till jul kommer förhoppningsvis hdtv varianten av dreambox osså...

håller precis på och försöker få igång min t90 (den är stor som ett as) med 4st dual lnb... i vardagsrummet kommer den gamla 7020s dreamen stå... och i biorummet hamnar den nya modellen då de släpper den

T90 är en bra antenn, nackdelen är att varje sat behöver 1 LNB och att 4 LNB behöver 1 switch. Varje switch stjäl dessutom lite signalstyrka.
Vill man komma åt många satelliter så bör man fundera på vad det krävs för grejor till riktig motorstyrning=36v. Fördelar: Snabba kanalbyten mellan olika satelliter, enkel installation, okänslig för blåst, total valfrihet mellan satelliter. Nackdel :Något högre pris än en komplett T90 installation, bör kompletteras med fast parabol mot tex Tor,Sirius.

nån som kan förklara lite om multiabb. rån CA?
Man har alltså ett huvud(?) per önskad mottagare och en separat kabel ned.  Vad är det som händer när jag byter kanal i boxen, ändrar jag någon inställning på huvudet med? Trodde att parabolen skickade ner alla signaler och boxen valde ut den kanalen jag vill se på. Men det verkar ske redan vid parabolen?
-Annars skulle det väl räcka med en kabel från parabol till samtliga mottagare? (som alltså grenar sig längre ned)

Boxen ställer in LNBt med olika spännigar vilka frekvenser och på vilken led den ska funka. Detta gör att bara en box kan styra LNBt. Så rent teoretisk kan man ha flera boxar på samma LNB så länge de vill titta på kanaler som båda ligger inom samma frekvens och polarisation (led).

Mer ingående kan du läsa här http://www.the-lighthouse.se/swe/satellit/antenn/lnb/lnb.html

Med multiabb så har du 1 lnb ( huvud ) med 4 utgångar, om du tex har 3 boxar så drar du
1 separat kabel från 1 av de 4 utgångarna på huvudet till respektive box, se är det bara att sätta in kortet o titta på vilken kanal du vill oberoende av vad de andra boxarna är inställda på för kanal.
Precis! Och det är det jag inte ville. Min fundering var om man intekan koppla ihop samtliga huvuden till en kabel.

Men det skrev Snuttjulle att det inte går.

wolfpack skrev:
Du vill alltså bara ha 1 kabel in i huset o sen dela upp dom eller ?
Ja precis. En kabel ner till ett nätverk i huset, men det funkar ju inte.
Tror jag säger upp CD och skaffar Boxer, då fungerar det som jag vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.