Någon som vet om det är lönsamt byta batteri i en dammsugare 18v lithium. Denna dammsugare har inga "lösa" batterier utan är lödda i polerna. Priset på denna Electrolux maskin ligger runt 3000kr. Suveränt bra maskin.

Är man lite händig och lödkunnig är det säkert lönsamt att själv byta. Däremot kan jag inte tänka mig att det är lönsamt om någon ska ha betalt för jobbet. Kanske är det vanliga 18650 med lödöron. Finns att köpa på flera ställen på nätet. Jag har själv renoverat en batteripack till ett mätinstrument på detta sätt. Efter byte var batteripacken stendöd, skyddselektroniken hade brutit ifrån när jag lödde bort de gamla cellerna. Det är en vanlig funktion för att skydda mot djupurladdning. Den batteripacken vaknade till liv efter en vanlig laddning och har sedan funkat bra. Men det finns exempel på batteripackar som inte alls vill vakna, man kan med andra ord ha otur när man renoverar. Är man lite konspiratoriskt lagd kan man ha teorier om att vissa tillverkare gör sitt bästa för att förhindra att hempulare sätter i nya celler i apparater/batteripackar. Viktigt att känna till riskerna med LiIon när man håller på och grejar.Om man kortsluter/polvänder eller gör något annat dumt kan det sluta otrevligt.
Prylar som har NiMh brukar vara enklare då de verkar sakna säkerhetskretsar som jävlas med en. Min rakapparat fick nya celler och har funkat kanon. En batteripack till en skruvdragare fick nytt liv efter att en av de stendöda cellerna byttes. Även en eltandborste har renoverats men där havererade mekaniken kort efter batteribytet (otur).

Jag bytte på sån dammsugare.Men det var
Motorn var slut inte batteriet

P
På min var en av cellera så urladdad att elektroniken inte ville ladda alls. Funkar fint efter att ha laddat upp var cell för sig manuellt.

Det är definitivt både görligt och lönsamt! Efter att batterierna i min Ergorapid Plus dog efter ett par år (2017) så klagade jag hos Electrolux. Jag fick svar:
"Normalt sett så håller batteriet 300 laddningscykler."
DET är riktigt dåligt. Och något mer ansvar ville E-X självfallet inte ta.

Jag plockade isär maskinen och konstaterade att den innehöll 5 Li-jon-standardceller 18650.
Ihoplödda, och trångt så ini h-e. Så först blev jag lite missmodig, men tänkte att det ska väl gå.
Jag beställde nya battericeller, på Ebay tror jag för en rimlig penning. Kommer inte ihåg, men jag tror det gick på 2-300 kr medf frakt. Och då var det celler med ordentlig kapacitet!

De som satt i hade usel kapacitet - den lägsta som fanns att köpa överhuvudtaget! Prisskillnaden mot celler med 2-3 ggr högre kapacitet var inte särskilt stor. E-X väljer alltså att spara några futtiga kronor på att asätta i sämsta tänkbara batterier. Bra affär, då många kunder återkommer efter ett par år och köper en ny maskin. Inte jag dock.

Jobbet tog lite tid, och det var pilligt och trångt och rätt svårt. Det svåraste var att pressa in cellerna på plats igen och få på alla lock! Men det gick. Och maskinen fick minst dubbelt så lång gångtid som när den var ny! Så dubbel bonus.

Här kan man läsa om andras erfarenheter:
https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=53&t=1373665

Sugaren har skött sig perfekt sedan 2017, men idag pajade motorn. Låter fruktansvärt, som ett skuret lager.
Så om nån vet var man får tag på en 18 V-ersättningsmotor så är jag idel öra :geek:

Jag bytte batterier i vår gamla handdammsugare Electrolux Rapido 14,4V. Det var vanliga 18650 celler med lödöron. Vilken skillnad det blev med nya batterier. Nu är det flera år sen ja bytte men den går lika bra fortfarande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.