En fråga åt er som kan...
Har ju ett 220ohm på utgången? Är det ett exakt motstånd jag måste ha eller kan jag ha 440ohm?
Eller nåt annat?
 
R
nino nino skrev:
En fråga åt er som kan...
Har ju ett 220ohm på utgången? Är det ett exakt motstånd jag måste ha eller kan jag ha 440ohm?
Eller nåt annat?
Utgångarna lär redan ha en viss impedans så jag tror egentligen att ytterligare motstånd är onödigt. Men 440ohm fungerar om du inte har extremt långa ledare som tillför mycket ytterligare resistans. Men då pratar vi om många hundratals meter.
 
440 är för att jag har 2 st 220ohm
Tänkte löda ihop benen på 2 för att det ska gå att stoppa i dom i wago
 
nino nino skrev:
Verkar vara svårt att läsa ut data ur pumpen på ett enkelt vis...
Funderar på om jag ska sätta givare på dom temperaturerna jag vill läsa av.
Utomhus, inomhus, radiator till och retur, kanske även in ut till borrhålen.
Har några givare som jag tror heter DS18b20, dom går väl att använda?
Hur långa kablar kan man ha?
DS18B20 ansluts till något som kallas 1-wire buss. Bussen har en master som skannar av alla anslutna enheter. Jag kan rekommendera detta lilla kort som du sätter direkt på Raspberry plinten:
https://www.m.nu/adaptrar-natuppbyggnad/r-pi-i2c-1wire-expansion-module-v11
Du behöver också lägga på ett programvarubibliotek som heter OWFS (one wire file system).

Det går att dra bussen upp emot 70 meter, men då måste man dra den enligt mycket strikta regler. Känner man inte till dessa (vilket de flesta verkar missa) så reduceras längden avsevärt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fick äntligen igång wifi på min gamla pi

Då funkar inte RPi.gpio, bara python 3 installerat så nu håller jag på att uppdatera grejerna.
Kanske kan koppla in den imorgon eller till veckan.
 
Vart ju starta skriptet med python3 istället :D

Har 2 givare som jag tänkte prova koppla in, men hade inget 10k motstånd hemma..

Ska köra larmet hemma och sen får frun "larma" någon gång under dagen när jag är på jobbet så får den gå på larm ett dygn för att se så det funkar som det ska
 
Har lagt in så skriptet (kallas det skript eller program?) startar vid reboot mha crontab
Eller det är så det är tänkt iaf, men hur kontrollerar jag om det körs?
Jag kan iof "larma" men det måste finnas nåt kommando för att kontrollera?

Har ett launcher.sh som startar mitt larm.

Kör jag det manuellt via ssh så startar larmet, det har jag testat
 
ps ax | grep dittpythonskript
Hittar det
 
M
nino nino skrev:
ps ax | grep dittpythonskript
Hittar det
Jag startar min som en tjänst och kör det i en screen-session, då kan man ansluta till den och se vad scriptet gör.

Kolla under ”Service” här:

https://github.com/Marcussjogren/IVT_Rego_290AW
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle koppla larmet skarpt igår
Fick ssid och lösen till en hyresgäst wifi
Kopplade upp både dator och pi och fick nån skumm ip, 100.83.96.xxx och 100.83.101.xxx, kom ut på nätet via datorn (tror jag) men pien verkade inte komma ut.
Startade om båda några gånger och fick då 192.168.1.xxx på båda men kom inte ut på nätet?
Kollade datorn och den kopplar upp sig direkt men ingen internet anslutning? Samma med mobilen, var på olika ställen bla rakt under routern, så 2.5m från den.
Satt ett bra tag men kom ingen vart...

Man hade tyvärr bytt från std lösen i routern så jag kom inte åt att titta där. Kom i tidsnöd så jag åkt, så jag vet inte om det var nåt strul, men tyckte mig höra tv men det kan ju varit nåt annat

Går det att spärra routern så man kan ansluta sig till den men inte komma ut på nätet? Vanlig std router från Asus
 
Det var nog routern som strula, så nu köpte jag en ny åt hyresgästen.

Så äntligen är det uppkopplat skarpt, nästan så man hoppas att pannan ska larma :D
 
Tog ungefär 8mån innan pannan larmade, då var jag där så såg att larmdioden blinkade innan jag såg mailet.

Inatt stannade pannan igen, då hade wifi/internet gått ner och då kraschar programmet så tyvärr ringde en hyresgäst och sa att det var kallt.

Måste ju gå att lösa så det inte kraschar?
Är skrivet i python

Ska rota fram koden
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.