött kan du bara glömma. Det är inte värt det. Det blir bättre i stekpannan!
Hade jag haft tillräckligt insynsskydd så hade jag nog funderat på att köra en fuling och köpt en liten diskret gasgrill.
Min fråga om trefas, var väl kanske inte helt seriöst menad...
Jag köpte en elgrill när jag bodde i lägenhet, den blev inte använd många gånger. Jag har en kontaktgrill. Den är utmärkt att göra varma mackor i, till nöds skulle man nog kunna värma några korvar. Burgare blir randiga och får bara stekyta där de varit i kontakt med "grillen", resten ser kokt(!) ut. Få en välgrillad ryggbiff som är ordentligt rosa inuti? Glöm det, finns inte en chans.
Problemet är att 230v och 10A säkring ger max 2300W tillgängligt. Därför är elgrillar som regel spec:ade till ca 2000-2200W. Det går att tillaga mat med den effekten, men det är inte tillräckligt för att kunna grilla. Elgrillen kan helt enkelt inte bli tillräckligt varm, pga den relativt sett låga effekten.
Men visst, vill du bara sitta ute och laga mat så fyller elgrillen en funktion. Är det viktigare att maten blir bra, så vidhåller jag att det blir bättre i stekpannan! Du kan ju alltid ta med stekpannan ut!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-2000034139/
Jag förstår att det är en liten besvikelse, men jag är rädd för att du kommer blir ännu mer besviken om du köper en elgrill och förväntar dig att kunna grilla...
Jag köpte en elgrill när jag bodde i lägenhet, den blev inte använd många gånger. Jag har en kontaktgrill. Den är utmärkt att göra varma mackor i, till nöds skulle man nog kunna värma några korvar. Burgare blir randiga och får bara stekyta där de varit i kontakt med "grillen", resten ser kokt(!) ut. Få en välgrillad ryggbiff som är ordentligt rosa inuti? Glöm det, finns inte en chans.
Problemet är att 230v och 10A säkring ger max 2300W tillgängligt. Därför är elgrillar som regel spec:ade till ca 2000-2200W. Det går att tillaga mat med den effekten, men det är inte tillräckligt för att kunna grilla. Elgrillen kan helt enkelt inte bli tillräckligt varm, pga den relativt sett låga effekten.
Men visst, vill du bara sitta ute och laga mat så fyller elgrillen en funktion. Är det viktigare att maten blir bra, så vidhåller jag att det blir bättre i stekpannan! Du kan ju alltid ta med stekpannan ut!
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-2000034139/
Jag förstår att det är en liten besvikelse, men jag är rädd för att du kommer blir ännu mer besviken om du köper en elgrill och förväntar dig att kunna grilla...
Du får ursäkta men jag har då inga som helst problem med min grill att få till bra ytor. Faktiskt så att jag har tendens att använda för hög värme främst på fläsk som som blir ytbrännt men inte tillräckligt genomgrillat
Glöm inte att elräkning blir skrämmande hög om man använder elgrillern ofta. Råkade ut för det för några år sen när vi hade elgrill på balkongen, blev slutgrillat rätt fort när räkningen dök upp för den sommaren var ju kvartalsräkning på den tiden
Du är ursäktad. Vi har alla olika krav, mina är tydligen högre än dina. Men det viktigaste är att du är nöjd med din utrustning.Mats skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------
För den som är i grillköpartagen så kan det vara värt att notera att man vid direkt grillning använder sig av strålningsvärme, och vid indirekt grillning konvektionsvärme. En kontakt-"grill" däremot, överför värme genom konduktion, precis som en stekpanna.
Redigerat:
När jag bodde i hyresrätt hade jag en elgrill på balkongen och upplevde också att effekten inte räckte till. Kyckling och fläsk gick bra att grilla men den blev inte tillräckligt varm för att grilla nötkött med bra resultat.
Hobbysnickare
· Billinge
· 77 inlägg
Du måste haft grillen igång väldigt mycket, säg att du maxade 2300w i en timme så skulle det kosta ca. 2kr. Om du grillade en timme alla dagar i månaden blir det 60 spänn....inte så farligt tycker jagI ikeo skrev:
Klicka här för att svara