Vi bygger nytt i höst. Funderar lite på att skippa fast telefon och använda ip telefoni och mobil istället. Någon som har något klokt att säga om detta?

Hur har du tänkt att lösa IP-telefoni utan telefonkabel?
IP-telefoni är billigare och finns mer funktioner. Inget att tveka på om du har en bra internetanslutning.

Vi ska dra in fiber och ska använda Tele2 Bredbandstelefoni (som vi använder även idag via ADSL). Fungerar kanon och är riktigt prisvärt. Kolla även http://www.phonzo.se . Förutsätter ju iofs tillgång till fiber/bredband   ;)

Vi har gjort precis som ni tänker göra.
Vi drog in fiber och kör nu allt (data,tele,tv) genom denna.
Jag testade IP-tele innan vi flyttade oxå och satt då med på ADSL.
Det finns många leverantörer av IP-tele nuförtiden, vi har Rix Telecom.
Tycker att det fungerar bra och är billigt.
75kr i månaden coh då ingår fria Sverigesamtal (inga öppningsavgifter här heller!),
mobil 1.55/1.30 och bra utlandspriser! Svårslaget tror jag!

Har också fiber. Och IP-telefoni från Telia. Hade aldrig valmöjligheten att sätta in en kopparkabel.

Många med IP-telefoni har problem med ekon i större eller mindre utsträckning.

Problem med ljudkvaliten finns inom IP telefonin då IP delen har stor overhead och ska man då inte öka på bandbredds behovet så komprimerar man hårdare i vissa fal och därav sämre ljudkvalitet. Lite siffror tagna från minnet för intresserade.
Normal tele tar 64kb/s okomprimerat.
Normal GSM tar 16kb/s finns standard ner till 4kb/s vilket jag inte tror någon nyttjar.
Hårt komprimerat IP telefoni tar talet 24Kb/s och overhead 32 Kb/s vilket ger totalt 56Kb/s
Okomprimerata IP telefoni 64Kb/s plus overhead på fortfarande 32 kb/s då 96 Kb/s totalt.
När man ser detta så är det inte så konstigt att det blir sämre kvalitet i många fall. Skype tillexempel kör en variant på komprimering som är flytande och nyttjar den bandbredden som är tillgänglig vilket gör att kör båda 10/10 linor så blir det ruskigt bra medan om man kör mot någon med uppringt modem så tappar man snabbt kvalitet.

Och till sist anledningen til att jag vill ha kvar min gamla fasta telefon är att jag inte behöver fixa med ström vid längre strömavbrott. Då jag själv har liten UPS för de kortare.

Snuttjulle skrev:
Problem med ljudkvaliten finns inom IP telefonin då IP delen har stor overhead och ska man då inte öka på bandbredds behovet så komprimerar man hårdare i vissa fal och därav sämre ljudkvalitet. Lite siffror tagna från minnet för intresserade.
Normal tele tar 64kb/s okomprimerat.
Normal GSM tar 16kb/s finns standard ner till 4kb/s vilket jag inte tror någon nyttjar.
Hårt komprimerat IP telefoni tar talet 24Kb/s och overhead 32 Kb/s vilket ger totalt 56Kb/s
Okomprimerata IP telefoni 64Kb/s plus overhead på fortfarande 32 kb/s då 96 Kb/s totalt.
När man ser detta så är det inte så konstigt att det blir sämre kvalitet i många fall. Skype tillexempel kör en variant på komprimering som är flytande och nyttjar den bandbredden som är tillgänglig vilket gör att kör båda 10/10 linor så blir det ruskigt bra medan om man kör mot någon med uppringt modem så tappar man snabbt kvalitet.

Och till sist anledningen til att jag vill ha kvar min gamla fasta telefon är att jag inte behöver fixa med ström vid längre strömavbrott. Då jag själv har liten UPS för de kortare.
Jag har kört IP-tele i drygt ett år och tycker att talkvalite'n är det minsta bekymret.
"Hårt komprimerat" IP-tele är betydligt snålare än de 24kbit/s som du nämner ovan.
Själv kör jag iLBC som tar ca 15kbit (och dryga 30kbit med all overhead). iLBC är en av de talkodare som Skype använder (eller använde åtminstone). Den är utveckad för Internet (tål pakettapp tex) till skillnad mot mobila talkodare så som GSM (FR,EFR,HR), AMR mm som är optimerade för radio.
Jag tycker, trots den låga bithastigheten, att iLBC har nästan lika bra kvalite' som vanlig hederlig PCM 64kbit på vanlig koppartråd.

MG68 skrev:
Jag har kört IP-tele i drygt ett år och tycker att talkvalite'n är det minsta bekymret.
Vet inte om du menade så, men formuleringen låter som om något annat än talkvaliteten är bekymmer..?

Jo, problemet med IP-tele är väl främst att den inte blir bättre än din bredbandsanslutning. Ligger den nere så ligger naturligvis din tele nere också.
Detta händer ju tyvärr ibland och visst kan det också strula hos IP-tele leverantören. Andra problem jag har upplevt är tex problem med DTMF (slår jag 12345 kan det ibland bli 1223445 i andra ändan). Vissa nummer är även spärrade hos min IP-tele leverantör, tex annonsering på blocket och andra betalnummer

IP-telefoni är väl OK om man har många långa samtal till andra världsdelar.
Ett fast ab hos telia kostar 375:- kvartal, och ringer man lite har samtalskostnaden lite betydelse, och man kan överväga endast ett mobilabb, som man kanske ändå har.

Kvaliten på ip-telefoi beror på egen bredbandskapacitet, och naturligtvis hela linjen till mottagaren. Var gång jag pratar med Kina och Australien avänder jag IP- och då dator till dator och helt utan avgift för samtalen.

I det längre perspektivet blir det nog IP som kommer att gälla.

Fredrik.e skrev:
ang ip-tele kan man koppla in vanlig multiskrivare med fax och använda faxen??
Nja, fax och ip-tele är ett annat problem.
Kör du med den 'codec' som tar mest bandbredd dvs G.711 64kbit så kan det fungera.
'Codecar' med lägre bandbredder lämpar sig inte för fax, modem och dtmf då de "förstör" tonerna. För fax och ip finns numera ett protokoll som heter T.38 som ska lösa problemen, har dock inte testat själv.

Fredrik.e skrev:
ang ip-tele kan man koppla in vanlig multiskrivare med fax och använda faxen??
Ja i princip men jag upplever att faxsändningen blir mindre pålitlig än med en vanlig telefonlina.

skyten skrev:
IP-telefoni är väl OK om man har många långa samtal till andra världsdelar.
Ett fast ab hos telia kostar 375:- kvartal, och ringer man lite har samtalskostnaden lite betydelse, och man kan överväga endast ett mobilabb, som man kanske ändå har.

Kvaliten på ip-telefoi beror på egen bredbandskapacitet, och naturligtvis  hela linjen till mottagaren. Var gång jag pratar med Kina och Australien avänder jag IP- och då dator till dator och helt utan avgift för samtalen.

I det längre perspektivet blir det nog IP som kommer att gälla.
Tycker inte vi ringer mycket, men bara våra Sverigesamtal är ungefär 100kr i månaden så visst sparar vi en slant!

Båda. Beroende på hur man har löst sin iptele och med vem som leverantör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.