Vp rör genom husväggen är bra luta det lite utåt/nedåt och täta fast röret. Kabelskydd på sockeln är bra (skydd mot UV ljus)
Det jag skulle fundera på är om du ska dra koppar eller fiber

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vill minnas att jag fick förklarat då jag har samma situation att OM man drar en tp-kabel från routern i sitt hus, som matas från husets central, till t ex garaget. I garaget har man utrustning kopplad till tp-kablen men som matas från centralen i garaget då kan differentialspänningar uppstå. Men vad det innebär har jag inte förstått men det skulle tydligen vara dåligt.
Vet någon hur det ligger till?

J
F fredand44 skrev:
Vill minnas att jag fick förklarat då jag har samma situation att OM man drar en tp-kabel från routern i sitt hus, som matas från husets central, till t ex garaget. I garaget har man utrustning kopplad till tp-kablen men som matas från centralen i garaget då kan differentialspänningar uppstå. Men vad det innebär har jag inte förstått men det skulle tydligen vara dåligt.
Precis, det vill man undvika. Plus risk för åska. Fiber är billigt idag. Berörs inte heller av fukt.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Kablarna är galvaniskt frånskilda via transformatorer i den aktiva utrustningen. Om man inte har jordat uttagen och kör med stp-kabel så delar de ej potential.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R
F fredand44 skrev:
Bara risk för att eventuell potentialskillnad ställer till problem om du har skärmad kabel (vilket du inte bör ha). I båda ändar av en ethernetförbindelse sitter det transformatorer som galvaniskt skiljer signalledarna från elektroniken.

Men jag skulle ändå välja fiber idag för kostnaden är ganska låg.

• Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Problemet med olika spänningar pga olika elcentraler och spänningsfall i kablage (eg PEN) orsakar jordströmmar om man använder skärmad kabel.

I varje ända av en ethernetkabel, alltså ingången på en switch, router eller RJ45 port på en dator etc så sitter det en balanserad transformator som skall klara åtminstone 1500V kortvarigt.

Sen kan det väl förekomma åska eller andra induktiva fenomen som också kan orsaka höga spänningsspikar.
Brukar el/elektronikprylar gå sönder så rekommenderar jag fiber, annars så fungerar nog kabel bra.

Sen kan det var roligare, häftigare och fräckare och nördigare med fiber. :D

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.