.. Eller varför inte en Sonos player. :) Jag har haft mitt grundkit i ett par månader nu, och förutom biorummet, så blir det inte något annat än Sonos. Inga långa kablar, lyssna där du befinner dig, ha kollen över allt.
Håller på att rippa CD samlingen till flac nu, vilket är hyffsat trist, CD högarna ansamlas runt mig. Tur att man kan lyssna på musik under tiden :)

www.sonos.com

- Micke

vespaman skrev:
.. Eller varför inte en Sonos player.  :)  Jag har haft mitt grundkit i ett par månader nu, och förutom biorummet, så blir det inte något annat än Sonos. Inga långa kablar, lyssna där du befinner dig, ha kollen över allt.
Håller på att rippa CD samlingen till flac nu, vilket är hyffsat trist, CD högarna ansamlas runt mig. Tur att man kan lyssna på musik under tiden  :)

www.sonos.com

- Micke
Kikade lite också på Sonos innan jag gjorde min centrala variant med inbyggnadshögtalare utan utplacerade slutsteg, fick inte tillfälle att lyssna på Sonos, hur bra låter Sonos?
/M

hur bra låter Sonos?
Tja, vad svarar man på den frågan? Först o främst beror det naturligtvis på vad man jämför mot, och sedan om man kör mp3 eller lossless, typ flac. Problemet med att lyssna i butikerna, är ju att dom inte verkar ha speciellt stor koll på hur dom kodat materialet.
Många tycker att det är förvånansvärt bra ljud, själv kan jag väl säga att jag är nöjd, men till biorummet och där man har påkostade högtalare skulle jag nog föredra en separat DAC/förstärkare. För att få ut det optimala.
Jag skulle nog säga så här; om man tänker använda den på ett ställe där man har provat fram den optimala högtalarplaceringen, och därigenom låtit den estetiska stå tillbaka, kan man kanske lika gärna köra en separat förstärkarlösning. Däremot, om man bara satt ut högtalarna där dom får plats/funkar estetiskt, så kör man den inbyggda.

- Micke

Jag har monterat en Sonance DAB 1 Multirum processor med 6 st individuellt styrda zoner. Detta är enligt mitt tycke det bästa sättet att distribuera ut ljudet. Enheten har 6 st stereokanaler á 30W RMS. 4 st ingångar inkl inbyggd radio. Jag kan styra dem individuelt med väggkontroll eller med IR som går i samma kabel. Processorn är ganska intelligent och kan programmeras för att sköta individuella ir kommandon från respektive knapppanel. Jag kan tex låta knappanelen slå på CD spelare, byta låtar etc.
Ett system med 6 st väggkontroller kostar ca 25000:- exkl högtalare. Jag tycker det är ett rimligt pris för en proffsig lösning. Man kan använda i princip vilka högtalre som helst. Jag har blandat sonace bose och canton. Läs mer på www.sonance.com

Mer vill dock alltid ha mer, så jag har precis beställt ett Crestron Adagio AESI. Den gör i princip samma jobb som Sonance med ljuddistributionen, men har fler ingångar, samt integrerad styrprocessor för total automation.
Denna lösning kan jag dock inte rekomendera om man inte arbetar med crestron, har kontakter på systemprogramering, eller otroligt gott om pengar (Jag hör inte till den senare kategorin). Programmering av styrsystem är otroligt dyrt, och kan oftast överstiga hårdvaran.

Om någon är intresserad av mitt sonance DAB1 så ligger det till försäljning.
mojjen@home.se

MVH

Morgan

markus00 skrev:
Håller själv på att renovera en lägenhet har en anläggning i vardagsrummet med lite finare grejor. Kommer sedan att ha så kallade datorhögtalare fast modell bättre med en liten sub som jag kommer ha i köket och även en liknande i sovrummet.
Musiken kommer från en HTPC som finns i vardagsrummet men som även går att styra från alla rum via handdatorer som är kopplade till trådlöst nätverk.
Vad använder du för att styra din HTPC med handdatorn? Jag håller själv på att installera en "mediacentral" i köket med en HP Media Center och en 26" LCD där jag kör "all media" typ film, cd, dvd, bilder, radio (FM samt webbradio), o.s.v. Att köra ut detta till flera rum är också tanken. Styrning via en handdator vore smutt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.