6 705 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Spänning i seriekoppling
Jo, helt riktigt... Jag tänkte mer på resistansen vid "märkspänning". Annars är det så att en ex. en 60W glödlampa har en resistans på ca. 60ohm (riumstemperatur), vilket ökar med ca. faktor 14 då den är nätansluten.classelagare skrev:Tempraturen i en Lampa vid full effekt 3000 K vid släcklampa ca 300 K. temperaturkoefficient är 0,00484 1/K. 3000-300=2700. 2700 x 0,00484 = 13.068. En förändring på CA 13 ggr kan väll inte kallas försumbar eller räknade jag fel någonstans. ??? Jag har absolut för mig att jag jort labbar i skolan där detta hadde betydelse, men det var et tag sedan förstås.
/Classe
Skulle vilja göra ett ett tillägg angående strömmen om det är parallekopplat. Men kan inte skriva ner det i ord.mats_o skrev:
Klicka här för att svara