classelagare skrev:
Tempraturen i en Lampa vid full effekt 3000 K vid släcklampa ca 300 K. temperaturkoefficient är 0,00484 1/K. 3000-300=2700. 2700 x 0,00484 = 13.068. En förändring på CA 13 ggr kan väll inte kallas försumbar eller räknade jag fel någonstans.  ??? Jag har absolut för mig att jag jort labbar i skolan där detta hadde betydelse, men det var et tag sedan förstås. :)

/Classe
Jo, helt riktigt... Jag tänkte mer på resistansen vid "märkspänning". Annars är det så att en ex. en 60W glödlampa har en resistans på ca. 60ohm (riumstemperatur), vilket ökar med ca. faktor 14 då den är nätansluten.

mats_o skrev:
Jajamenssan

och vill vi ta ned det här på djupare nivå så fanns det en herre som hette ca kirchov som formulerade en lag om ellära som sa att strömen i en krets är konstant.

Iom detta så kan man se att spänningen direkt kommer att följa resistansen över respektive komponent i kretsen
Skulle vilja göra ett ett tillägg angående strömmen om det är parallekopplat. Men kan inte skriva ner det i ord.

charta77 skrev:
Skulle vilja göra ett ett tillägg angående strömmen om det är parallekopplat. Men kan inte skriva ner det i ord.
Kan det vara Kirchoffs 1:a lag (strömlagen) som du är ute efter:
"Summan av strömmarna som flyter in mot en nod är lika med strömmarna som flyter ut från samma nod"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.