Min trogne 3com router börjar ge upp... för ett par dagar sedan nollställdes konfigurationen inkl inloggningslösen m.m. och den är lite instabil nu efter det (seg internethastighet ibland)

Skulle gärna ha tips om en bra router, den måste ha bra funktioner för att kunna dedikera portar till datorer i nätverket m.m.

Sen skall den ju inte vara aldeles för dyr heller, så något extremt behöver det ej vara. Men pålitligt som sagt. Och WiFi är mindre intressant.

Ska du ha inbyggt ADSL modem eller inte?

De har jag ett ja fått från telia så de får bli utan, gillar inte när en massa saker är ihopbyggda. Tråkigt att behöva köpa nytt för en komponent är sönder.. fast då blir det ju två st som kan gå sönder istället :D

D-Link eller Netgear och inköpet via tradera. Bra och billigt.

Vi köpte en netgear från elgiganten för en billig peng och den verkar funka 8-)

D-link är jag allergisk mot, de d-link prylar jag har haft erfarenhet av (aldrig ägt själv) måste startas om minst en gång om dan för att de skall funka (timer som slår av en gång om dan så funkar de ok  ;D)

men denna funderar ja faktiskt på
http://www.inet.se/Datortillbehoer/Naetverk-Modem/Netgear-FVS318-(IPsec-VPN)/5400393

Då har man ju lite valmöjligheter sedan att köra diverse grejjer.. ja har bland annat en dator som är på 24/7 som agerar webserver m.m.

Om du väljer en Netgear så välj gärna en Mimoteknik. Har kört med WLAN sedan D-link kom med sin första och några olika modeller, men har haft vissa täckningsproblem och att jag fått starta om burkarna med jämna intervaller. Men för drygt ett år sedan så köpte jag en Netgear med Mimo och har nu bra täckning i hela huset och även på uteplatsen där det tidigare var helt omöjligt. Och jag har inte behövt göra någon återstart på ett helt år och ingen uppdatering av programvara (har inte funnits mera än vid installationstillfället). Har burken i källaren och den täcker utan problem hela övervåningen trots att det delvis är betongbjälklag.

AndersS skrev:
Om du väljer en Netgear så välj gärna en Mimoteknik. Har kört med WLAN sedan D-link kom med sin första och några olika modeller, men har haft vissa täckningsproblem och att jag fått starta om burkarna med jämna intervaller. Men för drygt ett år sedan så köpte jag en Netgear med Mimo och har nu bra täckning i hela huset och även på uteplatsen där det tidigare var helt omöjligt. Och jag har inte behövt göra någon återstart på ett helt år och ingen uppdatering av programvara (har inte funnits mera än vid installationstillfället). Har burken i källaren och den täcker utan problem hela övervåningen trots att det delvis är betongbjälklag.
Jo den är säkert bra om man vill ha trådlöst ::)

Läste lite slarvigt. Vill du kunna styra/begränsa trafiken på portnivå protokollmässigt för specifika dator, när du skriver dedikera portar, dvs sätta någon form av filter?

Lika svart att besvara som om du hade frågat vilka jeans du skulle köpa  :)n
För det har helt och hållet att göra med vilka behov du har.
Teknikledande går ju sällan hand i hand med att det inte skall kosta så mycket.

Om det "bara" är så att du ska kunna routa vidare till din webserver dvs göra port forwarding så skulle i princip alla routrar (eller rättare sagt bredbandsdelare med routing och firewall) som du hittar på hyllan hos elgiganten, onoff eller motsvarande vara tillräckligt.
Om du exempelvis hade suttit på en 100Mbps lina ut till internet så kanske det hade varit viktigt för dig att din router förutom ovanstående stödjer full duplex.
Om du förväntar dig väldigt mycket trafik mot din webserver...typ flera tusen samtidiga användare, eller om du håller på att ladda hem lagliga filer via ex.vis bit
torrent  ;) så kanske du bör kontrollera hur många samtidiga portar per IP som routern klarar av via NAT (dvs WAN(internet) - [Router]-NAT-"din dator"). På några av de routrar som jag testat så har jag sett begränsningar här, vilket resulterar i att helt plötsligt så så dyker nedladdningshastigheten till 0 och om man försöker surfa eller något så får man "DNS"-fel eftersom alla portar är allokerade och således kan man inte sätta upp en port förbindelse från LAN:et till den DNS server man använder sig av.

Vissa routrar är utrustade med prioriteringsfunktioner för applikationer som du vill säkerställa att du ska maximera hastigheten till, de flesta är baserade på kända portar för applikationerna, men det finns även mer avancerade varianter.

Om du är lite av en teknikfreak så är D-link absolut inte något dåligt - de har ofta embedded linux på sina produkter, vilket gör att man själv kan skräddarsy den för att passa ens behov.

Netgear...tja...personligen så är jag kluven, gå upp ett segment till de produkter som är avsedda för småföretag så får du riktigt bra produkter. Konsumentvarianterna tycker jag är lite si och så.

3Com...ja de är inte riktigt lika enastående som de var i början på 90-talet.

Ett tips är annars att söka information utifrån dina behov hos exempelvis http://www.tomshardware.com där de brukar ha bra tester för olika typer av produkter, plus att de har en del teori i deras artiklar.

H
Tag en utrangerad pentium3, sätt i 2 extra nätverkskort, installera clarkconnect fria router o firewallprogramvara. Konfigurera ett nätverkskort till inkommande internet, ett kort ansluts till en 100mb hub och konfigureras att dela ut IP adresser via dhcp. och det sista nätverkskortet direkt till din webserver med en fast adress.
Bättre kan det inte bli. Till hubben kan du ansluta valfritt antal datorer. Du slipper allt krångligt, störningskänsligt och dyrt windowsskit som ändå förr eller senare krashar.
Clarkconnect uppgraderas via nätet gratis.

holmertz skrev:
Du slipper allt krångligt, störningskänsligt och dyrt windowsskit som ändå förr eller senare krashar.
Clarkconnect uppgraderas via nätet gratis.
Ska man tolka det som att allt som inte körs på en Linux-burk hamnar i kategorin "Windows-skit"? ::)

Då tråden handlar om en bra och prisvärd router och INTE om operativsystemsreligion så skippar vi det senare i den här tråden

/Mats
Moderator Teknik

mats_o skrev:
Då tråden handlar om en bra och prisvärd router och INTE om operativsystemsreligion så skippar vi det senare i den här tråden

/Mats
Moderator Teknik
Helt rätt. Vad jag egentligen menade var att "bra och billig" borde vara en inbyggd router, typ D-Link/Netgear/etc (d.v.s. ej Windows-baserad pryl) , och inte en avdankad PC med Linux.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.