12 214 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Dölja kabel till högtalare
Hej!
Har nu införskaffat en enkel hemmabio anläggning med fem små högtalare och en bas.
Nu kommer man till övningen att försöka dölja kablarna till högtalarna så gått det går.
Är det någon som har ett snillrikt förslag på hur jag kan dölja kablarna (speciellt till bakhögtalarna) eftersom jag då måste korsa ett valv och en terrassdörr.
Tacksam för alla idéer!
Har nu införskaffat en enkel hemmabio anläggning med fem små högtalare och en bas.
Nu kommer man till övningen att försöka dölja kablarna till högtalarna så gått det går.
Är det någon som har ett snillrikt förslag på hur jag kan dölja kablarna (speciellt till bakhögtalarna) eftersom jag då måste korsa ett valv och en terrassdörr.
Tacksam för alla idéer!
En lösning kan vara att fräsa ur baksidan på lister såsom golvsocklar mm så att du får en kanal att lägga kabeln i.
Jag tror inte riktigt att jag har den ambitionen så att jag kan motivera mig att fräsa baksidan på golv listerna, men tack för tipset.
Möjligt att kabelkanalen kan vara en bättre lösning för just mig.
Ser det inte lite plastigt ut att ha en kabelkanal nedanför/bredvid taklisten?
Möjligt att kabelkanalen kan vara en bättre lösning för just mig.
Ser det inte lite plastigt ut att ha en kabelkanal nedanför/bredvid taklisten?
Sök lite på minhembio.com
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=52#rparams=ss=kabelkanal
Med lite letande på det forumet borde du kunna hitta lite trådar i ämnet utvändiga kabellister/kabelkanaler.
På forumet finns även mängder av gallerier där du kanske kan se bilder på folks jobb med att få undan kablar från golven.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=52#rparams=ss=kabelkanal
Med lite letande på det forumet borde du kunna hitta lite trådar i ämnet utvändiga kabellister/kabelkanaler.
På forumet finns även mängder av gallerier där du kanske kan se bilder på folks jobb med att få undan kablar från golven.
Jag har också använt kabelkanal. Jag har gått efter golvet när det är möjligt (syns minst där) och sedan lagt dom vertikala listerna efter foder eller i hörn. Det går att göra ganska osynligt eller snyggt (eller båda...
) Hittar du inga kabellister som går i färg med inredningen så kan man måla eller tapetsera listerna.

Klicka här för att svara