Jag köpte nyligen en kombinerad termometer/hygrometer med minmax-funktion. Tänkte ställa den i sommarhuset över vintern för att kunna läsa av lägstavärden för temperatur framåt vårkanten. Högsta luftfuktighet i torpargrunden under sommaren är ett annat användningsområde.

Döm om min förvåning när den nollställer min- och maxvärden varje dygn. Och detta är tydligen inte en bugg utan avsedd funktion. När jag frågar runt verkar det som att alla modeller fungerar på samma sätt. Extremt idiotiskt om ni frågar mig.

Det finns säkert avancerade lösningar där data laddas upp i molnet eller liknande men det känns som total overkill. Finns det någon modell som fungerar som den borde, det vill säga lagrar värdena tills man manuellt nollställer dem?

Bara max- och minvärden för temperatur resp fuktighet säger inte så mycket. För att veta om fuktigheten är något problem måste man veta temperaturen vid det tillfället och det spelar även in under hur lång tid fuktigheten har legat över en viss nivå.

Så mitt tips är att skaffa en väderstation som loggar värden man kan läsa ut till en dator då och då och titta på trenderna.

Ok, det är en rimlig invändning även om det ändå vore intressant med en enkel minmax-termometer som fungerar på ett vettigt sätt. Men hur länge lagrar en väderstation sin logg?

M ms2010 skrev:
Men hur länge lagrar en väderstation sin logg?
Dom jag länkade till lagrar 50 000 mätpunkter. Sen kan man ställa in hur ofta den ska lagra värden. Lagrar man varje kvart så räcker det länge.

• Gilla
ms2010
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
intressant med en enkel minmax-termometer som fungerar på ett vettigt sätt.
De simplaste, det vill säga de utan klocka och annat trams, brukar enligt min erfarenhet lagra min/max tills man nollställer den, eller tills batteriet tar slut.

• Gilla
ms2010
  • Laddar…
Fast det är, som sagt var, ganska meningslöst att veta att det vid något ögonblick senaste halvåret har varit 97% RH. Det är viktigare att veta om det varit över 80% ett par veckor i sträck i kombination med gynnsam temperatur för mögeltillväxt

Jag antar att man kan köpa en okalibrerad om man bara behöver veta luftfuktigheten på ett ungefär... Hur stort fel bör man räkna med?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag vet detta för jag retade mig på det, jag ville att den skulle nollställa automatiskt varje dygn!
Men varför vill man ha det så??? Sorry, bara nyfiken.

Mats-S
Alfredo Alfredo skrev:
De simplaste, det vill säga de utan klocka och annat trams, brukar enligt min erfarenhet lagra min/max tills man nollställer den, eller tills batteriet tar slut.
Hehe, precis vad jag tänkte, våra antika mini/max fungerar utmärkt, gör precis det dom ska och inget mer. Men så är dom utan allt trams som man ändå inte vill ha :cool:

Det är precis som i Elektricitetsvisan, den står sig än :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Men varför vill man ha det så??? Sorry, bara nyfiken.
För min del tycker jag det är mer intressant att veta max/min temp senaste dygnet, än
att se ett max/min värde sedan jag senast nollställde termometern, för det kommer jag ändå inte ihåg
när det var. Att se max/min per dygn är bra tycker jag, då vet man hur kallt det var som kallast föregående natt, och kan se trender till nästa natt osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.