Tänkte bygga ett enkelt (hoppas jag) larm för bergvärmen. Blir kanske inte den absolut enklaste lösningen men det är för att jag vill lära mig...
Bergvärmen har en potentialfri utgång som jag tänkte mata med tex 6v, när kretsen sluts så ska en optokopplare dra/tändas (vad säger man?) så att en 3.3v signal skickas från en GPIO till en annan som är ställd att ta emot insignal, raspberryn ska kontrollera tex var 30min om det är insignal och är det det så ska ett maila skickas.
Blir lite rörigt när jag skriver känner jag
Men hur som så är jag inte så bra på elektronik så jag skulle behöva hjälp med vilken optokopplare jag ska köpa?
Utgången på pumpen tål max 24v
Raspberryns GPIO ut är 3.3v och in ska det också vara 3.3v
Hoppas nån kan hjälpa mig med det här

Bergvärmen har en potentialfri utgång som jag tänkte mata med tex 6v, när kretsen sluts så ska en optokopplare dra/tändas (vad säger man?) så att en 3.3v signal skickas från en GPIO till en annan som är ställd att ta emot insignal, raspberryn ska kontrollera tex var 30min om det är insignal och är det det så ska ett maila skickas.
Blir lite rörigt när jag skriver känner jag
Men hur som så är jag inte så bra på elektronik så jag skulle behöva hjälp med vilken optokopplare jag ska köpa?
Utgången på pumpen tål max 24v
Raspberryns GPIO ut är 3.3v och in ska det också vara 3.3v
Hoppas nån kan hjälpa mig med det här
Varför inte bara köra 3V3 hela vägen? Reläet är potentialfritt så du kan koppla lite vad som till det.
Du behöver inte heller ta spänning från en GPIO, det finns färdiga 3V3-pinnar på headern. Glöm inte pulludown mot jord på ingången så att den inte flyter. Kommer för övrigt inte ihåg om Raspi har GND om 1 eller 0 men det går att anpassa i kod.
Du behöver inte heller ta spänning från en GPIO, det finns färdiga 3V3-pinnar på headern. Glöm inte pulludown mot jord på ingången så att den inte flyter. Kommer för övrigt inte ihåg om Raspi har GND om 1 eller 0 men det går att anpassa i kod.
Det kan säkert lösas enklare, men jag vill greja med raspberry och ev senare plocka ut data från pumpen.H halj skrev:
Finns grejer för 4000 som är kodade och klara, bara att koppla in men nu var det lära sig som var grejen hade jag tänkt
Alltså mata med 3.3 och när det larmar så skickas det till input? Ja det var ju bra mycket smartaretommib skrev:
Varför inte bara köra 3V3 hela vägen? Reläet är potentialfritt så du kan koppla lite vad som till det.
Du behöver inte heller ta spänning från en GPIO, det finns färdiga 3V3-pinnar på headern. Glöm inte pulludown mot jord på ingången så att den inte flyter. Kommer för övrigt inte ihåg om Raspi har GND om 1 eller 0 men det går att anpassa i kod.
Är det inte 5v ut som finns på kortet bara? Förutom GPIO alltså?
Pulldown mot jord var grekiska
https://www.raspberrypi-spy.co.uk/2012/06/simple-guide-to-the-rpi-gpio-header-and-pins/nino skrev:
Du har 3v3 på på pinne 1 och 17.
Pulldown innebär att du kopplar signalen mot GND med ett motstånd för att signalen inte ska "flyta" och av misstag bli "hög". 100kΩ kan vara lagom,
Du använder 3v3 direkt från 1 eller 17 till den GPIO som du vill använda för att läsa av status. Pull-down implementerar du med att sätta ett motstånd mellan den GPIOn och någon av de pinnar som heter Ground i headern (6,, 9, 14, 20, 25, 30, 34, eller 39).nino skrev:
Motstånd kan du kila in på Kjell och köpa: https://www.kjell.com/se/produkter/...logy-sortiment-med-resistorer-600-pack-p90646
Ja det lär det göra. Risken är bara att det inte är jätteenkelt att aktivera från "userspace" vilket i.s.f. gör att du måste bygga om FW. Det blir aningens komplext jämfört med en "extern" resistor.nino skrev:
EDIT: En snabb sökning verkar påstå att vissa GPIO har default pullup och andra default pulldown vid start så det gäller kanske bara att lista vilka som är vilka. Dessutom verkar det gå att styra det utan att bygga om firmware.
Men jag har för dålig kunskap om just raspberry pi för att hjälpa till mer än så.
Redigerat:
Här är ett väldigt basic exempel
https://grantwinney.com/using-pullup-and-pulldown-resistors-on-the-raspberry-pi/
Det beskriver alla ingående komponenter rätt bra (vid en snabb genomläsning). Ersätt knappen med ditt relä så har du egentligen den önskade funktionaliteten. Du får lägga till mailandet och någon form av begränsning så att den inte skickar tusentals mail när reläet ligger till.
https://grantwinney.com/using-pullup-and-pulldown-resistors-on-the-raspberry-pi/
Det beskriver alla ingående komponenter rätt bra (vid en snabb genomläsning). Ersätt knappen med ditt relä så har du egentligen den önskade funktionaliteten. Du får lägga till mailandet och någon form av begränsning så att den inte skickar tusentals mail när reläet ligger till.
Ja se därtommib skrev:
Här är ett väldigt basic exempel
[länk]
Det beskriver alla ingående komponenter rätt bra (vid en snabb genomläsning). Ersätt knappen med ditt relä så har du egentligen den önskade funktionaliteten. Du får lägga till mailandet och någon form av begränsning så att den inte skickar tusentals mail när reläet ligger till.
Borde kunna ersätta relät med en enkel vippströmbrytare för kunna simulera ett larm.
Ja ett mail som skickas direkt vid larm, sen ett kanske var annan / tredje timme
