4 906 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Rekomendationer på sprinklersystem
Om du känner dig olaglig kanske du kan få tag på ett gammalt halonsystem att installera? De torde vara billiga när de väl dyker upp eftersom halon är förbjudet i EU (på grund av dess ozonskadande effekt - gröngölingarna ser tydligen hellre att hus och människor brinner upp).
Det har ju dessutom fördelen att det inte orsakar massiva vattenskador...
Ska man nu ge sig på den typen av system finns det ju andra som inte är skadliga för miljön som funkar bra men priset mot vatten är därefter oxå. Men tror inte priset på halon är särskillt bra det heller om du nu mot förmodan skulle hitta någon som har sådana flaskor stående.CHC2 skrev:Om du känner dig olaglig kanske du kan få tag på ett gammalt halonsystem att installera? De torde vara billiga när de väl dyker upp eftersom halon är förbjudet i EU (på grund av dess ozonskadande effekt - gröngölingarna ser tydligen hellre att hus och människor brinner upp).
Nu ska vi inte spåra ur totalt...
Ett sådant (ej Halon) i datahallen på jobbet, men i ett garage känns det som lite overkill.
Vattensprinklers ska det bli eftersom det inte finns några större problem med vattenskador, då väggarna ska vara putsade, och det finns golvbrunn.
/Jonas
Ett sådant (ej Halon) i datahallen på jobbet, men i ett garage känns det som lite overkill.
Vattensprinklers ska det bli eftersom det inte finns några större problem med vattenskador, då väggarna ska vara putsade, och det finns golvbrunn.
/Jonas
Jag tror att Wirsbos kan fungera bra. Tänk på att slangarna ligger bakom gips i taket (förmodligen dubbelgips), har det blivit så varmt bakom gipsskivan så att PEX en smälter så brinner det nog redigt bra.
Jag har för mig att spritdysan går sönder vid 60 grader.
Har inte kollat allt än men det ser ut som om det blir Wirsbos sprinkler i pannrummet. (måste kolla det där med tempen på spritdysan)
Om taket redan är monterat så skulle jag nog välja stålrör som matning till sprinklern.
/Andreas
Jag har för mig att spritdysan går sönder vid 60 grader.
Har inte kollat allt än men det ser ut som om det blir Wirsbos sprinkler i pannrummet. (måste kolla det där med tempen på spritdysan)
Om taket redan är monterat så skulle jag nog välja stålrör som matning till sprinklern.
/Andreas
Klicka här för att svara