Eh, ok, förutom telias egna mätningar så backar Svenkt kvalitéindex upp siffrorna samt också PTS. Nåja, tro vad du vill.hempularen skrev:Företag/organisationer med stora problem sätter väldigt ofta igång stora staisstikprojekt med det oficiella målet att "mäta" sin ev. brist på kvalitet. Nästan genomgående så kommer deras "mätningar" fram till att man inte alls har så stora problem, så igentligen behöver man inte göra så mycket, osv.
Personligen uppfattar jag det som ett tecken på att undvka ett företag som snackar om att de ligger så eller så bra till i sina kvalitetsmätningar, eller kundattitydundersökningar. Det är för det mesta ett tecken på att detta är ett företag som kunderna hatar. Och precis som Telia lägger krutet på att genom marknadsföring se bättre ut, itsället för att faktiskt bli bättre.
Men snälla, Telia vill inte alls bort från fas telefoni, som jag tidigare nämnt så kommer fast telefoni vara ett krav för eventuella framtida tjänster såsom bredband, digital tv och uma inom en bra prisbild hos telia i framtiden.Robert63 skrev:
Saker som jag sa i inlägget, ägarbilden är gemensam, och det har du väl "bevisat" här gissar jag. Sedan är styrningen av Skanova helt fristående, Telia använder samma kanaler såsväl som Tele2 eller Telenor.mats_o skrev:Det blev ett extra inlägg ändå:
Att skanova skulle vara isolerat är ett rätt intressant påstående. Vorde det sant så skulle inte PTS för tillfället hålla på med en utredning om lagändringar för att tvinga fram just den isoleringen. Se tex PTS - Uttalande om branschdialog kring ny modell för likabehandling av operatörer på bredbandsområdet eller det underliggande dokumentet [länk]
sen kan vi ju slå fast att Skanova är telias varumärke för fast telefoni på grossistmarknaden i Sverige. Detta enligt skanovas egen Webb.
Skanova finns inte ens registrerat som bolag utan enbart som sekundärregistreing på TELIASONERA AKTIEBOLAG org nr 556103-4249.
Det vill säga det är en integread del av verksamhete i Teliasonera, desutom en del som den övervakande myndigheten anser missbrukar sin dominerande ställning
Sedan att PTS vill försöka dela upp Skanova mot Telia är rent slöseri med skattepengar och kommer troligtvis aldrig hända, antaligen har Tele2/Telenor gnällt för mycket, de vill gärna ta ut vinster, men inte göra några investeringar själva.
Men snälla...Göteborgs-Posten - Ekonomi & Politik-Artiklar - Telia vill ha slut på fast telefoniollebanan skrev:
Nja, "fast telefoni" är nog inget krav för nya tjänster. Det som man ibland förväxlar "fast telefoni" med är nyttjandet av kopparaccesser och att man tidigare hade ett krav på att ha ett koppartelefoniabonnemang för att kunna få ADSL. Idag kan flera operatörer leverera tjänster via kopparaccesser och ADSL utan att man för den skull har ett "fast telefoniabonnemang", vilket även Telia erbjuder med sin tjänst Telia Bredbandstelefoni.
Ja, det är klart, men jag säger rimlig prisbild. Idag får du betala 1500kr för en installationsavgift för dsl utan fast telefoni, och en månadsavgifts som är drygt 100kr högre än om du har telias fasta telefoni.AndersS skrev:Nja, "fast telefoni" är nog inget krav för nya tjänster. Det som man ibland förväxlar "fast telefoni" med är nyttjandet av kopparaccesser och att man tidigare hade ett krav på att ha ett koppartelefoniabonnemang för att kunna få ADSL. Idag kan flera operatörer leverera tjänster via kopparaccesser och ADSL utan att man för den skull har ett "fast telefoniabonnemang", vilket även Telia erbjuder med sin tjänst Telia Bredbandstelefoni.
Fast telefoni kommer spela en stor roll i hemmet, speciellt nu när uma kommer lanseras.
Säger nog nja igen. Prisbilden på marknaden är färskvara och används som konkurrensmedel samt att styra beteende/köp av produkt. Om vi tänker oss att Telia vid nyinstallationer endast drar fram fiber och erbjuder "bredbandstelefoni", dvs IP-telefoni, så kommer man snart att vilja effektivisera bland tekniklösningarna. Man kan då se att det finns pengar att spara genom att t.ex. påbörja en avveckling av "gammal" teknik, fasttelefoni, vilket kommer att leda till att man ändrar prismodellen för IP-telefoni och mobiltelefoni så att kunderna flyttar till dessa produkter. Sedan kommer en avveckling att pågå under ett antal år, men prisbilden kan ändras över en natt.
När det gäller trådlös / fast installation så väljer jag alltid fast installation om inte priset blir orimligt högt. Även om HSDPA och liknande tekniker är på gång så är inte 3G bredband ett vinnande koncept i tättbefolkade områden.
Tvåtrådsinstallationerna som har lagts ut i många många år är väldigt robusta och har skalat upp med tekniken bra. Telia vill bort från koppar vid nyinstallationer för att de vill hellre sälja fiber med större triple-play funktionalitet.
Tvåtrådsinstallationerna som har lagts ut i många många år är väldigt robusta och har skalat upp med tekniken bra. Telia vill bort från koppar vid nyinstallationer för att de vill hellre sälja fiber med större triple-play funktionalitet.
Ursäkta en okunnig men vad är uma?ollebanan skrev:
Säg Nja/Nej/Hejdå, jag säger bara hur situationen ligger till, vid nybyggen idag är fiber prioriterat. Men fortfarande har den stora majoriten tillgång till vanlig analog telefoni. Och för att för att få nya tjänster till rimligt pris ska telefoni vara ett krav, åtminstone från telia. Fast telefoni kommer spela en stor roll i huset, priserna kommer som sagt förändras, men telefonin i sig kommer finnas kvar.AndersS skrev:Säger nog nja igen. Prisbilden på marknaden är färskvara och används som konkurrensmedel samt att styra beteende/köp av produkt. Om vi tänker oss att Telia vid nyinstallationer endast drar fram fiber och erbjuder "bredbandstelefoni", dvs IP-telefoni, så kommer man snart att vilja effektivisera bland tekniklösningarna. Man kan då se att det finns pengar att spara genom att t.ex. påbörja en avveckling av "gammal" teknik, fasttelefoni, vilket kommer att leda till att man ändrar prismodellen för IP-telefoni och mobiltelefoni så att kunderna flyttar till dessa produkter. Sedan kommer en avveckling att pågå under ett antal år, men prisbilden kan ändras över en natt.
Unlicensed Mobile Access, en ny teknik som gör att du kan använda WLAN för mobilen hemma och ringa över din vanliga telefoni eller ip-telefoni för lägre priser, samt bättre inomhustäckning. Och när du är ute så används gsm/3g nätet, allt under samma nummer.Hugin skrev:
Anledningen till den negativa inställningen mot Telia är i vart fall för egen del deras missbruk av sin dominerande ställning INNAN avregleringen. Det kommer att ta årtionden för dem att tvätta bort minnet hos folk.
För egen del skulle Telia behöva vara 10 ggr bättre än annan aktör för att jag skulle välja dem då de kontinuerligt och även efter avregleringen försöker missbruka sin dominerande ställning.
Bara att hoppas att elnätet också förr eller senare avregleras.
För egen del skulle Telia behöva vara 10 ggr bättre än annan aktör för att jag skulle välja dem då de kontinuerligt och även efter avregleringen försöker missbruka sin dominerande ställning.
De stora förlorarna på avregleringen är konsumenterna. De skulle ha gjort ett televerk och ett telia innan staten sålde. Precis som de har ett banverk och svenska kraftnät.Lekkamraten skrev:Anledningen till den negativa inställningen mot Telia är i vart fall för egen del deras missbruk av sin dominerande ställning INNAN avregleringen. Det kommer att ta årtionden för dem att tvätta bort minnet hos folk.
Jippi, det löste sig med telia till nästan ingen kostnad. Efter några samtal (i början vidhöll de att det lägsta det kunde kosta var 7000 kr eftersom det var såpass lång tid sedan vi hade inkoppling här) så gick de med på att skicka ut en tekniker som skulle kolla läget. Om han kunde lösa det snabbt så skulle vi slippa de 7000, etc. men om det skulle vara mycket jobb skulle han backa direkt.
Han kom ut idag och mycket riktigt var det en barnlek att koppla in. Vår ledning var visserligen urkopplad i teleskåpet, men tåtarna hängde vackert där och det fanns gott om lediga platser att koppla in dem på, så han bara satte i dem och så kopplade han ett första jack i andra änden och så funkade det.
Det var mycket snabbt avklarat.
Om jag skulle ha behövt betala 7000 kr för det, och binda mig länge till telia, för att koppla in två tåtar i telefonskåpet som redan hängde i skåpet, skulle jag nog blivit lite tokig. Och det är störande att man ska behöva tjata på dem och förklara för dem att det är en ledning som tidigare varit aktiv flera gånger och nästan bli arg på dem, för att de ska gå med på att göra ett 10-minutersjobb.
Han kom ut idag och mycket riktigt var det en barnlek att koppla in. Vår ledning var visserligen urkopplad i teleskåpet, men tåtarna hängde vackert där och det fanns gott om lediga platser att koppla in dem på, så han bara satte i dem och så kopplade han ett första jack i andra änden och så funkade det.
Det var mycket snabbt avklarat.
Om jag skulle ha behövt betala 7000 kr för det, och binda mig länge till telia, för att koppla in två tåtar i telefonskåpet som redan hängde i skåpet, skulle jag nog blivit lite tokig. Och det är störande att man ska behöva tjata på dem och förklara för dem att det är en ledning som tidigare varit aktiv flera gånger och nästan bli arg på dem, för att de ska gå med på att göra ett 10-minutersjobb.
Klicka här för att svara