Efter en smärre chock då jag fick offert på Lexcom-systemet till mitt nya hus så funderar jag på en mindre komplex lösning. Efter mkt sökande här på forumet funderar jag på följande lösning:

Stjärnnät för data-nätverk samt tele i form av dubbla VP16-rör till ett dubbel-jack, där det ena jacket är för data samt det andra för tele. Cat-6?!

Separata VP16-rör för TV matade med vanlig koax. Är det någon fördel med stjärnnät för TV eller fungerar det lika bra att kaskadkoppla TV-uttagen från navet (patch-lådan) som ska placeras i klädkammaren...

Jag tänkte att jag skulle kunna patcha data samt tele till RJ45-uttagen.

Vill gärna ha lite kommentarer och åsikter för hur man löser detta bäst. Är det något annat jag bör tänka på vid denna typ av lösning? Har ni andra "bättre" lösningar?

 
Hej,

Vi drog VP20 med en dubbel CAT6 för tele/data till alla tänkbara platser. Det traditionella TV nätet blev stjärnnät och coax.
I vårt fall utgår TV nätet ifrån vinden. Har även ett antal tomrör dit för eventuella framtida behov. (kabelTV, datauttag o.s.v)
Det jag vet att vi glömt är t.ex tomrör för högtalarkablar. Förmodligen så har jag glömt några rör för att koppla in ett mediacenter. Lite osäker var jag kommer placera det...
Problemet är ju veta exakt hur man skall möblera innan man har flyttat dit...
 
Helt rätt Ulan.

Ta oskärmad (utp) cat6 och sätt dubbeluttag precis som du tänkte. Fördelen med dubbla vp 16 kontra ett vp 20 är att man får fram fler kablar och man kan tex dra två 11 mm antenkablar om man vill i framtiden. Sen är det ju så att 20:s rör och dosor är såpass mycket dyrare att det kan vara billigare att dra dubbla 16. Speciellt om man gör rördragningen själv.

JAg skulle dra tv uttagen på samma sätt som datauttagen men ladda med coax då. Sätt gärna ett data/tele uttag brevid varje tv uttag. Idag vill åtminstånne satelitboxarna ha en telefon för att gå att använda fullt ut. I framtiden, ? Lika bra att stoppa dit uttagen på en gång speciellt om man funderar på någon typ av HTPC.

Jag tolkar dig som om du tänker skippa vanliga telejack vilket är helt rätt. Telefonernas rj11/rj12 kontakter passar utmärkt i rj45 uttagen. I centraländan kan du tex göra så här url]

den övre panelen är inkommande tele med tre uttag per nummer som sen patchas ut på fastighetspanelen under.
 
Eksund skrev:
Hej,

Vi drog VP20 med en dubbel CAT6 för tele/data till alla tänkbara platser. Det traditionella TV nätet blev stjärnnät och coax.
I vårt fall utgår TV nätet ifrån vinden. Har även ett antal tomrör dit för eventuella framtida behov. (kabelTV, datauttag o.s.v)
Det jag vet att vi glömt är t.ex tomrör för högtalarkablar. Förmodligen så har jag glömt några rör för att koppla in ett mediacenter. Lite osäker var jag kommer placera det...
Problemet är ju veta exakt hur man skall möblera innan man har flyttat dit...
Tack för ditt svar!
Drog ni enkel VP20? Använde ni i såfall siames-kabel eller två separata CAT6-kablar i samma rör?
Kan du även förklara fördelen med stjärnnät för TV??
 
Hej Ulan,

Jo, enkelt VP20 med siames cat6. Vet inte om det är bättre eller inte att dra dubbla VP16. Det blir fullt i dosan i alla fall med dubbla RJ45 uttag.
Vad det gäller stjärnätet för TV så var nog bara tanken att vara mest flexibel, utifall att så att säga. Att koppla ihop TV nätet om det är ett stjärnnät är inga problem med en liten kopplingsbox(list) för alla dina TV uttag.
Men, vill trycka på detta med att dra tomrör för t.ex högtalare för hemmabio o.s.v. Det är synd att inte få med detta i väggarna.


Mvh
Svenne
 
Lysande svar!!

mats_o, gillar din lösning med överskåp (från IKEA va?) ;)
Japp, telejack tänkte jag skippa. Kanske ett första-jack vid "kopplingscentralen"
Var köper jag lämpligast rack samt patch-paneler o.d. ?

Eksund, jag har begärt tomrör för surround i vardagsrum (Yamaha) samt arbetsrum (Logitechs THX).
Mediacentret som du nämner, vad har du missat att dra för några rör till detta? Någon speciell anslutning?

Jag funderar även på om jag skulle förbereda för vägg-TV (om man någon gång får råd med en sådan)... Då vore det ju förnämligt att dra upp någon typ av kabelränna (inne i väggen) från golv till en bit upp på väggen för att slippa kablar som hänger ut i nederkant. Finns det något bra förslag på lösning här? Det blir väl Scart, el samt ev. antenn kan jag tänka mig...

Något annat att tänka på innan gipsen kommer upp??
 
Ulan: Korrekt uppfattat ett prima IKEA överskåp som gjorde kopplingspunkten "rumsren"

Mycket installationsmatriel till hyffsade priser hittar du hos www.direktronik.se
även kjell och Company har en del men jag vet inget om kvaliteten.
Rackskenorna är clas ohlsons alumminium skenor som jag kapade i lämpliga längder.

Ett första jack kan vara bra för ADSL. Jag tar iofs ut mitt ur patch panelen.

Jag har byggt lite vidare sen det första kortet togs och nu ser det ut så här
KK2.JPG
 
Ja, onekligen propert med ett skåp runt KK stativet. Det blir ju gärna lite kablar och prylar som samlar damm.

Vad det gäller mediacenter så vet jag faktiskt inte vad jag har missat, ännu..., mer än att jag garanterad har missat ...
Problemet är att det finns olika alternativ att bygga sitt mediacenter. I en liten PC vid Tv´n, eller i en mer "normal" PC bokhyllan o.s.v. Pånågotvis så måste TV signalen både in och ut ur lådan, ifrån antenn/satellit till TV´n, Internet, koppling till ljudsystem m.m.
Förmodligen så är det som så att vissa anslutningskablar till monitor, S-video o.s.v inte kan dras i rör ändå.


 
Ta ett grovt rör tex vp32 eller 40 så får du lätt igenom Svideo plus ljud åt båda hållen. Scartkontakter är lite jobbiga men man kan ju dela upp den i svideo plus ljud eller komponent och då går det bra
 
Ok mats_o, tack för dina inspirerande inlägg!!
Vilken kostnad bör jag räkna med för att installera ett liknande system som du har? (material som rör, kabel, patchboxar etc.) Räknar med 12 uttag...
 
mats_o: Du har PM.
 
Ulan: Kul att du har uppdaterat din hemsida - bygget knatar på - härligt!

Hur fungerar det för er med OnsalaVillan, kommer du att låta dom göra ett uppehåll i gipssättningen så att du hinner dra alla tomrör och annat själv eller är detta någonting som OnsalaVillan åtar sig som tillägg via elektrikern? Hur flexibla är dom? Tänker också ha rejält med extra rördragning så att man kan ha förberedelse för högtalarkablar, larmkablage, surroundanläggning etc utöver TV, data och tele så det blir en del planering (av den framtida möbleringen) och rördragning. Vore kul att höra hur ni gjort om med OV angående detta arbete.
 
Hallåj!

Jodå, det fungerar faktiskt över förväntan måste jag säga. De är mkt flexibla. Snickarna kommer oxå med mkt idéer och tankar under resans gång, vilket är kanon! Annars händer det inte så mkt nu (som man ser). Lägger väl ut lite mer bilder i helgen ;)

Jag håller på, med elektrikerns hjälp, att planera för tomrör å sådant. Lexcom var bara att glömma p.g.a. priset (47ksek). Får det minst lika bra (tror jag) med ett eget draget nät (data/tele) samt separat TV! Tomrör larm har jag oxå med...
 
Ulan du har 2 svar på PM.et. Gick lite fort där ....

Se till att "din" elektriker drar rören med mjuka fina böjar. Mycket enklare för data och antenkablar att ta sig fram då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.