2 117 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
LCD Vs. Plasma
Här finns en väldigt bra sammanställning på recensioner av de olika teknikerna Plasma vs LCD...
http://www.dvdforum.nu/misc/?act=priart&type=utskr&id=166
Dock inte säkert att man blir klokare efter att ha läst igenom det... Summa sumarum dött lopp, beroende på vilka parametrar som prioriteras! :-/
http://www.dvdforum.nu/misc/?act=priart&type=utskr&id=166
Dock inte säkert att man blir klokare efter att ha läst igenom det... Summa sumarum dött lopp, beroende på vilka parametrar som prioriteras! :-/
Satsa på LCD-tekniken, den har framtiden för sig och Plasma utvecklades när man ville ha stor bildyta men inte kunde klara detta med dåvarande LCD-teknik.
Nu när priserna på båda teknikerna sjunker kraftfullt och LCD dessutom kryper upp i bildstorlek hela tiden minskar anledningen till att tillverka Plasmor. Däremot blir resultatet att det kommer att gå att hitta billigare plasmor än motsvarande lcd när man jämför modeller i den storlek där lcd för tillfället har sitt "tak" eftersom dessa tillverkas i mindre serier än andra LCD-skärmar.
Sedan är bildhanteringen och bildkvalitén bättre utvecklad och har större framtidspotential än i plasmatekniken.
Nu när priserna på båda teknikerna sjunker kraftfullt och LCD dessutom kryper upp i bildstorlek hela tiden minskar anledningen till att tillverka Plasmor. Däremot blir resultatet att det kommer att gå att hitta billigare plasmor än motsvarande lcd när man jämför modeller i den storlek där lcd för tillfället har sitt "tak" eftersom dessa tillverkas i mindre serier än andra LCD-skärmar.
Sedan är bildhanteringen och bildkvalitén bättre utvecklad och har större framtidspotential än i plasmatekniken.
Framtidsmässigt kanske LCD har bättr epotential, men du köper ju inte en TV idag för att morgondagens modeller kanske är bättre.. :TMC skrev:
Om du skall ha 43" eller större, köp Plasma (Pioneer eller Panasonic). För mindrestorlekar väljer du lämpligen LCD. Detta gäller IDAG och med DAGENS modeller. I morgon kan situationen vara en helt annan...
Den "testen" från danska konsumentverket ger jag inte mycket för... Inga av dom *riktiga* HD-plasmorna var med. Frågan är också hur man testade bildkvalité. Var det bara via antennsignal eller även via digitalbox (inbyggd eller via RGB). Bildkvalite från DVD via DVI/HDMI?
Nej, köp stor och platt TV nu om du har råd! Ju större desto bättre
Nej, köp stor och platt TV nu om du har råd! Ju större desto bättre
Fast i ärlighetens namn så står det rätt mycket om hur de har testat om man läser hela testet.krillek skrev:
Ex. har de testat med panoreringar, filmsnuttar med biljard, stillastående blommor etc. både via RGB och RF, samt en del testande via HDMI/DVI.
SÅ just det är väl inte så tokigt.
Ok, då skall jag inte ifrågasätta *hur* man testade. Min kritik angående urvalet av testobjekt kvarstår dock 
I ärlighetens namn orkade jag inte läsa testet i o m att min danska är rätt kass. Tittade mest på tabellen över apparater.
I ärlighetens namn orkade jag inte läsa testet i o m att min danska är rätt kass. Tittade mest på tabellen över apparater.
Nja "krillek" - håller inte med dig riktigt, oavsett storlek är det ju önskvärt att välja den tekniken som ger bäst bildkvalité och då är det LCD som blir mitt val. Att ha större bild än vad LCD idag erbjuder så att man får välja Plasma istället känns inte intressant när man samtidigt får ge avkall på bildkvalitén.
Nä, välj så stor bilddiagonal som LCD-modellerna idag erbjuder (40 tum) och tro inte att storleken betyder allt när nyhetens behag väl har lagt sig och man obönhörligt börjar titta närmare på Plasmans bildkvalité.
Nä, välj så stor bilddiagonal som LCD-modellerna idag erbjuder (40 tum) och tro inte att storleken betyder allt när nyhetens behag väl har lagt sig och man obönhörligt börjar titta närmare på Plasmans bildkvalité.
Smaken är som baken! Jag tycker inte att LCD kommer i närheten i bildkvalité, bland annat när det gäller färger och kontrast. Sitter själv idag med en Pioneer PDP-434 som inom två veckor byts mot en PDP-506. Bilden via RF är väl inte super, men jag kan inte påstå att jag har sett någon LCD där den är bra med antennsignal heller. Kör jag TV via digitalbox RGB (inbyggd i 506:an) eller DVD via HDMI så lämnar bilden inget övrigt att önska.
Tja, visst är det ingen extremt skillnad mellan LCD och Plasma även om jag finner ett mycket större lugn i bilden hos en LCD än Plasma. Min bakgrund med professionella CRT-projektorer som fortfarande än idag inte är i närheten av att konkurreras ut i vissa applikationer (3200 x 2560 i upplösning) har väl gjort mig lite fartblind när det gäller bildkvalité - det svåra är att säkna sina kvalitétskrav till platta skärmar - höja kraven brukar ju inte vara så svårt 
Klicka här för att svara