Teknik
el_richard: röst modemet som finns som tillbehör till IHC, är det någon som har använt det? Fungerar det bra, hur många olika meddelande kan man ha sparat?
RobertL: Hej. Jag är Chefredaktör för en kommande tekniktidning där vi bland annat kommer att åka hem till människor med smarta, snygga, kul, annorlunda, lyxiga eller knasiga tekniska lösningar hemma. Det kan vara allt från att styra bilen med mobilen, till att ha gjort en ovanligt tjusig underhållningscentral i badrummet. Är du intresserad av ett besök av våra reportrar och fotografer?
Faidros: DN hade ett test av sådana där babyvakter häromdagen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=303&a=560777
JonasHolm: Lättbetong är så mjukt att det inte är några problem att bearbeta det. Jag kan som exempel nämna att jag häromdagen skulle borra ett 20 cm djupt 10mm hål i lättbetong, och då använde jag min gamla (helt värdelösa) B&D skruvdragare utan slag som spinner på i hela 450 rpm (när den var ny i alla fall). Den skar som i smör... /Jonas
Hobbyfixarn: Fler exempel på trådlösa högtalare... http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313807&view=detailed http://prylportalen.mkf.se/ArticlePages/200605/02/20060502133720_MKF704/20060502133720_MKF704.dbp.asp http://www.speakerworks.net/wireless.html
kirtap_nosslin: Som jag skrev så köpte jag prylar för 8 kannaler tre väggsändare och dataprogramm och det kostade ca 26000:- Jag tror det blir lite billigare om man köper lösa dimmrar till systemet istället för modulerna för fast instalation. Jag köpte det på kontrast ljusdesign i Jönköping. Ha det Patrik
MG68: Dagens 3G går inte att jämföra med HSDPA, allmänt kallad "turbo-3G". Med HSDPA får man helt andra hastigheter och mycket mindre fördröjningar (jag har testat båda....) Framöver kommer man att kunna klara 6Mbit upp och 14Mbit ned (dagens pc kort stödjer max 3.6Mbit) och runt hörnet lurar ännu högre hastigheter, se: http://www.ericsson.com/ericsson/press/releases/20060405-1043625.shtml
Mats: rj11 är gjord för att passa i rj11,rj12 och rj45 uttag. Låsstiftet ser till att kontakten hamnar rätt. Visst vill man så kan man kontaktera om men det fungerar utmärkt utan
DeBe: Jag har aldrig ägt en egen garageöppnare utan min erfarenhet består i att ha hjälpt några husägare att felsöka varför deras portar alltid var öppna när dom kom hem från jobbet. Det var nämnligen så att sändaren och mottagaren använde samma frekvens som flygradion använder. D.v.s att när SAS flög över samhället och pratade med kontrolltornet så öppnades portarna. Så min
Mats: Och bara för att vara övertydlig efter stewed:s utmärkta inlägg så ger den digitala signalen ännu bättre bild iom att signalen då inte försämras genom normala kabellängder
Mattias L.: Köp gärna 3com eller Linksys, undvik D-link är mitt förslag. T.ex. nån av dessa: 3Com OfficeConnect Wireless 11a/g Access Point eller Linksys WRT54G Wireless Access Point Router w/ 4-Port Switch 802.11g
Mats: Telia står allt fra mtii första jack eller kopplingsplint beroende på utförande. Själv har jag 19" rackpanel som de avlämnar i Teliapuckar är fula klumpiga och alltid i vägen bakom möbler, Jämför dessa med en lite tunn smidig rj11 kontakt. Då kabeln bakom ändå är samma så brinner den av lika lätt oavsett kontakt vid åska
AndersG: Och det fungerade prickfritt under en 3-veckors segling! Puh :)
Drogen: Tackar för länkarna! Jag har forfarande möjlighet att välja om jag ska ha mediadatorn i anslutning till köks-TV:n och "sända" till TV-rummet, eller tvärt om. Just nu lutar det åt att ha mediadatorn nära köks-TV:n och en D-link DSM-320RD extender (http://www.dlink.com/products/?pid=387)med inbyggd DVD i TV-rummet. Men det hinner säkert ändra sig... Jag återkommer 8-)
Mats: Saknar det i det här huset men i det gamla satt det det en ordentlig trefasbrytare för tvättmaskinen. Ska fixas vid tillfälle
tiggre: har personligen köpt sån slang man har till inkommande vatten och dragit fiber till grannen bredvid (delar server och bredband om mitt eller hans går ner) (körde med siliconspray för att smörja då vi drog in fibern, hittade inte flaskan med det gula drag gegget)
TN-Funkis: Se gärna till att din utrustning har polaritetsskydd, så att ni inte "steker" TV:n om någon skulle lyckas förväxla klämmorna på bilbatteriet.
MG68: Tycker det står mycket bra saker i Extronic:s larmkatalog: http://www.extronic.se
TN-Funkis: Då har vi komimt ned till 2 felkällor (?): 1: Du har en dålig skarv (glapp) i det första uttaget som påverkar hela kedjan efter. 2: Efter 1:a uttaget går kabeln till en förstärkare innan signalen sen går vidare till de andra 3 uttagen. Har någon i familjen dragit ut en vit 230-volts-kontakt någonstans som då stängt av förstärkaren eller så har nämnda förstärkare pajat.
MG68: [citat] Jo, elen kostar väl lite, men jag har å andra sidan byggt en "allt-i-ett-server". Den ersätter en bredbandsrouter, har en fil & printerserver inbyggd, sköter telefonin med Asterisk (vilket bla gör att jag tex kan ha två telefonlinjer på ett abonnemang), SSH server för fjärrstyrning mm mm. Jag har byggt server'n själv, den är AMD64 baserad och har 4st 300GB diskar som med
hecke: Det funkar skapligt att suga i sig grus och sten efter våra två barn 2 & 5 år gamla. Vi har marmorgolv i entren, så det kan bero på golvet som är lättstädat. Är dock stenarna för stora följer de inte med, men det är inget jag upplevt som ett problem. Skall du ha en batteridriven damsugare så är denna den bästa. Det enda jag kan klaga på är att laddaren tar lång tid på sig
TN-Funkis: Förslag: 1: Linda några varv eltejp runt röret och låta gå upp över kablarna så att det tätar helt. 2: Trycka i lite roockwool som tätar. 3: Bra tänk är att vinkla kabeln så att innan den går i röret, ska det vara omöjligt för kabeln att leda vatten in i röret (alltså göra en s.k lätt u-böj), detta gör man alltid på kablar som gå emot en husfasad på utsidan, där böjen
Mats: Igentligen gör du faktiskt det iom att de rören och dosorna då blir "låsta" för tv. Genom att dra dem på samma sätt som de andra dosorna så är det enklare att göra om/förändra innehållet i de dosorna/rören om behoven förändras. En möjlig utveckling är ju att det bara blir typ teliaboxar över nätverkskabel i framtiden, då känns det onödigt med en massa gamla antennutag utan
magic_gbg: Fråga pirat leverantören. om dom tar på sig ev. skador på skrivaren. gör dom det så e det väl bara att slänga i skiten och kladda ner papprena. ;D ;)
Nuno: [citat] Det Jablotron larm jag köpte i våras går att programmera via PC, dock har jag inte detaljkollat om allt går att programmera. Men det var enkelt att lägga in egen text för alla olika händelsetyper som skickas via SMS, välja vilka händelser som skall rapporteras via SMS/Uppringt samtal och till vilka personer etc. (SMS om lågt batteri och andra tekniska detaljer endast till mig
MG68: Jag lyfter denna tråd igen! Vi har nu, ca 7 veckor efter inflyttning, fått en offert från Telia. De vill ha 10000kr för nytt teleabb. (grävning ca 4-5m, asfalt). Det är för sorgligt med tanke på att vi kontaktade Telia redan i december förra året. Dessutom har det redan grävts för fjärrvärme och annat så det hade inte behövt bli så många meter grävning överhuvudtaget. Nu vill
Tomtebo: Har inte tittat närmare på varken TVIX M-5000U eller SNAZIO NET CINEMA HD SZ1310 (skumma produktnamn!), men värt att kolla noga innan ev köp är om de enkelt går att uppgradera för kommande mediaformat. Utveckligen går FORT.
Mats: Bor ni så att ni kan få fiber så kontakta ägaren av fibernätet så brukar kabeln och omvandlaren till kopparnät ingå i anslutningsavgiften