1 435 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Övervakningskameror till nasen
Hej, första posten här!
Jag har en nas, Synology ds-1812+ jag tänkte koppla gissningsvis tre kameror till. Två utomhus, en av dem eventuellt på fristående garaget (tänker wifi) och en inne. Inomhus är det väldigt "öppen planlösning" så jag hoppas att det räcker med en. Tänker att jag köper tre stycken, testar placeringar och ser om fler behövs.
Men jestanes vad svårt det är att bestämma sig för kameramodeller, hjälp mig! Det finns alldeles för många kameror
Jag har läst mig till att wifi kan störas ut och att det sker så det vore egentligen bra att undvika. En sladd måste ändå dras till kamerorna så ja, Ethernet skulle funka men på den våningen har jag ingen egentlig nätverksinfrastruktur, däremot finns el lite varstans
Önskemål är dessa:
Inomhus gärna en diskret kamera med brett synfält (synfält?)
Utomhus vädersäkra och jag vet inte, ptz är väl inte intelligentare än att de kör ett schema? Eller identifierar de en person och följer den automatiskt om den triggas?
Pris bör ligga upp till 2500:- men helst under 2000:-
En annan sak jag funderat kring är säkerheten, kanske främst med kinaprodukter i dessa 5g-tider, ska jag ta det i beaktan?
Våningen är under ombyggnad kan vi säga, väggar rivs mm så jag har inte hela bilden klar för mig om placering osv. kanske sjösätts detta om ett halvår men det är bra att planera tänker jag. Om någon vänlig själ kan åtminstone hjälpa mig att välja kameror så är vore det en bra bit på vägen.
Reolink btw har erbjudanden som avslutas varje dag. Känns oseriöst
Btw 2, jag vet att jag måste köpa minst en licens till Synology och är ok. med det
Tack på förhand
Jag har en nas, Synology ds-1812+ jag tänkte koppla gissningsvis tre kameror till. Två utomhus, en av dem eventuellt på fristående garaget (tänker wifi) och en inne. Inomhus är det väldigt "öppen planlösning" så jag hoppas att det räcker med en. Tänker att jag köper tre stycken, testar placeringar och ser om fler behövs.
Men jestanes vad svårt det är att bestämma sig för kameramodeller, hjälp mig! Det finns alldeles för många kameror
Jag har läst mig till att wifi kan störas ut och att det sker så det vore egentligen bra att undvika. En sladd måste ändå dras till kamerorna så ja, Ethernet skulle funka men på den våningen har jag ingen egentlig nätverksinfrastruktur, däremot finns el lite varstans
Önskemål är dessa:
Inomhus gärna en diskret kamera med brett synfält (synfält?)
Utomhus vädersäkra och jag vet inte, ptz är väl inte intelligentare än att de kör ett schema? Eller identifierar de en person och följer den automatiskt om den triggas?
Pris bör ligga upp till 2500:- men helst under 2000:-
En annan sak jag funderat kring är säkerheten, kanske främst med kinaprodukter i dessa 5g-tider, ska jag ta det i beaktan?
Våningen är under ombyggnad kan vi säga, väggar rivs mm så jag har inte hela bilden klar för mig om placering osv. kanske sjösätts detta om ett halvår men det är bra att planera tänker jag. Om någon vänlig själ kan åtminstone hjälpa mig att välja kameror så är vore det en bra bit på vägen.
Reolink btw har erbjudanden som avslutas varje dag. Känns oseriöst
Btw 2, jag vet att jag måste köpa minst en licens till Synology och är ok. med det
Tack på förhand
Nackdelen med Synology Surveillance Station är att man måste köpa till extra licenser om man ska ansluta fler än dom två som ingår i NASen.
Jag hade satsat på en separat NVR med en/flera nätverksutgångar till kameror.
Kamerorna skulle jag mata via PoE, antingen direkt från NVRen eller via extern PoE-switch.
Sedan skulle jag troligen lägga NVRen på ett eget VLAN skilt från vanliga nätet där NAS, datorer, mm finns.
Skulle även lägga andra IoT-enheter på eget VLAN.
VLAN = virtuellt lokalt nätverk.
Jag hade satsat på en separat NVR med en/flera nätverksutgångar till kameror.
Kamerorna skulle jag mata via PoE, antingen direkt från NVRen eller via extern PoE-switch.
Sedan skulle jag troligen lägga NVRen på ett eget VLAN skilt från vanliga nätet där NAS, datorer, mm finns.
Skulle även lägga andra IoT-enheter på eget VLAN.
VLAN = virtuellt lokalt nätverk.
Tack för svar @Demmpa Jo jag känner till kostnaden för fler licenser. Känner att det är försumbart om man tänker på kostnaden för nasen exempelvis. Finns ju NVR:er som har abonnemang så det beror lite på hur man jämför, dessutom har jag redan nasen till annat så det är bara att koppla på.
Nasen jag har har dubbla nätverkskort så jag tror att jag kan separera andra enheter från kamerorna men jag måste kolla på det.
Inga förslag på kameror?
Nasen jag har har dubbla nätverkskort så jag tror att jag kan separera andra enheter från kamerorna men jag måste kolla på det.
Inga förslag på kameror?
Klicka här för att svara