D rob_t_j72 skrev:
Kan rekommendera Tidals Hifi abonnemang, då får du tillgång till Masterkvalitet och det låter riktigt bra med fysiskt trådade anläggningar. Dessvärre finns inte så mycket än men det kommer mer och mer i Masterkvalitet.

Kräver i princip en fast lina hem annars kan det bli dyrt, går att spara några album på telefonen så att inte mobila bredbandet tar slut direkt... ;)
Jag har haft TIDAL HiFi i två års tid nu. Behövde det för att få fram det bra ljudet både bilen och hemmasystemet kan återge. Jämfört med Spotify så är det rejäl skillnad. Och det ör först nu dom börjat markera med ”master” men det är först nu dom börjat markera det som ett försäljningstrix. Finns massor av gammal musik med ett riktigt bra ljud.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
TIDAL fixat. Tyvärr finns det inte på förstärkaren.
Den tjatar hela tiden om att uppdateras, så det finns kanske där, men den vägrar uppdatera online, jag måste fixa ett USB minne.

Som tidigare sagt, sånt här är inte min grej, jag kan bygga ett helt hus ink el va mm, eller skruva vilken bil som helst o molekyler, men med saker jag inte kan ta på (mjukvara) så fattar jag ingenting.
Lyckas varken uppdatera via nätet eller USB. När jag försöker via nätet får jag felmeddelande att det inte går, och ska använda USB ist. Har filerna på en sticka, men när jag stoppar i den i förstärkaren står det att det inte finns några filer.

Går jag direkt in på förstärkaren och klickar på inbyggda Cromecast, eller Spotify så står det att funktionerna inte finns, och att förstärkaren måste uppdateras för det ska funka ?? Igår hoppade grejerna igång av sig själva utan att jag gjorde nån ting.
På Spotify på datorn kan jag välja att koppla upp förstärkaren via Blåtand eller Cromecast, men Cromecast har jag inte fått igång idag, det står bara "ansluter" men det händer aldrig nått. Igår behövde jag bara öppna Spotify på datorn och klicka igång en låt, så startade förstärkaren automatiskt.

Noterade just att min uppkoppling är dålig 41/28, brukar ligga på 120/105, vet inte om det kan påverka ??

Jag är heller ingen expert, men är usb minnet formaterat i rätt format? Vill minnas att det kan påverka möjligheten till avläsning. Förmodligen helt fel

Isakare Isakare skrev:
Som tidigare sagt, sånt här är inte min grej, jag kan bygga ett helt hus ink el va mm, eller skruva vilken bil som helst o molekyler, men med saker jag inte kan ta på (mjukvara) så fattar jag ingenting.
Lyckas varken uppdatera via nätet eller USB. När jag försöker via nätet får jag felmeddelande att det inte går, och ska använda USB ist. Har filerna på en sticka, men när jag stoppar i den i förstärkaren står det att det inte finns några filer.

Går jag direkt in på förstärkaren och klickar på inbyggda Cromecast, eller Spotify så står det att funktionerna inte finns, och att förstärkaren måste uppdateras för det ska funka ?? Igår hoppade grejerna igång av sig själva utan att jag gjorde nån ting.
På Spotify på datorn kan jag välja att koppla upp förstärkaren via Blåtand eller Cromecast, men Cromecast har jag inte fått igång idag, det står bara "ansluter" men det händer aldrig nått. Igår behövde jag bara öppna Spotify på datorn och klicka igång en låt, så startade förstärkaren automatiskt.

Noterade just att min uppkoppling är dålig 41/28, brukar ligga på 120/105, vet inte om det kan påverka ??
Har fiber men tyvärr dynamisk IP som de allra flesta och då kan det bli dippar i uppkopplingen. Tidals app känns inte helt stabilt alla gånger heller...

john68 john68 skrev:
Jag är heller ingen expert, men är usb minnet formaterat i rätt format? Vill minnas att det kan påverka möjligheten till avläsning. Förmodligen helt fel
Troligtvis inte, men jag kan inte sånt här, står bara paralyserad som en tom fågelholk och fattar nada :thinking:

Isakare Isakare skrev:
TIDAL fixat. Tyvärr finns det inte på förstärkaren.
Den tjatar hela tiden om att uppdateras, så det finns kanske där, men den vägrar uppdatera online, jag måste fixa ett USB minne.
Men har du verkligen kopplat upp förstärkaren mot ditt trådlösa nätverk? Det brukar alltid fungera med uppdateringar bara apparaten är ansluten till nätverket.

GoC GoC skrev:
Men har du verkligen kopplat upp förstärkaren mot ditt trådlösa nätverk? Det brukar alltid fungera med uppdateringar bara apparaten är ansluten till nätverket.
Jo, det står iaf att den är uppkopplad mot mitt nätverk/router, jag fick knappa in lösenordet när jag startade upp den första gången, det finns t.o.m en mottagnings figur, precis som man har på telefonen, och den visar 4 av 5 staplar.

Men nu jäklar, efter 6 försök fick jag in uppdateringsmappen rätt på USB stickan, så nu håller den på att uppdatera :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag har en sådan här liten manick inkopplad på min Rotel förstärkare
[länk]
Den har en inbyggd DAC. den ger ett ljud som är riktigt bra. Styrs via en app i telefonen eller padda. Jag har TIDAL och med den kvalitet som dom har på mycket av sin strömmade musik så låter riktigt jäkla bra. Men det kräver hyfsad kvalitet på hela anläggningen för att du skall höra skillnaden. Nu har jag bra förutsättningar för det både hemma och i bilen. Men jämfört med Spotify så är det flera nummer större ljud.
Tack för tipset!

Nu tusan fungerar Spotify klockrent.
TIDAL fanns inte i uppdateringen, men jag börjar få kläm på hur man castar. Kolla på video i telefonen var ingen hitt, ljud o bild synkar inte, men det kanske funkar bättre när jag skaffar en uppkopplad TV.
Jag lyckas dock inte få ut nått ljud i systemet från Youtube.

Isakare Isakare skrev:
Välkommen till 2020. Troligen har förstärkaren uppdaterat sig själv under natten via nätet :) Varje dag blir en överraskning över vad som ändrats, blivit bättre och gått sönder...
Isakare Isakare skrev:
På Spotify på datorn kan jag välja att koppla upp förstärkaren via Blåtand eller Cromecast
Spotify Connect nämns inte i tråden. Det är vad jag kör, och det låter ok i mina gamla håriga öron. Min Yamaha WCX-50 stöder Spotify Connect så den dyker upp som ett device på datorn. Det borde din moderna förstärkare också stöda. Dock är kan man i detta fall inte styra uppspelningskvaliten via spotify-appen för den jobbar bara lokalt på varje device.

Spotify Connect gränssnitt som visar enheter tillgängliga för streaming, inklusive Yamaha WCX-50 väljs.

Kontrollera även alla inställningar i förstärkaren. Inte omöjligt att det finns diverse "enhancers" som kanske bara är default inkopplad på nätspelare. Stäng av allt sådant.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Välkommen till 2020. Troligen har förstärkaren uppdaterat sig själv under natten via nätet :) Varje dag blir en överraskning över vad som ändrats, blivit bättre och gått sönder...

Spotify Connect nämns inte i tråden. Det är vad jag kör, och det låter ok i mina gamla håriga öron. Min Yamaha WCX-50 stöder Spotify Connect så den dyker upp som ett device på datorn. Det borde din moderna förstärkare också stöda. Dock är kan man i detta fall inte styra uppspelningskvaliten via spotify-appen för den jobbar bara lokalt på varje device.

[bild]

Kontrollera även alla inställningar i förstärkaren. Inte omöjligt att det finns diverse "enhancers" som kanske bara är default inkopplad på nätspelare. Stäng av allt sådant.
Tack Bo, men allt har löst sig av sig själv. Utan att jag gjort nått fanns plötsligt förstärkaren på datorn (och telefonerna) på gott och ont. Har jag TVn på och öppnar locket på datorn, börjar förstärkaren spela musik. (säkert bara nån inställning jag missat)
Men som du säger, jag spelar inte musiken FRÅN datorn, utan styr förstärkaren. Kvalitén verkar vara samma som högsta på Spotify från datorn.
Problemet är bara att man är gammal, och är van med analoga styrningar. Trycker man på en knapp är saken på samma sekund som man tryckte. I den uppkopplade värden får man vänta en stund innan sakerna börjar prata.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och apropå välkommen till 2020.
Fyllt på med lite fler högtalare, och gjorde en automatisk kalibrering, 1 minut och allt låter perfekt.
Den gamla förstärkaren köptes precis när bioljud hemma kom på tapeten. Man kan få ut en signal i högtalarna, men det är timmar av justering innan det blir riktigt bra.

Jo 2020 innebär också att vi gamlingar inte har en aning om hur det fungerar under huven och hur man ska göra för att felsöka. Man får antingen prova tusen olika saker eller bara luta sig bakåt och vänta på att det eventuellt löser sig själv... Systemen försöker vara smarta idag, men det är sällan de gör som jag vill...

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo 2020 innebär också att vi gamlingar inte har en aning om hur det fungerar under huven och hur man ska göra för att felsöka. Man får antingen prova tusen olika saker eller bara luta sig bakåt och vänta på att det eventuellt löser sig själv... Systemen försöker vara smarta idag, men det är sällan de gör som jag vill...
Det har funnits seniortelefoner med stora knappar i många år nu. Det är dags att tillverkarna av underhållningselektronik för hemmabruk går samman och sätter en bild av en Torix på fronten på senior vänliga apparater. Eller kanske en diazedsäkring.

I alla fall är det kul att se att vansinniga debatter om vad som är bäst fortsätter. Det var ju en stor grej bland LP-fanatiker på 80-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.