5 209 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Kan åsknedslag km bort förstöra en IPad?
Det heter EMP (EletroMagntiskPuls) om åska slår ner nära några 100m från dig, så har du ett antal elektronik prylar som är kass särskilt om prylen har en kabel kopplad som är 3-5m som fångar upp magnetpulsen. Du hade tur att CPU bara ”gick vilse” och funkade efter reset.
Det är väl EMP som orsakar skadan om inte paddan är ansluten. En touch screen är ju väldigt känslig, så helt otroligt är det väl inte.
Om den är koppkad till nätet ja.L LabanW skrev:Jag satt ute med min IPad när blixten slog ner ett par km bort. Samtidigt med blixten slutade pekskärmen att fungerar.
Efter lite funderande lyckades jag starta om och efter omstart var allt ok.
Det har aldrig hänt förut att pekskärmen har sutat att fungera
Kan åsknedslag flera km bort förstöra en IPad?
En liten sidovända: en vän till mig hade en telefon som flög i trasor när blixten slog ner hos grannen 500 bort. Detta var ju visserligen före internet och mobilfånarna. Med andra ord strax efter kristi korsfästelse.
Jetkokos skrev:
Det är inte så att du ryckte till vid knallen och kom åt någon knapp på skiten?L LabanW skrev:Jag satt ute med min IPad när blixten slog ner ett par km bort. Samtidigt med blixten slutade pekskärmen att fungerar.
Efter lite funderande lyckades jag starta om och efter omstart var allt ok.
Det har aldrig hänt förut att pekskärmen har sutat att fungera
Kan åsknedslag flera km bort förstöra en IPad?
Jag gjorde inget onormalt när det blixtrade.
Är inte det minsta rädd för åskan så länge det blir en knall efter blixten. Om det istället blir ett utdraget sprakande ljud som börjar samtidigt med blixten blir jag lite orolig.
Det jag är bekymrad för är att saker ska gå sönder.
Är inte det minsta rädd för åskan så länge det blir en knall efter blixten. Om det istället blir ett utdraget sprakande ljud som börjar samtidigt med blixten blir jag lite orolig.
Det jag är bekymrad för är att saker ska gå sönder.
Detta är ju solklart, det är ju redan bevisat av egen utsago att ipaden havererade exact i samma mille sekund som åskan va framme i grannkommunen. Tim cook har ju lite att förklara så att säga...
Anmäl inte hör i Sverige bara, utan se till att samla ihop liknande fall på andra sidan pölen samnt skaffa en halv bra advokat sen är det bara att luta dig tillbaka och dricka din kaffe latte med soja mjölk samtidigt som den pågående class action lawsuit'en kommer ge dig miljarder. Ekonomisk frihet är runt hörnet, allt som krävs är att sträcka sig ut och ta den !
Anmäl inte hör i Sverige bara, utan se till att samla ihop liknande fall på andra sidan pölen samnt skaffa en halv bra advokat sen är det bara att luta dig tillbaka och dricka din kaffe latte med soja mjölk samtidigt som den pågående class action lawsuit'en kommer ge dig miljarder. Ekonomisk frihet är runt hörnet, allt som krävs är att sträcka sig ut och ta den !
Den kapacitiva vskärmen lyckades troligen pga åskan ge ett utslag som gjorde att mjukvaran hängde sig. För den som jobbat med mjukvaruutveckling sånär detta inte orimligt. Det är extremt svårt att fånga alla felfall.
Att den kapacitiva skärmen gav utslag är logiskt. Den mäter mycket små skillnader i spänning. Här gav den kanske så mycket utslag att det dränerade "kondensatorn" som den utgör och detta kan fånga gett ett resultat som mjukvaran inte skrivits för att hantera.
Spekulationer från min sida, men det känns rätt logiskt. Jag upptäcker liknande saker både här och där i samhället. Bilen vars elektronik (farthållare mm) slutade att fungera när man lade till Bluetoothenhet nummer sju exempelvis (dennstödde bara sex enheter). En annan bil jag kört (en hyrbil) hade kunde inte radera bluetooth-enheterna när den gått över sju. Bara för att ta två bilrelaterade exempel.
Att den kapacitiva skärmen gav utslag är logiskt. Den mäter mycket små skillnader i spänning. Här gav den kanske så mycket utslag att det dränerade "kondensatorn" som den utgör och detta kan fånga gett ett resultat som mjukvaran inte skrivits för att hantera.
Spekulationer från min sida, men det känns rätt logiskt. Jag upptäcker liknande saker både här och där i samhället. Bilen vars elektronik (farthållare mm) slutade att fungera när man lade till Bluetoothenhet nummer sju exempelvis (dennstödde bara sex enheter). En annan bil jag kört (en hyrbil) hade kunde inte radera bluetooth-enheterna när den gått över sju. Bara för att ta två bilrelaterade exempel.
Ett år efter blixtnedslaget har min iPad slutat fungera helt. Den blev plötsligt svart och är helt död. Den är omöjlig att starta, jag har försökt med alla sätt jag vet. Den reagerar inte på något, och vill inte ha någon ström från laddaren.
Klicka här för att svara
