19 061 läst ·
31 svar
19k läst
31 svar
Är detta ett vettigt prepper-elverk?
Sida 1 av 3
https://www.amazon.se/gp/product/B07JC6B8QK/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A2NRHMOZBBM0KM&psc=1
Jag har solceller men dom verkar inte fungera om strömmen går så funderar på ett elverk.
Är det ett bra alternativ eller ska man förlite sig på kakelugn och vedspis?
Tacksam för preppertips
Jag har solceller men dom verkar inte fungera om strömmen går så funderar på ett elverk.
Är det ett bra alternativ eller ska man förlite sig på kakelugn och vedspis?
Tacksam för preppertips
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Hur tänker du dig användningsområdet?
kakelugn och vedspis kan ge bra värme, det lär du inte kunna matcha med detta aggregat. 2 kW, du kan driva 1-2 element med det, så för värme skulle jag alla dagar föredra kakelugn/vedspis. För matlagning tänker jag mig själv att grillen får jobba om det är strömavbrott, men kyl/frys, ladda mobil etc fungerar den ju till. Lite uppvärmning också, men man får pytsa i bensin stup i kvarten (sägs räcka 6 timmar) om det går på halvfart.
kakelugn och vedspis kan ge bra värme, det lär du inte kunna matcha med detta aggregat. 2 kW, du kan driva 1-2 element med det, så för värme skulle jag alla dagar föredra kakelugn/vedspis. För matlagning tänker jag mig själv att grillen får jobba om det är strömavbrott, men kyl/frys, ladda mobil etc fungerar den ju till. Lite uppvärmning också, men man får pytsa i bensin stup i kvarten (sägs räcka 6 timmar) om det går på halvfart.
Hej,'det är nog mest för att ladda elapparater typ mobil/dator/cykel men oxå hölla frysboxen i ordning.Fairlane skrev:
Hur tänker du dig användningsområdet?
Jag har testat och klarat värme i huset (16-17 grader) i kalll vinter och har ca 10-12 m ved.
Så laddning och frysbox tänkte jag mest
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det kommer fungera bra.
Jag har använt enklare noname-aggregat som detta: länk under många år i samband med fester på platser där el saknas. De är säkert inte lika bra på att ge fina sinusvågor, men vi har drivit kaffekokare, frysboxar, ljudanläggningar ett i många problemfria år. Jag tror våra aggregat har varit med i 20 år.
Jag har använt enklare noname-aggregat som detta: länk under många år i samband med fester på platser där el saknas. De är säkert inte lika bra på att ge fina sinusvågor, men vi har drivit kaffekokare, frysboxar, ljudanläggningar ett i många problemfria år. Jag tror våra aggregat har varit med i 20 år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Den detaljen vågar jag inte svara på. Det jag vet är att vi kört enkla noname-elverk i säkert 20 år utan problem. Kaffebryggare (som drar 2400W), frys, korvkokar, musikanläggning, vattenkokare, popcornmaskin och enstaka laddningar av mobiltelefoner är väl vad de framförallt använts till, utan problem.
Vi bytte olja i maskinerna för första gången för kanske 3 år sen... Tändstift har vi inte bytt, för vi hittade inga utbytes...
Vi bytte olja i maskinerna för första gången för kanske 3 år sen... Tändstift har vi inte bytt, för vi hittade inga utbytes...
hej,
För mig är det viktigt att det går att ladda telefon & padda/dator samt cykel.
Driva kyl och frys är oxå viktigt men det förstår jag på dig går.
Någon annan som kan bedömma skillnad mellan inverter och inte?
Jula-verket du länkade har vått bra recensioner och någon har det som reserv till el-bil!
smart
För mig är det viktigt att det går att ladda telefon & padda/dator samt cykel.
Driva kyl och frys är oxå viktigt men det förstår jag på dig går.
Någon annan som kan bedömma skillnad mellan inverter och inte?
Jula-verket du länkade har vått bra recensioner och någon har det som reserv till el-bil!
smart
Bara rent teoretiska funderingar, men funderade på om man har solceller med batteribank och "ö-drift". Skulle man kunna ha ett elverk som backup (främst för vintertid) för att ladda batteribanken?
Nackdelen är förluster i konverteringarna, men tänker mig man kan ha ett elverk som är optimerat för en stabil effekt att putta in i batteribanken. Så är man sen ganska flexibel på effektuttaget. Dvs kan under kortare stunder ta ut högre effekt än elverket klarar, bara energimängden i batteriet hålls över tid.
Kan inget om bränsledrivna elverk, kanske det kvittar, men tänkte det kanske finns möjlighet att köra på en nivå där de är som absolut bränsleeffektivast på detta sätt.
Nackdelen är förluster i konverteringarna, men tänker mig man kan ha ett elverk som är optimerat för en stabil effekt att putta in i batteribanken. Så är man sen ganska flexibel på effektuttaget. Dvs kan under kortare stunder ta ut högre effekt än elverket klarar, bara energimängden i batteriet hålls över tid.
Kan inget om bränsledrivna elverk, kanske det kvittar, men tänkte det kanske finns möjlighet att köra på en nivå där de är som absolut bränsleeffektivast på detta sätt.
Nu tog Jule-verket slut och dom har alltså sålt 50+ på några timmar.
Är detta ett vettigt verk tror ni?
https://www.amazon.se/Matrix-160100...07JC6B8QK/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8
tror det är samma som Julas inverterverk som är slut i lager...
Skulle detta verk fungera att ladda en elbil som nödlösning?
Är detta ett vettigt verk tror ni?
https://www.amazon.se/Matrix-160100...07JC6B8QK/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8
tror det är samma som Julas inverterverk som är slut i lager...
Skulle detta verk fungera att ladda en elbil som nödlösning?
Hej,
Det blev aldrig något elverk för jag fastnade på valet av inverter och nu jar jag bättre kollat mitt behov.
Det finns ett billigt elverk på Biltemahttps://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474
Är det någon vettig kvalitet på det?
Kommer det att starta när det behövs eller ska man sikta på annat inverter-elverk?
Det blev aldrig något elverk för jag fastnade på valet av inverter och nu jar jag bättre kollat mitt behov.
Det finns ett billigt elverk på Biltemahttps://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-1250is-2000043474
Är det någon vettig kvalitet på det?
Kommer det att starta när det behövs eller ska man sikta på annat inverter-elverk?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag kan inget om det elverket, men det skulle förvåna mig om det var något problem. Själva motorn är ju en rätt enkel konstruktion. De elverk vi körde var ännu enklare, totalt misshandlade vad gäller byte av olja, tändsstift etc och dessutom förvarades de i en halvtuff miljö. Startade 9 ggr av 10 på första eller andra rycket. Någon enstaka gång tvingades man till fler ryck, max 5.
T turbo100 skrev:
Hej turbo100T turbo100 skrev:
Just nu verkar du inte vara ensam att fundera på elverk, intresset har ökat kraftigt sista månaden och både priser och leveranstider har ökat.
Att välja elverk är inte enkelt.
Ett dilemma med att köpa ett elverk för att vara förberedd ”om strömmen går” är definitivt tillförlitligheten. Om du förlitar dig på att ha tillgång till ett elverk vid strömavbrott då är det viktigt att det verkligen fungerar när det gäller.
När Energimyndigheten genomförde ” Test av reservelverk från 2015” skrev de i ingressen; ”Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar. ”
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/
När jag frågade för drygt ett år sedan hade de ingen uppföljning eller nya tester av reservelverk planerade.
2017-08-17 genomfördes ett finskt test av liknande elverk, ”Vertailu: 2 kW:n aggregaatit”
https://rakennusmaailma.fi/testit2-...01.1070016532.1568359025-987931779.1568359025
Du frågade även om elverk med inverter. Båda dessa tester tar upp ämnet.
Jag höll på ganska länge och sonderade innan jag köpte ett elverk (inverter) på 1,8 kW. I avsaknad av bra information hur man klarar sitt hus vid strömavbrott så började jag läsa vad andra gjort, köpt in utrustning, genomfört en del tester etc.
Är du intresserad så kan du t.ex. läsa här; https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
De som har husvagn och husbil borde ha erfarenheter av elverk.