Hej. Försöker läsa mig till vad som är rätt ang expansionskärl men behöver få det bekräftat. Vi bor i ett tvåvåningshus+källare som värms upp med bergvärme. Värmepump och expansionskärl står i källaren. Från expansionskärlet upp till högsta punkt (=ovankant element på övervåning) är det ca 5 meter. Har expansionskärlet rätt tryck då?

• Expansionskärl för varmvatten med tryckmätare och etikett för teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tumregel för lämpligt tryck i värmesystemet är 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan högsta punkten i värmesystemet och manometern. 1,0 bar är alltså lagom för ett hus där värmesystemets högsta punkt ligger 5 meter över manometern.

• Gilla
Sue58 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är rimligt. Trycket kommer ju attvariera med temperaturen. Men runt 1bar är vettigt. Förtrycket bör du ha på 0,5-0,6 bar.

• Gilla
AlexOli
  • Laddar…
D daugaard skrev:
En tumregel för lämpligt tryck i värmesystemet är 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan högsta punkten i värmesystemet och manometern. 1,0 bar är alltså lagom för ett hus där värmesystemets högsta punkt ligger 5 meter över manometern.
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är rimligt. Trycket kommer ju attvariera med temperaturen. Men runt 1bar är vettigt. Förtrycket bör du ha på 0,5-0,6 bar.
Tusen tack för svar! Har en fråga till och ni verkar ju ha koll. Jag tycker det är dålig värme i elementet som är längst bort från bergvärmepumpen trots att jag har luftat det. Bör jag fylla på systemet med mer vatten då?

Nej.
Nu är du inne på intrimning av värmesystem.
Det görs genom att reglera med bvp inställning, cirkulationspump och strypning av radiatorer.

• Gilla
AlexOli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.