En okunnig (jag) i ämnet lämnade 1990 talet här om dagen och köpte en hemmabioreceiver från 2020 talet, med allt vad det innebär, uppkopplad, trådlös mm mm. (Sony STR-DN 1080)
Förr anslöt man högtalarna, signalkablarna och spelade, idag är det flera timmar av läsande, uppdatering, kalibrering, kopplande mm innan man är igång.
Fantastiskt nog hade den 1 ingång för en analog apparat, där min gamla CD spelare hamnade, och det är där problemet kommer. Ljudet från CD spelaren är såååå mycket bättre, än om jag tex kopplar upp Spotify.
Nå sa att man måste ladda ner musik på datorn/telefonen för att få bättre kvalité, streemat blir aldrig lika bra.
Man ska kunna köra Spotify direkt via wifi, men det tjänsten verkar inte finnas än, och ska komma med en uppdatering om jag förstått rätt, dålig på engelska, så även det ställer till det.

Jag har förövrigt bra grejer, så det låter helt underbart, musik från CDn eller film via satelitboxen.
Men CD är ju helt ute, och jag vill komma in i framtiden.
Ni som kan sånt här, förklara så en dumstut som jag förstår hur jag ska få bättre ljud.
Tack på förhand //Rikard.

Går att välja i inställningarna i Spotify, vilken kvalitet man vill ha.. Tror inte högsta är standard..

Annars är det la bara att rippa cd-skivorna.. Det gjorde jag för 15 år sen.... :cool:
EAC + LAME 320 kbps vbr går att lyssna på..

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går att välja i inställningarna i Spotify, vilken kvalitet man vill ha.. Tror inte högsta är standard..

Annars är det la bara att rippa cd-skivorna.. Det gjorde jag för 15 år sen.... :cool:
Hittar inget hål på datorn att stoppa skivor i, och jag har 450 st :surprised:

Finns ju USB-anslutna cd/dvd-spelare... (y)

Jag hade nog bara 250 st, så det är helt klart en utmaning....

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Nu jäklar, du fick mig på rätt spår :)
Jag har öppnat Spotify på webbläsaren tidigare, där finns inga inställningar även fast man är inloggad.
Laddade ner appen, och där finns inställningar, tex ljudkvalité (y). Som bonus kan man även där styra förstärkaren från datorn (y)(y)

Tack som tusan.

• Gilla
granis70 och 3 till
  • Laddar…
Jag kör chrome cast audio, funkar väldigt smidigt!

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nu skriver du inte riktigt hur du får ljudet från Spotify till din stereo (eller vilken ingångar du har) men de flesta datorer telefoner är dåliga på att omvandla digitalt till analogt så en extern DAC är oftast att föredra och brukar lyfta ljudet ordentligt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Testa att avaktivera Volymnormalisering i Spotify, det brukar kunna ge en märkbar förbättring.

//Fredrik

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nu skriver du inte riktigt hur du får ljudet från Spotify till din stereo (eller vilken ingångar du har) men de flesta datorer telefoner är dåliga på att omvandla digitalt till analogt så en extern DAC är oftast att föredra och brukar lyfta ljudet ordentligt.
Wifi, förstärkaren är uppkopplad och ingår i nätverket.

Köpte Audio Pro T14:

https://us.audiopro.com/product/addon-t14/#black

kör optisk kabel från ljudkortet på datorn till högtalarna.

Skillnaden i ljudkvalitet visavi en 3,5 kabel är enorm.
Den har även blåtand för de som inte har en dator med optisk utgång för ljudet.

Avs trådstartarens fråga så är bästa att försöka ansluta en dator med optisk ut till stereon. Då kommer du få väldigt bra ljud.
Har datan ingen optisk ingång vet du vad nästa inköp blir. Som farbror barbro säger. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Och det perfekta ljudet löser alla problem du kan ha hemma hos mamma och pappa ;)

Jag har en sådan här liten manick inkopplad på min Rotel förstärkare
https://www.brl.se/sv/artiklar/advance-acoustic-wtx-microstreamer.html
Den har en inbyggd DAC. den ger ett ljud som är riktigt bra. Styrs via en app i telefonen eller padda. Jag har TIDAL och med den kvalitet som dom har på mycket av sin strömmade musik så låter riktigt jäkla bra. Men det kräver hyfsad kvalitet på hela anläggningen för att du skall höra skillnaden. Nu har jag bra förutsättningar för det både hemma och i bilen. Men jämfört med Spotify så är det flera nummer större ljud.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag digitaliserade ljudbiblioteket för många år sedan, numera finns allt i Plex och jag kan nå det var jag än är. Framförallt är ett bra för det som inte finns på Spotify.

Digitaliseringen behöver man ju bara göra en gång, ta ett par skivor åt gången en regnig dag i vinter :)

P polarsson skrev:
P polarsson skrev:
Vet inte riktigt vad jag gjort eller lyckats med detta.
Har lyssnat på diverse musik under kvällen, men funderade på om det fanns nån lista med högkvalitativ musik, så jag sökte på Hi fi och fick upp listan enligt bild. Satte igång den och fick syn på detta på tv skärmen, det står nu även Casting på förstärkaren skärm.
Tidigare har det bara stått Spotify.
Var är denna bulit-in ?? I förstärkaren eller på datorn som jag spelar ifrån ??

Hur som helst, sjukt bra ljud, högtalarna från Dali levererar.
Skärmdump av Spotify spellista "Hi Fidelity - Audiophile Premium Sound" med låtlistning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TV-skärm som visar Spotify-gränssnittet med texten "Casting Spotify" och "Chromecast built-In".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vet inte riktigt vad jag gjort eller lyckats med detta.
Har lyssnat på diverse musik under kvällen, men funderade på om det fanns nån lista med högkvalitativ musik, så jag sökte på Hi fi och fick upp listan enligt bild. Satte igång den och fick syn på detta på tv skärmen, det står nu även Casting på förstärkaren skärm.
Tidigare har det bara stått Spotify.
Var är denna bulit-in ?? I förstärkaren eller på datorn som jag spelar ifrån ??

Hur som helst, sjukt bra ljud, högtalarna från Dali levererar.
[bild] [bild]
Ja då har du ju en grym lösning. Det är inbyggt i förstärkaren.

Spotify är väldigt bra på att hitta enheter på samma nät. Om du petat in förstärkaren på wifi så hittar den ju den automagiskt

Appendix Appendix skrev:
Ja då har du ju en grym lösning. Det är inbyggt i förstärkaren.

Spotify är väldigt bra på att hitta enheter på samma nät. Om du petat in förstärkaren på wifi så hittar den ju den automagiskt
Jo, det ploppade upp en notis på båda telefonerna nu oxå, jag kan byta låt/lista, ändra volym på förstärkaren från de oxå.
Det ska gå att spela listor direkt från förstärkaren oxå, Spotify är förinstalerat, men kräver en uppdatering, jag får dock ett felmedelande att det inte funkar över wifi, utan jag ska ladda ner det på usb från Sonys hemsida. Äger dock inget ledigt minne, får köpa ett i morgon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.