Teknik
Anders_Nilsson: [citat] Det har funnits seniortelefoner med stora knappar i många år nu. Det är dags att tillverkarna av underhållningselektronik för hemmabruk går samman och sätter en bild av en Torix på fronten på senior vänliga apparater. Eller kanske en diazedsäkring. I alla fall är det kul att se att vansinniga debatter om vad som är bäst fortsätter. Det var ju en stor grej bland LP-fanatiker
Andreascanr: Passa på att dra bra nätverkskabel också. Minst cat6a tänker jag. Vattenfelsbrytare också
useless: Finns hur mycket som helst om man googlar på analogue panel meter
kanonvallen: Nöjd med denna väderstation https://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4derstation-med-f%C3%A4rgsk%C3%A4rm-och-3-givare/p/Pr367904000
etompau: Köp en begagnad TellstickNet/Znet på ex. tradera för några hundra kronor, komplettera med önskat antal givare (ca 120 kr/st) och du kan läsa av önskade värde, dock via en app (eller på webben). Loggning av mätvärde är också möjligt samt indikering vid inställda tröskelvärde för temp/funkt-värde.
sinclairhacker: [citat] Jag har 16A säkring o länge kört med eliq mätare o display, varit mycket till hjälp. Den har del för del gått sönder, är 10 år eller så, och tyvärr har jag inte fått någon bra kontakt med eliq, de verkar av hemsidan o döma gett upp konsumentprodukter. Jag köpte då en sparsnäs på IKEA, som vad jag förstått är utvecklad av eliq. Den fungerar på samma sätt , men
AndersMalmgren: Jag körde svenska supra I väggen, gjord specifikt för att dras i 20mm VP
straffarbete: Har några Heos-högtalare, satsade på dem istället för Sonos eftersom de även har Bluetooth så att det inte bara blir bokstöd om de lägger ner sina appar. Skulle nu utöka med en högtalare till och så verkar det bara finnas ett fåtal modeller kvar till salu :( Nån som har nån aning om varför, och om det är lönt att köpa de man faktiskt fortfarande får tag i, eller satsa pengarna
Tovetorvan: Vill du kolla hur proffsen gör, så kontakta Christoffer på www.eventljus.se. Dom har nog stött på alla möjliga riggar med belysning som ska höjas/sänkas/vridas och så vidare. Där kan du nog få inspiration till ett enkelt hemmabygge.
prototypen: Det var nog bara kondensatorn som var dålig, reläsurret är ofta en indikering på att kondensatorn är dålig. Reaktionstiden för relät är 7 ms medan tiden mellan pulserna för likriktad växelspänning är 10 ms. Med en fungerande glättningskondensator så ligger relät till hela tiden utan surr. Protte
stennajay: Tack för ditt svar! Något som inte framgick i min beskrivning är att jag ska kunna stänga av strömmen till dessa högtalarna. Så ett "play" kommando sätter på strömmen till högtalaren och skickar musiken via chromecasten (som alltid är på). Faran med att de står på hela tiden försvinner men är givetvis där under drift. Anledningen till att jag inte tänkt göra en box bakom
HasseTeknik: Som jämförelse av prestanda : I mitt fritidshus har jag ett rum på c:a 35 m2 där halva ytan täcks av ett sovloft. Uppe på loftet (vid kanten) har jag en 230V golvfläkt stående med riktning snett nedåt och gående på halvfart. När jag eldar i en kamin på vintern, så blir det kanske 22°C nere och 26°C uppe på loftet. Utan fläkten påslagen blir troligen siffrorna 18 respektive 28.
Mr.Pink: Vi har några Com Hem-uttag ("3 hål i väggen") som vi vill täcka för med doslock eller liknande då vi aldrig använder uttagen. Uttagen i sig börjar dessutom bli gula och fula till färgen. Vi bor i en villa med cirka 5-6 Com Hem-uttag fördelat på två våningsplan. Vi använder endast ett av uttagen för linjär-tv. Telefoni används ej och internet fås genom stadsnätets fiberlösning
tergo: kanske kan det bero på de tyske sändarna som når längra upp i södra sverige och stör vid högtrycksväder eller ev någon dansk sändare på jylland
anders07: Söker något liknande denna men skulle behöva vara max 10mm i diameter, denna är 13... https://www.pondteam.com/produkt/aqua-minilight-10-w-med-trafo/ [bild] Någon som har tips? Alternativt om någon kan tipsa om en bra lysdiod jag kan löda på en kabel själv men behöver fungera mer en standard led driver då...
Jocke Best: Hittade denna tråd nu när ni troligen ska skaffa fiber i brf en. Jag tänkte också flytta in mediaomvandlaren till bakom tvn. Blir ev denna lilla dosa för att förlänga från befintlig fiberpatch. Lite mindre än ett uttag på väggen.
CarinaBerg: [citat] Okej, men vad bra att du fick veta vad det var. Hoppas det funkar nu igen!
RalleB: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/digital-till-analog-omvandlare-p68907 Produkten ni behöver. De har även en med fler ingång om man önskar det: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/digital-till-analog-omvandlare-med-switch-p69170 gällandes förstärkare med streaming, skippa det. Det
richardtenggren: [citat] Jag har bara flugit med jetplan inrikes de gånger jag åkt till Skellefteå, Luleå och Kiruna. Att åka till Tammerfors däremot, dit har det alltid blivit turboprop...
kisumisu: Den här frågan hittar jag inget svar och jag får heller inget svar av varken Vattenfall eller EON. Stora reklam om fossilfritt och egna mackar :thinking: Frågan till Vattenfall: Ärendebeskrivning: Hej! Jag skulle vilja vara intresserad av en laddbox till elbil. Har bara lite frågor gällande det. Först och främst har ni haft något erbjudande att man får fri laddning 1år till elbil. Hur
klash: Tack för alla svar och ursäkta att mitt svar har dröjt. Jag känner att det här är lite över min kunskapsnivå att försöka reda ut, så elektrikern får ta och titta på det nästa gång han kommer förbi.
Jonas Sj: Jag löste det, jag kapade de båda röda från kretskortet och kopplade ihop dem. Kapade även den blå och kopplade till batteriets minuspol. Den fungerar som jag vill nu, får se ifall den laddar också när det blir sol nästa gång.
Grra: Hade CellIP för herrans massa år sedan och tror att det var en blåaktig avlång box som fungerade riktigt dåligt. Köpte Samsung Gigaset som hade VoIP inbyggt och ställde in den. Har fungerat stabilt i åratal nu.
CH80: Vi kommer byta ytterdörrar inom några veckor och har köpt Yale doorman V2N, läser lite om installationen och blir inte riktigt klok, vilket är klokast att välja Easy eller Advanced mode ? Om man väljer en pinkod till varje nyckelbricka så innebär det att man måste slå den ihop med brickan vid upplåsning ? Kan man om man glömmer nyckelbrickan hemma låsa upp med Masterkoden ? Om man
MathiasS: Problemet med den och det mesta andra som man kan köpa är att totalkostnaden blir rätt hög när man ska betala per månad för någon tjänst. För det upplägg jag har nu köpte jag en tracker för 170kr och sedan betalar jag 10kr extra per månad för ett extra simkort. Tricket för att hålla kostnaden nere blir att få tag i ett simkort med 4-500Mb data till ett lågt pris.
osmat: Var någon på Swedroid (tror jag) som gjorde motsvarande i ett nattduksbord för några år sedan.. så verkar fungera. Annars finns det laddare som ser ut som trä, kanske går att få hyffsat osynligt. Typ som denna https://www.amazon.com/Wireless-Charging-compatible-Qi-Enabled-devices/dp/B0157191X8
Fairlane: [citat] Jag köpte ny TV i helgen, också en Sony led, men 65". Modellen heter KD65XG8196, men det finns ju oändligt många. I mitt fall ersätter den en LG 60" plasma som nog kostade en hel del när den köptes för 15-20 år sen. Det jag sett hittills så är bilden på den nya TVn fullständigt överlägsen den gamla. Det är som att jämföra VHS och DVD. Ljuden är också många gånger
Kluven: [citat] Det är nått som strular, funkar efter lite knapptryckningar. Felen är lite olika varje gång. Har Vivoactive 4, IPhone 11, 3M worktunes connect+ (är väl ungefär samma lurar som peltor xpi fast utan medhörning, säljs inte i Sverige)
Mats: Jag satte upp en parabol med vanliga twist on kontakter för ca 20 år sen. Funkar ännu så jag hävdar att det går bra ;)
slug68: Tp-link Deco separering av nätverken (5 och 2,4GHz) Har önskemål om att separera nätverken (5 och 2,4) på mina Decos (3st x60 och 3 st m9plus) finns ju som jag ser det ingen annan lösning än att aktivera gästnätverket och sätta det till som i mitt fall 2,4 och det primära till 5, Allt frid och fröjd, primära funkar som det ska men gästnätverkat kan man inte ansluta till, på mobil