Hej!

Jag är nyfiken på hur ni andra med flera TV-apparater, video, dvd etc. har löst det rent praktiskt med digital-TV:ns intåg.

Vi har 3 st TV-apparater, en video, en dvd (ej inspelningsbar idag, men kan bli i framtiden). Vi vill kunna kolla på mer än ett program åt gången, och kunna spela in på videon samtidigt som vi tittar på ett annat program. Vi vill också gärna kunna titta på dvd:n i alla TV-apparater. (Trådlös överföring av bild/ljud faller på grund av för mycket störningar från trådlöst nätverk, micro etc. i kombination med kort räckvidd)
Förslag på enkla, användarvänliga lösningar?

Det känns också aktuellt att inom en snar framtid koppla ihop TV-lösningen med datorn. Både för att kunna spela in program på datorn, men även kunna se på något program som kommer via bredbandet (typ TV4 Anytime t.ex.)
Hur gör man detta på ett bra sätt?

Jag kör multibox för 1, 2 och 4 + en sat-mottagare som skickas ut på det interna TV-nätet. Alla "gamla" analoga TV-apparater kan alltså se 1, 2 och 4 samt den kanal som sat-mottagaren är inställd på. Jag skulle lätt kunna komplettera DVD:n med en RF-modulator för att skicka ut den signalen i antennätet också, men i o m att 4 av våra 5 TV-apparater har DVD spelare känns inte det nödvändigt.

En av våra TV-apparater har även inbyggd digital marksänd mottagare så på den TV:n kan vi även se övriga fria digitalkanaler.

Ja, Multiboxen är ju ett alternativ. Men det är en rejäl peng för att bara konvertera över SVT1, SVT2 och TV4 tycker jag.
Jag överväger att istället försöka samla ihop alla boxar, video och dvd i ett särskilt elektronikskåp (med fjärrstyrning via trådlösa IR-sändare).
Därifrån finns det ju två lösningar som jag känner idag:

1. Konvertera alla digitala signaler med RF-modulatorer och skicka vidare ut i befintliga koaxialkablar. Men RF-modulatorer som klarar stereo är ganska dyra. Och frågan är om/hur mycket bilden påverkas negativt om signalen får passera genom 4-5 seriekopplade modulatorer?

2. Gå med digital signal ända fram till respektive TV-apparat och styra detta med en scartväxel (typ http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=D6A0E20DB4B047E488BD51ABCCE00DE6886058) i elektronikskåpet. Vilket ställer till problem med kabeldragningen. Det är ju inte särskilt lätt att få fram en stor scartkontakt via befintliga Vp-rör till alla TV-apparater. (Utan att sätta fula kraftiga utanpåliggande plastlister etc.)
I en gammal videokopieringssats jag har liggande finns Scartkontakter med en avtagbar "DIN-anslutning" med 6 stift. Skulle en sådan kunna fungera?

Andra förslag på lösningar för mina idéer?

Och hur bär jag mig åt för att på ett någorlunda enkelt sätt integrera datorn?

1. Du måste väl inte seriekoppla modulatorerna? Är det inte smartare att splitta up antennsignalerna och lägga mottagarna parallellt? Detta kombineras sen ihop till en utgångssignal via en combiner. När det gäller stereo är ju just fördelen med multiboxen att den skickar ut stereo... Jag skulle dock gärna se en variant av multiboxen som inte skickar ut stereo. Den skulle säkert gå att producera/sälja för halva pengen.

2. Finns det inte en max-gräns för längden på scart? Jag skulle knappast dra scart som är längre 10-15 meter. Signalen som går i scart är ju helt analog (komposit, S-video eller RGB) så det krävs nog rejält bra kablage för att det skall fungera. Supra AV6 skulle kanske kunna fungera. Där har du ju 6 skärmade ledare vilket borde räcka både för ljud/bild även om du kör RGB. Den är dock rätt fet så frågan är om den går att dra i 16 eller ens 20-rör. (www.jenving.se)

3. Ett ytterligare alternativ är ju att ha en mottagare vid varje TV och att RF-ut (i alla fall från de mottagare med mer än basutbudet) skickas upp till det centrala nätet. Då kan alla välja att titta "lokalt" på gratiskanaler (ljud i stereo) med sin egen mottagare samtidigt som man kan se vad som visas på andra mottagare också.

När det gäller datorn är det väl video-ut som gäller från ditt grafik-kort och en RF-modulator på det. Har du en TV med VGA/HDMI/DVI så placerar du lämpligen datorn i närheten av den så att du i alla fall har en TV där du har bra dator-upplösning. Själv har jag en Mac Mini som står och är kopplad till min huvud-TV (Plasma) via VGA i native-upplösning 1366x768. Övriga TV-apparater kan inte komma åt datorbilden. För att kunna spela in på datorn behöver du väl et TV-in kort. Jag har själv inte testat detta så här kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Ett tips är att kola runt lite i HTPC-forumen, t ex minhembio.com och/eller dvdforum.nu.

Jag skulle vilja kunna se på TV precis som vanligt. D.v.s. Se alla kanaler på alla TV-apparater och samtidigt spela in vad jag vill. Har nu fått en idé till en lösning. Vad tror ni om denna:

Jag köper ett billigt programkort med de vanliga kanalerna och väljer dessutom familjepaket på denna så jag får 4 kort. Sedan köper jag ett kort som även har Discoverykanalerna och väljer familjepaket på även detta. Jag kan då köpa 8 rabatterade boxar som jag ställer i en garderob. Jag ställer in den första på TV3, den andra på TV4, den tredje på kanal 5, den fjärde på kanal 6 och den femte till åttånde på Discoverykanaler. Sedan kopplar jag på något sätt in alla signaler på en och samma tv-kabel (hur man nu gör detta) som får gå genom hela huset förbi alla TV-apparater. JAg kan då välja vilken kanal jag vill när som helst utan fördröjning och spela in på hur många videoapparater som helst var som helst. Hur låter detta?

Spix skrev:
Jag skulle vilja kunna se på TV precis som vanligt. D.v.s. Se alla kanaler på alla TV-apparater och samtidigt spela in vad jag vill. Har nu fått en idé till en lösning. Vad tror ni om denna:

Jag köper ett billigt programkort med de vanliga kanalerna och väljer dessutom familjepaket på denna så jag får 4 kort.  Sedan köper jag ett kort som även har Discoverykanalerna och väljer familjepaket på även detta. Jag kan då köpa 8 rabatterade boxar som jag ställer i en garderob. Jag ställer in den första på TV3, den andra på TV4, den tredje på kanal 5, den fjärde på kanal 6 och den femte till åttånde på Discoverykanaler. Sedan kopplar jag på något sätt in alla signaler på en och samma tv-kabel (hur man nu gör detta) som får gå genom hela huset förbi alla TV-apparater. JAg kan då välja vilken kanal jag vill när som helst utan fördröjning och spela in på hur många videoapparater som helst var som helst. Hur låter detta?
Vilken leverantör är det du tänkt använda..??
Boxer subventionerar ju bara en box per huvudabonnemang så vitt jag vet. Tvllingkort/Barnkort/Korttidskort ger ju inga subventioner på boxar.

Och vilka månadsavgifter det skulle bli, om du ska ha 8 programkort.
För Boxer skulle det bli 2x159 kr + 6x79 kr = 792 kr per månad.

Eller hur tänker du?

Fler förslag?

Hur har ni löst det?

Eller går alla omkring med samma funderingar som jag?

Eller skall vi slänga ut TV:n helt och hållet kanske... ;D ;D

ja.. eller så får ni helt enkelt umgås (slåss om fjärren mao) o sitta framför samma tv.. ::)

Spela in ? det finns väll bättre saker att göra än att titta på video hela dagarna. ;)

ps välkommen till 2000-talet.. 8-) ds

GoForIt skrev:
Vilken leverantör är det du tänkt använda..??
Boxer subventionerar ju bara en box per huvudabonnemang så vitt jag vet. Tvllingkort/Barnkort/Korttidskort ger ju inga subventioner på boxar.

Och vilka månadsavgifter det skulle bli, om du ska ha 8 programkort.
För Boxer skulle det bli 2x159 kr + 6x79 kr = 792 kr per månad.

Eller hur tänker du?
Även om de inte subventionerar boxarna så är det ju en engångskostnad och det finns väl boxar för under 1000 kr/st.
Jag betalar ca 500 kr/mån idag (då ingår iof filmkanaler), det blir ju lite dyrare, men jag kommer inte på något bättre sätt att lösa det på.

Om man tecknar med canal digital så kostar första kortet 189 kr, andra kortet 80 kr, tredje 20 kr och fjärde 20 kr = 309 * 2= 618, så det blir ju lite billigare.

Helst av allt skulle jag vilja ha en riktig multibox som kan koda av alla kanaler samtidigt och skicka signalerna till alla TV-apparater i huset. En 20-25 tusen skulle jag i alla fall kunna tänka mig att betala för en sådan lösning. Hoppas det kommer snart så det blir någon ordning på den här skiten.

Tja, det räcker ju med ett abbonemangs-kort o 8 st Dreambox 500 a' 240 € (dessa kan dela på kortet via nätverk) dock inte helt lagligt... 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.