Byggahus.se

Larmfunderingar

1. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem
    Det här med koppling till larmcentral eller inte, vilka för- resp nackdelar är det egentligen?

Finns det belägg för att det är bättre att hyra tjänsten, bättre i den mening att man får färre inbrott då det kanske framgår att det (eventuellt) kommer en väktare?

Eller är det enbart att kasta pengar i sjön?

Inget bolag garanterar någon inställelsetid och är ganska svävande när det gäller "normaltider", det känns som att man ska räkna med minst en 1/2 timme och på den tiden har ju tjuven tagit det han/hon vill och hunnit försvinna.

Jag har tittat på olika paket från Falck, Securitas och TryggaHem samt ett som heter comfort från Alarmera.

Comfort varianten är ett köplarm, de andra är hyrpaket med tillhörande tjänst.

Alla är trådlösa och det är tydligen det som gäller numera, eller?

Jag har sett att det finns många tidigare diskussioner om trådbundet kontra trådlöst där trådbundet verkar anses som mer proffsigt och bättre och säkrare.
    Frågan är ju om det är motiverat i en vanlig villa?

Nån som har tips om andra fabrikat, trådlösa eller trådbundna, som är bra och prisvärda?
    Jag kan installera själv

2. R
    Medlem · Skåne · 638 inlägg

Rena

Medlem

Re: Larmfunderingar

Finns svar på alla dina frågor i tidigare trådar.....

Huvudsyftet med att ansluta till larmcentral och skicka väktare är inte att fånga tjuven utan snarar förhindra mer skador än vad som redan är skett. T.ex. täcka för sönderslagna fönster och liknande. Tänk dig själv om det regnar o någon slagit sönder ditt fönster...

3. RilleRock
    Medlem · Skåne · 2 354 inlägg

RilleRock

Medlem

Eller så installerar man ett larm där man själv har full kontroll på vad som händer i varje rum via sin mobil.

Jag tycker man kastar pengarna i sjön.

Har man trevliga grannar kan de säkert täcka för om det skulle regna.

4. C
    Medlem · 110 inlägg

Challe

Medlem

Koppla det till en rökmaskin så behöver du inte bry dig i något av det andra.

Challe

5. F
    Medlem · 28 inlägg

Frasse_

Medlem

Rök låter ju kul, så länge det inte falsklarmar ;)

Jag lutar mer och mer åt ett larm utan väktartjänst och håller på med en markandsundersökning just nu. Det finns ju en del att välja på...

6. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

På vilket sätt hindrar en rökmaskin det från att regna in genom ett trasigt fönster? ;)

7. C
    Medlem · 110 inlägg

Challe

Medlem

Jag syftade på det som gällde både väktare och larmcentral inte det enklare SMS alternativet och självklart hindrar det inte från att regna in men det hjälper ju inte om larmcentralen i Malmö ringer och berättar att min ruta i Stockholm är trasig heller. Åtgärder måste man ju ta i vilket fall som helst. Viktigast är att man får reda på att det hänt något. Ytterligare ett tillägg. Röken är sådan att den inte drar något brandlarm.

Challe

8. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Klart röken drar ett brandlarm, iaf lär en optisk deckare reagera. En joniserande (som är vanligast i brandvarnare) kanske inte gör det.....

9. RilleRock

RilleRock

Medlem

Finns även multidäckare som kräver både värme och rök.

10. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

Räcker det inte med antingen eller där ??

11. RilleRock

RilleRock

Medlem

Jo trots tillverkarna lovar både det ena och andra så änsålänge finns ingen riktig Multi däckar.
    Då den fått tillräckligt mkt rök i sig löser ändå.
    Dock kan man lägga fördröjning på det hela om man vill...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.