Fråga till panelen (moderator får gärna komma med synpunkter/förslag)

Detta gäller en lägenhet.

Jag har en vägg och på denna finns det:
- kabeltv, bredband via koaxialkabel (ett uttag)
- telefon (kan vara aktuellt för internet, adsl)
- el
Invid denna vägg har jag tänkt mig ha HTPC, eller om man enbart önskar dvd.

På den andra väggen där jag ska ha en platt tv enbart utan synlig ledningsdragning hade jag tänkt mig.
- kabeltv, bredband via koaxialkabel (från den första väggen)
- HDMI kabel för att kunna köra både internet och HD tv från dvd eller dator som finns på den andra väggen (kabel från den första väggen här också alltså)
- givetvis eluttag (tas i närheten från annan dosa)

Mellan väggarna är det en hall.

Finns det nackdelar med detta upplägg, jag funderar på om man kanske måste lägga in två hdmi-kablar eller om en räcker. (saknar erfarenhet av dessa än så länge).

Sen undrar jag om någon vet om hur man gör för att få hdmikabeln att sitta i ett vägguttag och inte bara komma ut löst ur en dosa/rör?

Begränsar jag något för jag vill att det skall vara "framtidssäkert", men som jag förstått det är HDMI kabel den enda kabeln med tillräcklig god kvalitet för detta. Anledningen till dubbla kabeltvuttag är att man måste tänka på att eventuellt andra inte vill ha HTPC utan endast koppla in tv:n i ett vanligt antennuttag.

Alla synpunkter uppskattas.

Synpunkter och förslag var önskade :)

Den första frågan är hur det ser ut och om du kan tänka dig någon form av kabelkanal? Fördelen med en sån lösning är att du har gott om plats för kabel och att du lätt kan ändra dig och kabla om vid behov.

Kan du uppskatta hur lång kabelvägen blir mellan dina två platser? Usb går tex bara fem meter även om den kan förlängas med fem till via en aktiv usb hubb tex.

mats_o skrev:
Synpunkter och förslag var önskade :)

Den första frågan är hur det ser ut och om du kan tänka dig någon form av kabelkanal? Fördelen med en sån lösning är att du har gott om plats för kabel och att du lätt kan ändra dig och kabla om vid behov.

Kan du uppskatta hur lång kabelvägen blir mellan dina två platser? Usb går tex bara fem meter även om den kan förlängas med fem till via en aktiv usb hubb tex.
Väldigt önskade :D

Jag kommer att fräsa in det som behövs i rörväg i väggen. Sträckan är 6-7 meter, dvs där rören kommer att ligga.

USB har jag inte avsett att ha då om jag inte missförstått det hela har väsentligt sämre överföringskapacitet än HDMI kabel.

Jag känner till begränsningarna på längden för hdmi-kabel. Men om jag inte är fel påläst klarar de uppåt 9 meter och utvecklingen går hela tiden framåt.

Jag har aldrig dragit HDMI kabel i rör och undrar om den verkligen är så lätt att dra om, även om man lägger 20 mm rör. Därför vill jag vara relativt säker på att jag lägger in "rätt" från början.

Kan du så gå upp rejält i rörstorlek. Jag skulle åtminstånne vilja ha ett 40mm jag eller kanske en 40X20 kanal eller dylikt. USB:n var tänkt för de tråkiga men ack så praktiska tillbehören som mus och tagentbord eller en fjärrkontrollsmottagare :) Problemet är bara att den som sagt går ca 5 meter, sen behövs plats för en usb hub eller någon annan typ av aktiv förlängare.

mats_o skrev:
Kan du så gå upp rejält i rörstorlek. Jag skulle åtminstånne vilja ha ett 40mm jag eller kanske en 40X20 kanal eller dylikt. USB:n var tänkt för de tråkiga men ack så praktiska tillbehören som mus och tagentbord eller en fjärrkontrollsmottagare :) Problemet är bara att den som sagt går ca 5 meter, sen behövs plats för en usb hub eller någon annan typ av aktiv förlängare.
Jag hade tänkt mig trådlöst bluetooth tangentbord och mus. Vet inte om du missuppfattat det men mus och tangenbord skall inte vara på väggen med tv:n utan "vägg 1" där htpc:n skall stå. Fjärrkontrollsmatare har jag inte tänkt på då själva komponenterna till HTPC:n får inhandlas när detta är klart.

Max fräsdjup är 30 mm på spårfräsaren jag har. Det är mjukt tegel bakom puts, så fräsandet är inget problem. Bredden går alltid att ordna, men det skall ligga inne i väggen. Gipsbruk och microlit ovanpå kanal/vp-rör.

Vet du vad för innerdiameter man behöver på rör eller kabelkanal för hdmi-kabel? Hur klarar kanaler vinklar? Har du ngn länk till ex vart man kan köpa 20*40 kanal?

Provat att lägga in en bild över funktionen som jag tänkt mig. Kabeldragning i vägg ovan dörröppningarna till hall och annat rum alltså. Oj, den bilden blev visst för liten.

• hdmikabeldragning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag hadde missuppfattat rätt ordentligt. Jag trodde du tänkte driva två på varsin sida om en hall med en htpc

38X16 mm hittade jag direkt på clas i sjön. Inte riktigt rätt men ändå hyfsat. Enligt vad jag hittade på nätet vid en snabbkol så ska en hdmi kontakt vara ca 15X5 mm. sen tillkommer ju kåpan. Kurvor blir knepigt

Lekkamraten skrev:
Väldigt önskade :D
Jag kommer att fräsa in det som behövs i rörväg i väggen. Sträckan är 6-7 meter, dvs där rören kommer att ligga.

Jag känner till begränsningarna på längden för hdmi-kabel. Men om jag inte är fel påläst klarar de uppåt 9 meter och utvecklingen går hela tiden framåt.
Jadå, 6-7 meter är inget problem med en bra HDMI-kabel (men med en billig kan det dock vara problem, så ta till en bra). Med en riktigt bra passiv kabel klarar du 12-15 meter. Ska man dra längre sträckor än så behövs andra lösningar. Du kan exempelvis skicka över HDMI-signalen till en optisk fiber och då pratar vi 100 meter utan problem. Det finns dessutom extenders och repeatrar och sådant, men jag låter vara osagt om dessa är något bra.

Jag ser verkligen fram emot att få börja bygga hemma-nöjes-centralen på riktigt om några veckor ;)

Gör inget. Enormt tacksam för hjälp ändå. Tror att jag löst det. Det får bli en HDMI-kabel i 25 mm vp rör (innerdiameter 21,4 så lite marginal finns, problemet är att det inte verkar finnas krökar, i vart fall inte på Elfa, men det går väl att kröka dessa med värme.

Innan kabeln går in i väggen får jag ha liknande denna switch: Kabelgiganten.se

Återstår att tillverka något så att det ser snyggt ut när det kommer ur väggen ;)

nog finns det 25 böjar alltid tex E1401630

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.