2 248 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Lös detta om ni kan...
Sida 1 av 2
Hej! Har precis skaffat boxerpaket. Och ny antenn. Problemet är att jag kan inte få in betalkanalerna 3:an 5:an osv. En kompis provade sitt kort i min boxer och alla kanalerna var där. Mitt kort fungerade i hans boxer utan problem. Kort sagt, mitt kort borde vara ok, för det funkade hos honom. Min boxer (dilog) borde vara ok, för hans kort funkade i den. Antennen borde vara ok, för med hans kort fick jag kanonbild på alla kanalerna.
Har ringt boxer och el-giganten hur många ggr som helst och de har skickat aktiveringskoder 3 ggr och har även bytt kort. Har provat alla kombinationer med att vända kort, fabriksinställa, kanalsökningar osv.
Så, varför fungerar inte mitt kort i min boxer???
Har ringt boxer och el-giganten hur många ggr som helst och de har skickat aktiveringskoder 3 ggr och har även bytt kort. Har provat alla kombinationer med att vända kort, fabriksinställa, kanalsökningar osv.
Så, varför fungerar inte mitt kort i min boxer???
Enklast möjliga lösning: Byt kort med din granne.Chao-Li skrev:En kompis provade sitt kort i min boxer och alla kanalerna var där. Mitt kort fungerade i hans boxer utan problem. Kort sagt, mitt kort borde vara ok, för det funkade hos honom. Min boxer (dilog) borde vara ok, för hans kort funkade i den. Antennen borde vara ok, för med hans kort fick jag kanonbild på alla kanalerna.
3 Möjligheter.
1: Kolla i subscription om ni lyckats programmera in någon slags åldersgräns eller en s.k pinkod på ditt smartcard som då låser i just din mottagare med ditt kort.
2: Mjukvarufel i din mottagare så att just ditt kort inte får auktorisering i din mottagare. Om du trycker på subscription och läser i menyn ska det finnas olika nivåer med gällande datum, får du inte upp något kan mottagaren inte läsa av kortet ok.
3: Sen är det också så att man på nya abonnemang nu går över till att låsa specifikt kort till specifik mottagare, och då du har helt nytt kort, kan ev säljaren uppgivit felaktigt serienummer på din mottagare, så att kortet och mottagaren inte stämmer överens. Visserligen skulle det då inte ha funkat hos din polare, men det kanske är så att han fixat ett s.k tvilling-ab och sen gett dig det 2:a kortet, vilket boxer nu förhindrar genom att låsa korten till specifik mottagare.
1: Kolla i subscription om ni lyckats programmera in någon slags åldersgräns eller en s.k pinkod på ditt smartcard som då låser i just din mottagare med ditt kort.
2: Mjukvarufel i din mottagare så att just ditt kort inte får auktorisering i din mottagare. Om du trycker på subscription och läser i menyn ska det finnas olika nivåer med gällande datum, får du inte upp något kan mottagaren inte läsa av kortet ok.
3: Sen är det också så att man på nya abonnemang nu går över till att låsa specifikt kort till specifik mottagare, och då du har helt nytt kort, kan ev säljaren uppgivit felaktigt serienummer på din mottagare, så att kortet och mottagaren inte stämmer överens. Visserligen skulle det då inte ha funkat hos din polare, men det kanske är så att han fixat ett s.k tvilling-ab och sen gett dig det 2:a kortet, vilket boxer nu förhindrar genom att låsa korten till specifik mottagare.
Hej igen! Vi åkte och hämtade en ny box (Philips) och installerade den istället och allting fungerade perfekt. Kul att man lade flera dagar med att mixtra med dilogen. Man tycker kanske att kundtjänst kunde rekommenderat detta i ett tidigt skede.
Boxbytestipset fick jag ju härifrån som väntat.
Så, stort tack för era tips!
Ursäkta, men nu måste jag kolla vad det är på 3:an.. ;D
Boxbytestipset fick jag ju härifrån som väntat.
Så, stort tack för era tips!
Ursäkta, men nu måste jag kolla vad det är på 3:an.. ;D
Eh, jo det gjorde jag visst. Förresten finns det någon som är väldans duktig på bilar, typ vw golf -90 med ett förmodat fel på databoxen? (Fast det kan ju vara nåt annat.)
Får man nyttja forumet med en bilfråga? Isf ställer jag den lite senare..
Får man det, Moderatorer?
Får man nyttja forumet med en bilfråga? Isf ställer jag den lite senare..
Får man det, Moderatorer?
Ditt problem satt med största säkerhet i antennen. Om antennen är gammal, eller riktad mot fel sändare så kan man få problem med att få in kanaler i det högre frekvensbandet. Jag har för mig att femman och även eurosport är typiska antennfels kanaler.
Nu har du ju löst ditt problem, men om någon annan har samma problem testa först om ni kan rikta om antennen till en annan sändare, gör därefter ny kanalsökning.
Nr 2, byt till en ny antenn som garanterat är anpassad till digital tv frekvenser. Kostar max 4-500:-
MVH
Morgan
Nu har du ju löst ditt problem, men om någon annan har samma problem testa först om ni kan rikta om antennen till en annan sändare, gör därefter ny kanalsökning.
Nr 2, byt till en ny antenn som garanterat är anpassad till digital tv frekvenser. Kostar max 4-500:-
MVH
Morgan
Det där lät intressant, och nytt för mina öron.TN-Funkis skrev:
Så nu kommer jag alltså inte att kunna flytta ett kort mellan två olika mottagare som tänkt alltså? Tror jag skall maila Boxer i frågan..
Detta med att låsa kort till box hos boxer va något nytt för mig oxå. Har inte sett det ryktet hos dem förut. Att viasat har det och canalDigital säger att de gör så vid nya abbonemang vet jag om men Boxer har jag som sagt inte hört något om.
...hon rensar upp i vårt forum... ...Känner en BOT, som heter...Chao-Li skrev:
Jag fick inte behålla min Philips. De ville att jag skulle ha min Dilog igen. Undrar varför... Fast denna gången fungerade den i alla fall, tack och lov.
(Verkar som det var lambdasonden som var kass i bilen..)
(Verkar som det var lambdasonden som var kass i bilen..)
Min erfarenhet av digitala boxar (Viasat, Boxer osv.) är att de släpps ut på marknaden innan de är helt färdigkonstruerade mjukvarumässigt. En digitalbox får man uppgradera ett flertal gånger innan den funkar till 100%. Så jag misstänker att du fick en ny mjukvara i din Dialog-box. Det är enkelt att uppdatera mjukvaran i digitalboxar. Detta görs från menyn i boxen (se bruksanvisningen). Så dyker det upp ytterligare problem så är det bara att uppgradera.