Jag har precis fått ett erbjudande om ett larmpaket installerat och klart och är lite nyfiken på hur det ligger till prismässigt.

Märket är Bewator (Siemens) Networx.

Centralenhet
Manöverpanel
Backupp batteri
Åskskydd tele
3 st magnetkontakter (dolda då det monteras i samband med husbygget)
2 st rörelsedetektorer
Inomhussiren
Utomhussiren

12500:- installerat och klart.

Jag får känslan av att det är ett normal-pris men kanske någon annan har ett liknande antal komponenter eller av samma märke med lite mer styckepriser att dela med sig av.

Mvh ! / J

Bewator är dominanta på marknaden och har nog inte billiga priser även om de tillverkar bra saker så att säga.

Frågan är vilket behov du har. Vad för central och vilka funktioner denna har framgår inte (dvs hur mycket är den utbyggbar) Det finns ju Clas Ohlson-larm för under 1000-lappen med samma antal komponenter.

Själv skulle jag satsa på att bygga upp ett eget larmsystem med kameraövervakning (närverkskameror) då detta alla gånger är helt outstanding. Sen om du kopplar det till en larmcentral eller inte, kanske inte har så stor betydelse. Får du en bild på vad som försegår åker sannolikt polisen på konstaterat pågående inbrott. Väktaren hinner normalt inte fram i tid ändå.

Spontant låter det dyrt....

Hej! Jag arbetar med inbrottslarm, doch ej det fabrikatet. Men på mitt förra arbete gjorde jag det.

Jag tycker det låter prisvärt. Mitt företag hade tagit 13375:- inkl. moms.... för liknande säkerhetslösning.

mvh johan

edit: tycker Du ska välja till brandvarnare till systemet!

Betalade ungefär samma till Securitas när de installerade

Centralenhet
2 st Manöverpanel
Backup batteri
4 st magnetkontakter
2 st rörelsedetektorer
Inomhussiren
Rökdetektor
GSM

Killarna som monterade prylarna gjorde ett riktigt snyggt jobb

/fredrik

Vilken tur att det här forumet finns.

Tack Johan för att du påminde mig ang. brandvarnare, jag hade det i åtanke förut men glömde helt enkelt bort det.

Så bra att det inte bara blev svar som de 2 första, vart lite orolig att det var ett saltat pris, men det klart det finns olika prisklasser även på larm och ganska svårt att jämföra, bäst är väl att jämföra märke och samma modell mot varandra.

Förhoppningsvis kanske det kan dyka upp här så småningom.

Mvh ! Järker

Hej

Läste om kameror till larmet lite högre upp,
Själv har jag en dator i garaget(i ett gammalt torkskåp)
i den sitter det ett 4ch viodekort och tre kameror inkopplade
själv köpte jag det (kortet, ir kamrorna) ifrån en site som heter
ShenZhen Newway Technology Co.,Ltd.
för omkring en tusenlapp
rekomenderas om man är sugen på vidoeövervakning!
/Jonas

jarker skrev:
Jag har precis fått ett erbjudande om ett larmpaket installerat och klart och är lite nyfiken på hur det ligger till prismässigt.

Märket är Bewator (Siemens) Networx.

Centralenhet
Manöverpanel
Backupp batteri
Åskskydd tele
3 st magnetkontakter (dolda då det monteras i samband med husbygget)
2 st rörelsedetektorer
Inomhussiren
Utomhussiren

12500:- installerat och klart.

Jag får känslan av att det är ett normal-pris men kanske någon annan har ett liknande antal komponenter eller av samma märke med lite mer styckepriser att dela med sig av.

Mvh ! / J
Det är ett ok pris för det paketet. Skall du köpa till delar ökar det dock på ordentligt, är min erfarenhet (t.ex. 850 kr för en extra magnetkontakt som i inköp kostar 85 kronor). Motsvarande larm går att köpa för c:a 7000 på nätet. Något billigare om du letar runt lite på "stan". Då måste du dock installera det själv.

Fundera på om du skall ha GSM-uppringning eller inte. Stabiliteten på IP-telefonin är sisådär.

Mvh/ Robban (blivande grannen)

Ok, Robban

Jo, GSM-uppringning är väl att föredra att ha, så det blir ju en del extra prylar till slut.

Om vi köper delarna som behövs, vad tar du för att installera det då ;-)

Mvh // Järker på Femman :-)

jarker skrev:
Ok, Robban

Jo, GSM-uppringning är väl att föredra att ha, så det blir ju en del extra prylar till slut.

Om vi köper delarna som behövs, vad tar du för att installera det då ;-)

Mvh // Järker på Femman :-)
En sådan installation gör jag bara en gång. Sorry. :)

Är inte svårt att installera själv. Men man bör ju veta vad en ohm-mätare är och kunna hantera en lödkolv. Dessutom bör man ha en förstående hustillverkare eftersom man behöver springa där en del under bygget (och det kan lätt bli stressigt om de står och väntar på att få sätta skivor på väggarna och du inte är klar med dragningen), borra hål i karmar för magneterna o.s.v.

Om du känner dig osäker så är paketpriset som sagt ett helt ok pris. Då får du en installation gjord av auktoriserad installatör (vilket underlättar om du vill ha rabatt på försäkringspremien).

Nu vet jag inte vilka manualer / koder o.s.v. som följer med detta larm. Men en GSM-uppringare går annars bra att installera själv i efterhand. Den jag använder är inte knuten till något specifikt larm utan (bör) fungera med alla larm eftersom larmet ser den som vilken telefonuppkoppling som helst.

http://www.alarmbutiken.com/ (välj "GSM-uppringare" i vänstermenyn).

sandhall skrev:
Men en GSM-uppringare går annars bra att installera själv i efterhand. Den jag använder är inte knuten till något specifikt larm utan (bör) fungera med alla larm eftersom larmet ser den som vilken telefonuppkoppling som helst.

Vi erbjuder allt inom övervakning och inbrottslarm, exempelvis hemlarm, villalarm och butikslarm - Alarmbutiken (välj "GSM-uppringare" i vänstermenyn).

Kjell & Co har en som kostar hälften så mycket:
http://www.kjell.com/content/templa...px?item=50321&path=11250000,11330000,11430000

Faidros skrev:
Kjell & Co har en som kostar hälften så mycket:
[länk]
När jag läser specifikationerna blir jag tveksam till om denna uppringare kan överföra larmkoder till en larmcentral. Tolkar beskrivningen som att man programmerar uppringaren med ett nummer, och när den sedan "triggas" ringer den upp det numret. Kort och gott. Den jag har fungerar som en vanlig telefonanslutning. Den ordinarie larmuppringaren (som sitter i larmcentralen) kan överföra alla larmkoder och den kan även ringa flera nummer (till larmcentral och till min mobil t.ex.) vid larm.

Man får vad man betalar för, helt enkelt. :)

Jag håller med Sandhall, den ringer up ett nummer, o man kan lyssna på vad som försigår om man hade lite saker tillkopplade, dock ej sända larmkoder eller annan data över den kanalen!

sandhall skrev:
När jag läser specifikationerna blir jag tveksam till om denna uppringare kan överföra larmkoder till en larmcentral.
Nä, det är klart. Skall det kopplas till en larmcentral kanske man skall ha en annan modell. Den där från Alarmbutiken verkar ju ha fler funktioner. Läste att 94 användare kan ringa och be den öppna garageportarna. Utan samtalskostnad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.