11 556 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Brådis! - splitta nätverksuttag?
Ja det kan man, men du kommer inte kunna göra gigabit på det i framtiden då.
Mén jag antar att det knappast spelar nån roll.
Kommer inte ihåg vilka par som du ska använda till resp. uttag tyvärr.
Mén jag antar att det knappast spelar nån roll.
Kommer inte ihåg vilka par som du ska använda till resp. uttag tyvärr.
Nej så enkelt är det inte.
för att köra 10 eller 100 megabit så används fyra pinnar i kontakten.
för att köra gigabit så krävs alla 8.
Om jag förstod dig rätt så vill du kunna använda antingen det nya eller det gammla uttaget, går det att dra en kabel mellan det gammla och det nya uttaget?
om det går så gör det och sen sätter du ett dubbeluttag där det gamla uttaget sitter nu. Det ena jacket kopplar du istället för det du har nu. Det andra kopplar du på kabeln till det nya jacket.
På så sätt kan du uttnyttja det gamla jacket om du vill och vill du vara på den nya platsen så kopplar du bara en nätverkskabel mellan jacken i det gamla uttaget.
dvs något sånt här
central
|
dubbeluttagets ena jack
härimellan sätter du en vanlig nätverkskabel när du vill använda det nya jacket
Dubbleluttagets andra jack
|
nya uttaget
för att köra 10 eller 100 megabit så används fyra pinnar i kontakten.
för att köra gigabit så krävs alla 8.
Om jag förstod dig rätt så vill du kunna använda antingen det nya eller det gammla uttaget, går det att dra en kabel mellan det gammla och det nya uttaget?
om det går så gör det och sen sätter du ett dubbeluttag där det gamla uttaget sitter nu. Det ena jacket kopplar du istället för det du har nu. Det andra kopplar du på kabeln till det nya jacket.
På så sätt kan du uttnyttja det gamla jacket om du vill och vill du vara på den nya platsen så kopplar du bara en nätverkskabel mellan jacken i det gamla uttaget.
dvs något sånt här
central
|
dubbeluttagets ena jack
härimellan sätter du en vanlig nätverkskabel när du vill använda det nya jacket
Dubbleluttagets andra jack
|
nya uttaget
Ni vet väl att man egentligen aka använda en hub eller switch och gå ut från den till varje uttag i ett stjärnnät. Jo det vet ni allt, men det kändes ändå viktigt att påpeka det. 
Om du inte orkar dra kabeln till det nya uttaget direkt vid källan kan du sätta hubben vid det gamla uttaget om du har möjlighet till spänningsmatning och dolt montage.
Ett tredje alternativ är att skippa kabeldragningen helt och använda WLAN istället.
/CC
Om du inte orkar dra kabeln till det nya uttaget direkt vid källan kan du sätta hubben vid det gamla uttaget om du har möjlighet till spänningsmatning och dolt montage.
Ett tredje alternativ är att skippa kabeldragningen helt och använda WLAN istället.
/CC
JonasLerum skrev:
I min värld är två par = 4 ....
Annars, Inger, vet jag inte om du fått svar på frågan, för jag förstod den inte riktigt.
Men både Mats och Jonas har gett bra råd.
Med den där prylen från Kjell&co kan man säga att man använder en kabel som att det var två, dvs om du har en hub (eller switch) i ena änden kan du koppla en sån där delare där, samt en delare i andra änden, så går det att ha två datorer där.
Det enda som du missar är att kunna köra 1000mbit/s nätverkshastighet, du klarar max 100mbit/s. Men om du inte vet vad som är skillnaden kan jag lova att du är nöjd med den "lägre" hastigheten. (alltså 1000mbit/s är fortfarande väldigt ovanligt, iaf hos privatpersoner)
Hmm låter lite konstigt, om det nu inte är så att det helt enkelt inte ryms två nätverkskablar i det gamla röret.Inger.P. skrev:
Om inte det gamla röret är för smalt så borde du kunna dra om det hela så det går två kablar från centralen till det gamla uttaget, och därifrån går den ena vidare till det nya uttaget, då är det hela löst.
Om det inte ryms två kablar tycker jag att Mats Os förslag är bra.
Se där, då fick jag lära mig något helt nytt i ett område som jag trodde jag hade kontroll på ;D ;Dcpalm skrev:
Men jag vet precis vilken sorts kabel som menas och kan hålla med om att den knappast är någon höjdare att dra i rör.
Det här med skärmade kablars nytta är lite omtvistat, själv skulle jag definitivt nöja mig med UTP oskärmad om det krävdes för att kunna installera. Hem-miljön har trots allt inte så mycket störningar resp är inte så störkänslig.
Datortillbehör / Nätverk/Bredband / Installationsmaterial / Kontakter / Kabeldelare / 38830
UTP Kabeldelare Cat.5
10/100Mbit - 100MHz
Dela kabel!
Visste du att bara 2 av 4 par anänds i dagens
nätverkskablage? Det är fullt möjligt att låta två datorer dela samma kabel oberoende av varandra. Använd därför en kabeldelare istället för att dra två långa kablar.
Kabeldelaren fungerar dock ej som "grendosa" för samma uppkoppling. Till detta behöver du en hub, switch eller bredbandsdelare. Kabeldelaren kan inte heller användas för gigabit-nätverk eftersom man med gigabit använder TP-kabelns samtliga ledare.
www.kjell.com art 38830
UTP Kabeldelare Cat.5
10/100Mbit - 100MHz
Dela kabel!
Visste du att bara 2 av 4 par anänds i dagens
nätverkskablage? Det är fullt möjligt att låta två datorer dela samma kabel oberoende av varandra. Använd därför en kabeldelare istället för att dra två långa kablar.
Kabeldelaren fungerar dock ej som "grendosa" för samma uppkoppling. Till detta behöver du en hub, switch eller bredbandsdelare. Kabeldelaren kan inte heller användas för gigabit-nätverk eftersom man med gigabit använder TP-kabelns samtliga ledare.
www.kjell.com art 38830
Budgetlösningen är ju att sätta upp ett uttag i det nya rummet, dra kabeln till det gamla uttaget och där klämma på en sladdkontakt på den nya kabeln, och stoppa in i det gamla uttaget. Inte jättesnyggt men om man nöjer sig med utseendet så finns det ju inga hinder.
OBS att *egentligen* är det tydligen skillnad på kontakterna och uttagen beroende på om man ska klämma dem på mjuk (flerkardelig) eller hård (enkardelig) kabel, men det verkar de flesta inte ha nån koll på och det verkar sällan eller näst intill aldrig ställa till några större problem...
OBS att *egentligen* är det tydligen skillnad på kontakterna och uttagen beroende på om man ska klämma dem på mjuk (flerkardelig) eller hård (enkardelig) kabel, men det verkar de flesta inte ha nån koll på och det verkar sällan eller näst intill aldrig ställa till några större problem...
Klicka här för att svara