Nu har äntligen hårdvaran kommit på plats enligt andra trådar. Jag har en HP Z552 mediadator med Windows XP Media Edition och en LG 26" LCD TV. Jag har dragit DVI från datorn till HDMI på TVn samt komponent för bild och separat ljud. För tillfället har jag bara kört in en analog antennsignal i den inbyggda analoga tunern i datorn och tittar via HDMI-källa. TV4 funkar fint, DVD, demofilmer m.m. ser mycket bra ut.

Men när jag ansluter en Boxer via Scart ut från boxern till RCA in på daton så ser bilden suddig och darrig ut. Vad beror detta på och vilka inställningar kan man göra? Det finns plats för två källor in via RCA eller s-video.

Det verkade som felet satt i en adapter från scart i boxern till RCA i datorn. Jag testade med en annan adapter och nu funkar det... :P

Vad för signaltyp får du ut från boxren så, vanlig composite video? Byt i sånna fall till svideon. I varje fall lite bättre överföringskvalitet

Jag får kolla upp vilken typ av signal det är. Det är bara scartkontakt som alternativ på boxern. jag har en adapter från scart till rca i boxern som är omkopplingsbar IN/UT. Det har visat sig att när jag startar upp anläggningen så har jag nästan alltid suddig/darrig bild. Om jag flippar på knappen IN/UT på adaptern ett par gånger så blir bilden bra. Om jag byter till en annan adapter med samma funktion så är felet kvar. Några tips?

Edit
Adaptern går från scart till RCA/S-video. Jag använder RCA-utgången på adaptern. Kan det löna sig att använda S-videon från adaptern till S-video in i datorn i stället?

Oki det är en sån där vanlig adapter som ger ljud på 2 rca och bild på 1 om jag fattar rätt.

Då är det komposit på en rca du kör med och då skulle jag i ditt fall definitvt testa med att skaffa en svideo kabel och se vad som händer

Tack för svaren, jag uppskattar hjälpen. Jag har försökt hitta i vilken form signalen kommer ut på min Sagem 62-box men det är den enklaste möjliga så... Jag har även behov av ytterligare box så jag funderar på en lite bättre box (Dilog DT355 el. dyl.) att ersätta vid HTPCn och slänga upp Sagem-boxen i sovrummet. Men en lite bit s-videokabel är ju värt att testa. Jag återkommer med resultaten.

Enligt manualen är det RGB som kommer ut ur scart-kontakten för TV-anslutningen på boxen och det går inte att ställa om. När jag använde en s-vhs kabel i stället så blev bilden svart/vit och helkass.

Ta en bild på din adapter utanför boxen så ska vi se om den kan hjälpa till lite

Så här ser den ut (det är den innersta). Den yttersta är bara komposit och går till en sändare som skickar bilden till sovrummet för tillfället.

• adapter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med de anslutningarna kan du aldrig få något annat än en komposit signal. För att kunna föra över en RGB signal behöver du en riktig fullkopplad scartkabel, tex denna:
http://www.kjell.com/?item=37902&path=660000,1350000,1360000,1430000

Men eftersom du troligtvis inte har nån sån anslutning på din HTPC så får du helt enkelt hålla tillgodo med komposit eller S-Video.
För att köra S-Video måste du ställa in både på HTPCn och i boxen på S-Video. Skulle gissa på att boxen bara har S-Video på en av scartkontakterna, och RGB på den andra.
Kolla manualen och boxens menyer för att veta vilken av dem som har vad.

Instämmer, det där är en vanlig kompsit + ljud + svideo konverter

sådana här kablar/adapter finns på kjell

37833.jpg

finns i lite olika längder och är scart in och rgb ut
http://www.kjell.com/?item=37830&path=

edit: har nu läst hela tråden.. antar att tvkortet i datorn inte har rgb in... men adapter finns iaf om den nu skulle ha ::)

OK, tackar för lektionerna. Jag har nog felaktigt tagit RGB och s-vhs för samma sak, eller åtminsone samma kvalité. In på HTPCn har jag komposit (antar  att det är RCA-kontakterna för bild och ljud) samt s-vhs. Ut från boxern har jag två scartkontakter varav den ena ger RGB och den andra komposit (som jag fattar det enligt manualen). Det verkar inte gå att ändra typen av utsignal från boxern. Det verkar som nuvarande sätt att koppla är det bästa möjliga med denna hårdvara då, eller? Funderar på att skaffa en annan box och flytta den nuvarande till sovrummet. Något särskillt jag bör se till att den nya boxen har för att det ska lira bättre med HTPCn? Byte av HTPC är inte aktuellt... ;)

För övrigt har jag gåt från HTPC:ns DVI till HDMI in på LCDn samt även ut från HTPCns komponent till in på LCDns komponent. Tanken var att kunna utnyttja PIP på LCDn med två signaler ut från HTPCn men jag verkar inte ha något ut från komponentutgången på HTPCn. Några tips på var jag ska leta i inställningarna? Jag har kollat lite på inställningar för dubbla skärmar utan lycka.

Bilden är på baksidan av box/HTPC.

• boxhtpc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa bilden skulle du säkert få om du skickade RGB från boxern direkt in till TV:n, men då faller ju lite av vitsen med media-PC:n... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.