3 840 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Finns det trådlösa telefoner med Bluetooth?
Vi älskar vår trådlösa telefon därhemma. Vi har en handsfree-sladd, så att man kan stryka, vattna blommor, eller nästan vad som helst samtidigt som man pratar (kanske inte snickra med elverktyg dock
)
Tyvärr har sladden två nackdelar: Den går sönder med jämna mellanrumm (glapp) och det sprakar och låter om man inte är noga med att fästa den lilla klämman i kläderna. Jag vill ha en telefon med Bluetooth, så man kan använda en sån där trådlös handsfree som hänger på örat och som finns till mobiltelefoner!
Är det någon som vet om det finns sådana? Om inte, är det någon som vet varför i allsin dar det inte finns sådana?
Tyvärr har sladden två nackdelar: Den går sönder med jämna mellanrumm (glapp) och det sprakar och låter om man inte är noga med att fästa den lilla klämman i kläderna. Jag vill ha en telefon med Bluetooth, så man kan använda en sån där trådlös handsfree som hänger på örat och som finns till mobiltelefoner!
Är det någon som vet om det finns sådana? Om inte, är det någon som vet varför i allsin dar det inte finns sådana?
Inte dumt, definitivt en bit på vägen och ett alternativ att begrunda! Lite kort räckvidd från basstationen dock, bara 10-15 m, plus den största nackdelen: Man kan bara svara på ett enkelt sätt, inte ringa. Jag skulle fortfarande hellre ta en Bluetooth-telefon - då kunde man ju dessutom använda samma handsfree till mobilen som hemma.
Med en adapter typ denna går det, förutsatt att du har rätt uttag på telefonen.
http://www.jabra.se/JabraCMS/EM/EN/MainMenu/Products/Accessories/JabraA210/JabraA210
http://www.jabra.se/JabraCMS/EM/EN/MainMenu/Products/Accessories/JabraA210/JabraA210
Om jag har fattat saken rätt så finns det en standard som heter gap inom dect som ska göra samma sak som bluetoth. Åtminstånne min siemens påstår sig har stöd för det hela men om det funkar, tja ....
Varning för Topcom Butler 300!
Jag har en någonstans... Köpte direkt när de kom tillsammans med en Topcomtelefon, basstation med inbyggd telefonsvarare. Själva iden är rätt cool, man registrerar headsettet som en egen dect-telefon mot basstationen, vilket innebär att man exempelvis kan koppla ett samtal man tagit i den vanliga telefonen till headsettet..
Dock. Ljudvolymen är alldeles åt h-e för låg. Jag har en kompis som köpte ett samtidigt och har samma problem. Dessutom gick själva öronhållaren sönder efter någon vecka, den konstruktionen var inte direkt stabil.
/Johan
Jag har en någonstans... Köpte direkt när de kom tillsammans med en Topcomtelefon, basstation med inbyggd telefonsvarare. Själva iden är rätt cool, man registrerar headsettet som en egen dect-telefon mot basstationen, vilket innebär att man exempelvis kan koppla ett samtal man tagit i den vanliga telefonen till headsettet..
Dock. Ljudvolymen är alldeles åt h-e för låg. Jag har en kompis som köpte ett samtidigt och har samma problem. Dessutom gick själva öronhållaren sönder efter någon vecka, den konstruktionen var inte direkt stabil.
/Johan
GAP = (Generic Access Profile) vilket blev ett tillägg till DECT standarden efter 1994. Det har att göra med att en Panasonic telefon skall kunna fungera med en Siemens basstation osv.mats_o skrev:
"Generic Access Profile (GAP)
The Generic Access Profile (GAP) is the basic DECT profile and applies to all DECT
portable and fixed parts that support the 3.1 kHz telephony service irrespective of the
type of network accessed. It defines a minimum mandatory set of technical requirements to ensure interoperability between any DECT GAP fixed part and portable part.
Procedures are described to establish, maintain, and release 3.1 kHz speech connections and mobility management procedures are included to support incoming and outgoing calls for roaming users. The GAP is the basis for all other (future) DECT speech profiles."
Saxat från: DECT, The Standard Explained från DECT Forum
Klicka här för att svara