Idag fick vi då den fruktade offerten från Telia för vad de ska ha för att koppla in oss till nätet.

Till saken är att vi hade telefon i sommarstugan som låg på tomten innan, och att vi sparat den kabeln och tagit in i nya huset. Det enda Telia behöver göra är alltså att slå på abbonemanget igen.

7000 kr för inkoppling + 795 kr eller något för att starta abbonemang och så måste vi binda oss i 12 månader. Torde ge en god timpenning för att slå på en telekabel som användes för ett par år sedan senaste.

Men, det finns en bra sak i det hela! Telia skriver att offerten går ut den 28 april 20007! Vi har alltså ca 18000 år på oss att fundera! Kanske skulle låta offerten gå i arv, 7000 kr är säkert inte så mycket pengar (ifall telia finns kvar) då...

Eller så har de råkat skriva fel på datumet, svårt att säga ;)

Ha ha - det var roligt.

Fast ska du vara utan telefon i 18000 år när du väntar på att inflationen ska göra sitt ;)

Tänk också på att du vet aldrig vad som händer, vem vet du kanske inte ens lever om 18000 år :)

Jag kom på så mycket dåliga skämt till detta......... Jag ber om ursäkt, mindre kaffe för mig på morgonen......

Är kabeln intakt så borde det kosta standardpriset, är du säker på att det har framgått till Telia att det finns en befintlig installation?

Kan det rent utav vara så att det är så länge sedan den gamla ledningen var aktiv att den har plockats bort i stationen?

Med facit i hand är det ju alltid lätt att vara efterklok..

I ert fall skulle ni aldrig sagt upp abonnemanget som fanns till sommarstugan, utan bara under tiden klippt upp ett telefonjack på en stolpe på lämplig plats.

Fel o fel, enl. min erfarenhet så är det den normala kunskapsnivån hos telia. Att inte veta antalet nollor i två tusen.

Så troligen blir de fullt nöjda om du lägger upp 7 hundralappar när du skall betala.

ordain skrev:
Idag fick vi då den fruktade offerten från Telia för vad de ska ha för att koppla in oss till nätet.

Till saken är att vi hade telefon i sommarstugan som låg på tomten innan, och att vi sparat den kabeln och tagit in i nya huset. Det enda Telia behöver göra är alltså att slå på abbonemanget igen.

7000 kr för inkoppling + 795 kr eller något för att starta abbonemang och så måste vi binda oss i 12 månader. Torde ge en god timpenning för att slå på en telekabel som användes för ett par år sedan senaste.

Men, det finns en bra sak i det hela! Telia skriver att offerten går ut den 28 april 20007! Vi har alltså ca 18000 år på oss att fundera! Kanske skulle låta offerten gå i arv, 7000 kr är säkert inte så mycket pengar (ifall telia finns kvar) då...

Eller så har de råkat skriva fel på datumet, svårt att säga ;)
Din plats i stationen har antaligen tagits upp av en annan kund, dock viktigt att dubbelkolla det. Be gärna en tekniker komma ut och göra en kontroll på plats.

hempularen skrev:
Fel o fel, enl. min erfarenhet så är det den normala kunskapsnivån hos telia. Att inte veta antalet nollor i två tusen.

Så troligen blir de fullt nöjda om du lägger upp 7 hundralappar när du skall betala.
Ja, för resterande bolag/tomtebolag på marknaden har lika bra kundtjänster, vilket skämt.

Telias högra och vänstra hand har inte koll på vad den andra gör.
Det är tyvärr ett faktum idag.
Prova beställ flytt på två abb till samma plats. Vipps så kommer två tekniker för att koppla in dem.

mats_o skrev:
Telias högra och vänstra hand har inte koll på vad den andra gör.
Det är tyvärr ett faktum idag.
Prova beställ flytt på två abb till samma plats. Vipps så kommer två tekniker för att koppla in dem.
Det är inget faktum, det må kanske var din erfarenhet och det är tråkigt i sig, men absolut inget generellt.

Jo det är det.
Jag jobbar yrkesmässigt med kommunikationsfrågor och det är mer regel än undantag när vi använder Telia som leverantör att dylika saker uppstår

GoForIt skrev:
Med facit i hand är det ju alltid lätt att vara efterklok..

I ert fall skulle ni aldrig sagt upp abonnemanget som fanns till sommarstugan, utan bara under tiden klippt upp ett telefonjack på en stolpe på lämplig plats.
Japp, det var dock inte vi som hade abonnemanget, men det vi skulle gjort när de som hade abonnemanget stängde av det var att istället bara byta ägare på det. Det hade vi givetvis gjort om vi haft en aning om detta.

Men, jag ska ringa Telia på måndag och se om det inte finns något man kan göra. 7000 kr är mycket pengar ifall allt de behöver göra är att koppla in kabeln igen i teleskåpet.

hempularen skrev:

Haha :) Kanske skulle prova det ;)

mats_o skrev:
Jo det är det.
Jag jobbar yrkesmässigt med kommunikationsfrågor och det är mer regel än undantag när vi använder Telia som leverantör att dylika saker uppstår
Återigen, Telia har flera tusen företagskunder, den stora majoriten är extremt nöjda, annars skulle de knappast vara kvar som kunder.

Problem uppstår absolut när den mänskliga faktorn är inblandad, det är dock fel generalisera, det är undantagsfall vi pratar om här, inget annat.

Är inte fast telefoni lite väl nittonhundratal? Lästa att Felia själva vill komma bort från fast telefoni. Om jag vore som er skulle jag kolla hur det funkar med trådlöst bredband där ni ansluter telefonen. Har sett att många aktörer, däribland Felia, har börjat sälja den tjänsten samt att priserna sjunker i takt med att tekniken blir allt bättre.

Hittills har jag haft med Telias företagsdel att göra i samband med drift av en modempool samt för telefoni åt ett mindre-medelstort företag. I inget av fallen har teknik och administration fungerat bra. Bara bök och kundtjänst som kontaktar fel personer inom företaget.

Som företag tycker jag absolut de andra stora alternativen som TDC Song, Telenor m.fl. fungerar bättre. Vid problem får man snabbt prata med någon som förstår tekniken. Jag misstänker att de kanske har större andel kunder som kan lämna bättre felrapporter och där de inte behöver börja från noll vid en felanmälan.

Hemma fungerar Telia däremot överlag bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.