Hej,

Har ingen erfarenhet av just den, men av andra (extremt) små vanliga datorer. Problemet har varit värmen. Lådorna är för små vilket gör kylningen för dålig. Speciellt när man knökar in 2 stora snabba diskar som går 24/7.

Har haft 2 Maxtor 160Gb diskar och en Hitachi 120Gb disk som alla "dött" p.g.a värmeslag (mest troliga orsaken) och detta i större lådor.

Detta var anledningen till att jag har valt externa kabinett och någon burk mot nätet.

Den känns också onödigt kraftfull för att "bara" vara filserver. Mycket värme går till spillo till ingen nytta.

Titta annars på Mini-itx maskiner (http://www.mini-itx.com). Mycket mindre effektförlust i processor etc. Har en sådan som webserver. Inga fläktar alls, 60Gb HD och fullt ös. Den blir knappt ljummen.

Men ASUS bygget är attans snygg måste jag säga.

Ja, den är rätt fräck faktiskt. Särskilt "deluxe" modellen. Just Maxtor diskar har jag flera kollegor som haft problem med. Även om man har garantier på några år är det inte speciellt kul att loosa taggade mp3-filer och kort. Nä, oavsett blir det nog seagate på diskarna.
Skall ta en titt på http://www.mini-itx.com och se om det kan vara något för mig. Tack för tipset!

Kanske inte helt on spot, men va fanken.. Är nu lycklig ägare av Linksys NSL2. Vilken fjuttigt liten manick ;D

Nu till min fråga - vet någon om det finns möjlighet att konvertera ett S-ATA interface till ett parallell-ATA? Var hittar jag sådana mojänger? (Är det rätt teknisk term? ::) )

En kommentar kring Linksysen - en information som inte framgår speciellt tygligt när man studerar den info som finns på webben för just denna pryttel är att filsystemen på de anslutna hårddiskarna inte är kompatibelt med Windows, dvs du kan inte koppla loss din USB hårddisk från NSL2 och ansluta den direkt till din PC. Lite synd, men det finns kanske lösningar på det också. Thomas har kanske varit framme med lödkolven på fler ställen som löser problemet? ;)

/Martin

Vilken fjuttigt liten manick Grin
Exakt min iaktagelse också när jag först packade upp den. Ser större ut på bilderna.

MartinH skrev:
Kanske inte helt on spot, men va fanken.. Är nu lycklig ägare av Linksys NSL2. Vilken fjuttigt liten manick ;D

Nu till min fråga - vet någon om det finns möjlighet att konvertera ett S-ATA interface till ett parallell-ATA? Var hittar jag sådana mojänger? (Är det rätt teknisk term? ::) )
<snip>

/Martin
min favvo butik www.kjell.com är jag rätt säker på har en till bättre pris än dustin. :)

/Hylsan

Hejzan

TLovskog - kan man fråga efter lite admin tips.
Jag läste detta inlägg och blev såld på denna "pryl". Den kommer att ersätta en gammal fileserver (dator) som står och går i källaren. Jag ska koplla in 2 st 250 GB Porche diskar på den.

Medan jag väntar på diskarna har jag satt in ett Flashminne för att se om jag kommer åt den på nätet/LANet och det funkar fint med snabbinstallationen

Nu tänkte jag gå in i de avancerade adminkontrollen för att konfigurera upp användare och rättigheter samt kika på de inbyggda utilities som finns i apparaten...

Nu kommer problemen. Surfar jag in på adminvyn och klickar jag på Adminitration så kommer det upp en nätverkslogin ruta för att ange username och password. Jag har försökt med alla medföljande lösenord (admin och guest) men får ingen kontakt. Hur gjorde du för att komma in i burken.

Det står något om att man skall ange Network Password...

Jag har 4 maskiner på nätet alla kör XP blandat Homo of Prof. Router 3COM med DHCP utdelning.

Vad är det jag inte fattar?

Sen får du gärna ge tips på hur du konfat upp din fileserver. Är all data publik eller har du fler användare. etc etc.

/NiB (nb@bossmedia.se)

Hej,

Jag hade inga problem med att komma in med det defaulta passwordet (som jag inte kommer ihåg, men det stod i dokumentationen). Märkligt att det inte fungerar för dig. Vad händer?

Alla i familjen har olika login och password. Ingen data publik alls, just nu. Har ett antal shares, såsom photos, videos, documents. Dessutom en hemmakatalog (My Documents på windows burkarna) för alla familjemedlemmar.

Givetvis sedan samma login och password på Windows XP burkarna. Tyvärr måste man ha passwords, blankt fungerar inte.

Har tyvärr haft ett problem på senare tid med denna maskinen.

Där är dock något fishy med NSLU2, som jag och några på nätet fått erfara. Det fungerar inte att (eller under vissa okända anledningar) lägga outlooks.pst filer på diskarna. Outlook gör något som inte är helt transparant för burken -> Korrupt .pst fil obenhörligen.

En på nätet (bitseeker@auroracomm.com), med samma problem, har till slut fått medgivande från Linksys att NSLU2 bör enbart användas till "statiska" filer.

"I have had significant problems with the NSLU2. We were serving Outlook's ".PST" data files with the NSLU2. After approximately 2 weeks of use, one was corrupt. The Inbox Repair Tool, SCANPST.EXE, would not fix the file. When copied from the NSLU2 to a local drive, SCANPST.EXE fixed the file and Outlook could access it again. After another week, another .PST file, accessed from another computer experienced the same failure and required the same copy and repair locally scenario to recover. Linksys "Tech Support" said that no Outlook files would work on the NSLU2 because Outlook requires either FAT32 or NTFS file format. When I asked why it worked for 2 and 3 weeks OK, they said function was variable. When I asked what other files would become corrupt, they said they did not know, but only static data files, such as MP3s should be served by a NSLU2 . This was after three levels of supervisors and US-based customer support. Another issue is lack of recovery from external power interruptions. If the power goes off, the NSLU2 gos off and stays off until you go to it and press the button on the front. There was a short power fail this morning and after restarting the NSLU2, all ability to write to one of the two drives is lost (brand new Maxtor 300GB, used only with the NSLU2). Read works normally, but Windows XP and Windows 2000 Pro indicate that the directories in which the files are stored are read-only. Property inspection does not validate read-only. I have found no way to restore function, and there is nothing about this type of failure on the Linksys web site. Since I expect Linksys support to repeat the previous level of performance, I'd appreciate any ideas on how to troubleshoot the problem or better-yet, clear the problem."

http://www.timhiggins.com/ProductOpinions-20-NSLU2.php

Min hemma/fil server består sedan en tid tillbaka av en mini-itx dator (PD10000, 512MB RAM, två st 200GB IDE diskar, alltihop i en micro-ATX låda).
Jag kör Linux FC3 på den med SW RAID0 på diskarna.
Då PD10000 kortet har två NIC har jag även kunnat kasta ut min gamla bredbandsrouter (en DI-704).
Jag kör alltså firewall, NAT, DHCP och printerserver på den.
Filserver delen sköts av Samba och jag har dessutom DNS, NTP, SSH och webbserver på den.
Inte den billigaste lösningen kanske (ca 4500 för ovan), men den fungerar bra + att jag har total kontroll på allt.
Dessutom har jag kopplat ihop den (via serie) med en BasicStamp dator som sköter temp. loggning, styrning av vent., loggning av larm etc. etc. Med lite Perl skript kan man kommunicera med hemmet via e-mail/SMS så det går att göra allt möjligt kul.
Nu har jag skaffat en systerdator med exakt samma konfig så jag har två st identiska.
Jag kör rsync på dem varje timme så att innehållet på filserver speglas mellan datorerna.

MG68:

Jag håller precis på att byta ut min stora server (som används förutom min lilla linksys + en VIA EPIA5000 Webserver). Här tänkte jag också ha en PD10000 eller den nya VT-310DP med Gbit LAN.

Så en fråga. Stör fläkten på CPUn mycket på en PD10000? Har du bytt den mot passiv kylning?

TLovskog skrev:
MG68:

Jag håller precis på att byta ut min stora server (som används förutom min lilla linksys + en VIA EPIA5000 Webserver). Här tänkte jag också ha en PD10000 eller den nya VT-310DP med Gbit LAN.

Så en fråga. Stör fläkten på CPUn mycket på en PD10000? Har du bytt den mot passiv kylning?
Nej, jag har fläkten kvar.
Alltsammans sitter i ett serverskåp i källaren så oljud har inte varit så prioriterat.
Jag har dock kollat på att byta ut fläkt mot en stor kylfläns (Zalman tror jag) då den får plats i min låda.
Framtida projekt!

Har sett en modd där de körde en via 1Ghz med en Zahlman grafikkostsheatpipe. Kommer inte ihåg om det var på sweclockers jag såg den eller en om det var sfftech

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.