1 422 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Larmfunderingar
Det här med koppling till larmcentral eller inte, vilka för- resp nackdelar är det egentligen?
Finns det belägg för att det är bättre att hyra tjänsten, bättre i den mening att man får färre inbrott då det kanske framgår att det (eventuellt) kommer en väktare?
Eller är det enbart att kasta pengar i sjön?
Inget bolag garanterar någon inställelsetid och är ganska svävande när det gäller "normaltider", det känns som att man ska räkna med minst en 1/2 timme och på den tiden har ju tjuven tagit det han/hon vill och hunnit försvinna.
Jag har tittat på olika paket från Falck, Securitas och TryggaHem samt ett som heter comfort från Alarmera.
Comfort varianten är ett köplarm, de andra är hyrpaket med tillhörande tjänst.
Alla är trådlösa och det är tydligen det som gäller numera, eller?
Jag har sett att det finns många tidigare diskussioner om trådbundet kontra trådlöst där trådbundet verkar anses som mer proffsigt och bättre och säkrare.
Frågan är ju om det är motiverat i en vanlig villa?
Nån som har tips om andra fabrikat, trådlösa eller trådbundna, som är bra och prisvärda?
Jag kan installera själv
Finns det belägg för att det är bättre att hyra tjänsten, bättre i den mening att man får färre inbrott då det kanske framgår att det (eventuellt) kommer en väktare?
Eller är det enbart att kasta pengar i sjön?
Inget bolag garanterar någon inställelsetid och är ganska svävande när det gäller "normaltider", det känns som att man ska räkna med minst en 1/2 timme och på den tiden har ju tjuven tagit det han/hon vill och hunnit försvinna.
Jag har tittat på olika paket från Falck, Securitas och TryggaHem samt ett som heter comfort från Alarmera.
Comfort varianten är ett köplarm, de andra är hyrpaket med tillhörande tjänst.
Alla är trådlösa och det är tydligen det som gäller numera, eller?
Jag har sett att det finns många tidigare diskussioner om trådbundet kontra trådlöst där trådbundet verkar anses som mer proffsigt och bättre och säkrare.
Frågan är ju om det är motiverat i en vanlig villa?
Nån som har tips om andra fabrikat, trådlösa eller trådbundna, som är bra och prisvärda?
Jag kan installera själv
Finns svar på alla dina frågor i tidigare trådar.....
Huvudsyftet med att ansluta till larmcentral och skicka väktare är inte att fånga tjuven utan snarar förhindra mer skador än vad som redan är skett. T.ex. täcka för sönderslagna fönster och liknande. Tänk dig själv om det regnar o någon slagit sönder ditt fönster...
Huvudsyftet med att ansluta till larmcentral och skicka väktare är inte att fånga tjuven utan snarar förhindra mer skador än vad som redan är skett. T.ex. täcka för sönderslagna fönster och liknande. Tänk dig själv om det regnar o någon slagit sönder ditt fönster...
Eller så installerar man ett larm där man själv har full kontroll på vad som händer i varje rum via sin mobil.Rena skrev:Finns svar på alla dina frågor i tidigare trådar.....
Huvudsyftet med att ansluta till larmcentral och skicka väktare är inte att fånga tjuven utan snarar förhindra mer skador än vad som redan är skett. T.ex. täcka för sönderslagna fönster och liknande. Tänk dig själv om det regnar o någon slagit sönder ditt fönster...
Jag tycker man kastar pengarna i sjön.
Har man trevliga grannar kan de säkert täcka för om det skulle regna.
Jag syftade på det som gällde både väktare och larmcentral inte det enklare SMS alternativet och självklart hindrar det inte från att regna in men det hjälper ju inte om larmcentralen i Malmö ringer och berättar att min ruta i Stockholm är trasig heller. Åtgärder måste man ju ta i vilket fall som helst. Viktigast är att man får reda på att det hänt något. Ytterligare ett tillägg. Röken är sådan att den inte drar något brandlarm.
Challe
Challe
Klicka här för att svara