Beställde lite varmgalvaniserade öglebultar. När jag fick hem dem så reagerade jag på att de är oväntat blanka. Hade förväntat mig ett mattare utseende i stil med franska träskruvar, vilka jag har fått för mig brukar vara varmförzinkade - men det är kanske något annat än varmgalvaniserat?

Vad är egentligen varmgalvanisering? Är det bättre/samma/sämre än elförzinkning/blankförzinkning? Vad kommer hända om jag monterar dessa öglebultar i tryckimpregnerade stolpar?


De är väldigt blanka och glänsande, kan närmast jämföras med om de vore sprayade med silverfärg. Se bilder (med några bultar och franska träskruvar som jämförelse):

Flera blanka, varmgalvaniserade öglebultar och matta, franska träskruvar på träbord som jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmgalvaniserade öglebultar och franska träskruvar på träbord för jämförelse av glans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre varmgalvaniserade öglebultar med muttrar på en träbakgrund, glänsande med högreflekterande yta jämfört med matt franska träskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elförzinkning är en sämre ytbehandling än varmgalving och den senare är den enda som duger utomhus under tid.
Varmgalvade detaljer är som du skriver vanligtvis mattare men är de är nybehandlade är de blanka dock brukar de inte se ut som de på bilden.
Med mina 14år som säljare av fästelement så skulle jag sätta en betydande peng på att de inte är varmgalvade...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En sak till, tittar man på leverantörens bilder så ser inte muttrar varmgalvade ut.
Sen skulle jag gissa att ögleskruven inte heller är varmgalvade utan ser mer ut som Dacromet eller liknande men det är nog överkurs.
 
Tyvärr håller jag med p-plats, svårt att tro att de där är varmgalvade. Hoppas givetvis att jag har fel.
 
Varmgalvanisering är doppat i smält zink och är tjockare än elekrogalvanisering. Sen kan säkert tjockleken variera även vid varmgalvanisering. Därmed sagt skulle öglebultarna hålla längre än träet, även om de vore obehandlade.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Såhär ser en varmgalvad ut, lite skillnad.
En varmgalvad öglebult med mutter och bricka mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Som @P-plats säger kan nya varmgalvaniserade saker vara väldigt blanka och fina ut och efter ett tag får de den färg som dina referenser har. Utifrån bilderna skulle jag säga att man har doppat själva öglan i zink. Men jag känner mig mera tveksam till att muttrarna på bilden är varmförzinkade.

Ofta kan det bli små rinningar när man varmförzinkar, speciellt vid hörn och skarpa kanter, varmförzinkade detaljer är oftast lite mer sträva (ojämn yta) än elförzinkade deltaljer.
 
Är det nygalvat är det riktigt blankt o fint. Det blir matt o trist med tiden.
 
Finns det egentligen något som heter varmvalvanisering?
Antingen är det väl en galvanisk process, dvs elektrolys, eller så doppar man i ett varmt zinkbad utan elektrolys?
 
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Finns det egentligen något som heter varmvalvanisering?
Antingen är det väl en galvanisk process, dvs elektrolys, eller så doppar man i ett varmt zinkbad utan elektrolys?
Den språkliga korrektheten är nog svårvunnen med 37 200 Google-träffar på varmgalvanisering och 45 200 träffar på varmförzinkning.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
Jag har jobbat med (Varm) galvanisering. Om man inte kyler med vatten direkt efter förzinkningen så blir dom blank å fin men blir grå med tiden. Man måste mäta med en my mätare för att veta hur tjock zinklagret är innan det går att uttala sig med 100% säkerher hur dom är behandlade. Men visst ser det ut som elförzinkning på bilderna.
 
Den lite blåa färgen i gängorna på dina beslag påminner väldigt mycket om elförzinkad ”färg”. Varmförzinkat är helt neutralgrått. Om du skall ha dem kustnära i Halland kan du glömma elförzinkat. Varmförzinkat är det enda som duger på västkusten.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den lite blåa färgen i gängorna på dina beslag påminner väldigt mycket om elförzinkad ”färg”. Varmförzinkat är helt neutralgrått. Om du skall ha dem kustnära i Halland kan du glömma elförzinkat. Varmförzinkat är det enda som duger på västkusten.
Nej de ska inte användas kustnära, närmsta kust är ett par mil bort. De ska dock användas i tryckimpregnerad furu. Har försökt nå leverantören flera gånger för att höra hur det ligger till, men får inget svar. Får väl montera dem och se hur det utvecklar sig. De kommer sitta hyfsat lättåtkomligt, så om det skulle visa sig att de börjar rosta efter något år så går det att byta ut dem utan större problem. Trist att slänga pengar i sjön dock, köpte ett ganska stort antal.
 
useless useless skrev:
Finns det egentligen något som heter varmvalvanisering?
Antingen är det väl en galvanisk process, dvs elektrolys, eller så doppar man i ett varmt zinkbad utan elektrolys?
Jag vet inte om ordet galvanisk är rätt men nån process är det som sker vid doppningen.

För att det ska funka med varmgalvanisering måste man ha rätt mängd kisel i stålet.
Så det duger inte med vilket stål som helst.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.