jag är i valet och kvalet ang vad jag ska dra in i badrummet - det finns ett rör från centralen och 2 dosor sammanbundna med ytterligare ett rör.
från centralen kan jag dra CAT6 ELjo Home kabel som till LAN uttagen i huset.
Eller också drar jag högtalarsladdar.
Helst skulle jag vilja dra LAn kabeln - CAT6 - och vid behov använda uttaget och kablarna som högtalarkablar - eller som LAN beroende på hur jag kopplar om i centralen.
kan man ha CAT6 kabel som högtalarkabel eller är den för klen?
från centralen kan jag dra CAT6 ELjo Home kabel som till LAN uttagen i huset.
Eller också drar jag högtalarsladdar.
Helst skulle jag vilja dra LAn kabeln - CAT6 - och vid behov använda uttaget och kablarna som högtalarkablar - eller som LAN beroende på hur jag kopplar om i centralen.
kan man ha CAT6 kabel som högtalarkabel eller är den för klen?
Det beror väl på vilken effekt det är frågan om. Hittade en gammal diskussion om det där:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23987-cat6-som-hoegtalarkabel.html#post303472bengha skrev:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/23987-cat6-som-hoegtalarkabel.html#post303448TN-Funkis skrev:
Jag tror noll på TP som högtalarkabel.
Jag kollade specen på ett par fabrikat. 16 - 19 ohm resistans per 100 meter. Dvs har du 5 meter till högtalarna så får du 2*5m * 16 ohm / 100m = 1,6 ohm i kabelresistans. Även om du kopplar ihop alla paren i kabeln, dvs 4st, så hjälper det inte så mycket. Man kan börja märka av saggig bas redan om resistansen är någon tiondels ohm.
Kapacitansen i kablarna är dock utmärkt, så liten att den knappast påverkar diskantljudet det minsta. Induktansen hittade jag inget värde på, pga att det är en ganska irrelevant parameter för de höga frekvenser som datatrafiken går på. Men jag misstänker att även induktansen är alltför hög så den också påverkar bas negativt.
Jag skulle INTE använda cat5 eller 6 kablage till högtalare!
Så denna gör det själv kabel kan ni inte ta som intäkt för att ljudet ens blir sådär med en enda cat5-kabel.
Jag kollade specen på ett par fabrikat. 16 - 19 ohm resistans per 100 meter. Dvs har du 5 meter till högtalarna så får du 2*5m * 16 ohm / 100m = 1,6 ohm i kabelresistans. Även om du kopplar ihop alla paren i kabeln, dvs 4st, så hjälper det inte så mycket. Man kan börja märka av saggig bas redan om resistansen är någon tiondels ohm.
Kapacitansen i kablarna är dock utmärkt, så liten att den knappast påverkar diskantljudet det minsta. Induktansen hittade jag inget värde på, pga att det är en ganska irrelevant parameter för de höga frekvenser som datatrafiken går på. Men jag misstänker att även induktansen är alltför hög så den också påverkar bas negativt.
Jag skulle INTE använda cat5 eller 6 kablage till högtalare!
Det diy-cat5-högtalarkablage som det länkas till består av 112 !!! st cat5 par ihopflätade till en rätt rejäl ny kabel. Här utnyttjas finnesen att induktansen blir lägre med ett stort antal ledare med mindre area som är isolerade ifrån varandra + partvinande än en grov ledare med samma area.Faidros skrev:
Så denna gör det själv kabel kan ni inte ta som intäkt för att ljudet ens blir sådär med en enda cat5-kabel.
Gäller det bara badrummet?JanneSjo skrev:jag är i valet och kvalet ang vad jag ska dra in i badrummet - det finns ett rör från centralen och 2 dosor sammanbundna med ytterligare ett rör.
.....................................
Helst skulle jag vilja dra LAn kabeln - CAT6 - och vid behov använda uttaget och kablarna som högtalarkablar - eller som LAN beroende på hur jag kopplar om i centralen.
Med tanke på akustiken i ett normalt badrum, så kanske inte LAN-kabeln är något problem.
Några högre ljudnivåer och massor med bas är det väl inte frågan om, gissar jag.
Å andra sidan kan man fråga sig varför man ska ha en LAN-kabel till badrummet??
Skulle man vilja surfa på nätet från badrummet så är det nog enklare med trådlöst.
Det vore intressant att höra vilken förstärkareffekt och vilka högtalare du hade tänkt dig i badrummet.
/Hasse
Jag monterade en beolinksystem till en kund för ett antal år sedan. B&O butiken levererade matrial och jag utförde jobb. Det jag fick som högtalarkabel just för det specifika högtalarsystemet i badrummet var sedvanlig vit platt lampkabel. 2x0,75mm.
Det duger bra sa dom.
Det duger bra sa dom.
varför LAN kabel till badrummet - tex TV uttag, telefon - varför inte dator i framtiden - gissar att det kommer applikationer för nätverket och många burkar som går att kopppla till lanuttaget - t ex ljud/bild från datorn- jag installerar ELJO lexcom home kablage och kommer använda RJ45 uttaget till LAN, TV/radio, telefon. Det finns 230V bredvid lanuttaget för då burk kräver ström.
Jag tänkte mig inte att köra någon större effekt - kanske mer att man kan höra ljudet i alla rum t ex badrummet - men då inte dunka dunka utan ungefär som från en transistor radio.
jag har för detta ändamål inga höga krav på ljudet.
det stod i någon länk om högtalare med inbyggd förstärkare - det kanske ger bättre ljud - men kanske dyrt?
om man nu bortser från att ljudet inte blir perfekt - är kabeln för klen? och finns det ett enkelt sätt (förutom att bränna kabeln) att se max effekt man kan köra med?
högtalarkablar finns väl från 0,75mm - är det mm2 eller diameter ? - har för mig att det är mm2 - 4 CAT6 trådar med diam 0,57mm ger area 4x0,26 = 1mm2 om jag räknar rätt - dvs en CAT6 kabel motsvarar 2 trådar med 0,5mm2.
den höga resistansen - ger det brandfara eller bara dålig bas?
Jag tänkte mig inte att köra någon större effekt - kanske mer att man kan höra ljudet i alla rum t ex badrummet - men då inte dunka dunka utan ungefär som från en transistor radio.
jag har för detta ändamål inga höga krav på ljudet.
det stod i någon länk om högtalare med inbyggd förstärkare - det kanske ger bättre ljud - men kanske dyrt?
om man nu bortser från att ljudet inte blir perfekt - är kabeln för klen? och finns det ett enkelt sätt (förutom att bränna kabeln) att se max effekt man kan köra med?
högtalarkablar finns väl från 0,75mm - är det mm2 eller diameter ? - har för mig att det är mm2 - 4 CAT6 trådar med diam 0,57mm ger area 4x0,26 = 1mm2 om jag räknar rätt - dvs en CAT6 kabel motsvarar 2 trådar med 0,5mm2.
den höga resistansen - ger det brandfara eller bara dålig bas?
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Du kan ju, precis som du själv beskriver, köra lågnivå via lan-kabeln och ha en egen liten förstärkare i badrummet? Då får du ju också möjligheten att anpassa volymen lokalt. Kan vara datorhögtalare, men behöver inte vara det. Finns ju små förstärkare som borde gå att använda.
Det går alldeles utmärkt !
Jag kör själv centralljud i huset via tvåpars teletråd (ännu klenare än CAT5), visserligen det mesta med högre impedans. Men till badrummet t ex så körs högtalarljudet i denna kabeln från köket. Vill inte ha slutsteg och mer elektronik än nödvändigt i badrummet, så de ligger i ett köksskåp. Ett bar bilstereokretsar på 8-10W styck räcker för rätt duktig ljudnivå.
Lite teori:
En vanlig CAT5-ledare med 0,20 mm² area har 0,017/0,2=0,085 Ohm/m. Vid 5m blir det 0,4 Ohm, inkluderat returledaren 0,8 Ohm. Ponera att högtalaren är märkt 8 Ohm, vilket då är lägsta impedansen/största belastningen den kan utgöra på en förstärkare (dvs den är inte under 8 Ohm på någon frekvens). Då kommer i värsta fall en tiondel av spänningen att hamna över kabeln istället för i högtalaren. Det Du förlorar i högtalaren är c:a 0,9 dB som allra värst - en skillnad som är svår att höra för "Svensson" ens i ett bra lyssningsrum vid jämförande tester. Och definitivt inte i ett badrum
). Inte ens om Du dubblar längden blir det några problem i Din applikation, och OM Du vill så går det ju att använda flera trådar parallellt.
Vid långa längder och klen kabel kommer snarast diskanten att bli påverkad. Kabelns resistans och dess kapacitans mellan ledarna kommer att bli ett RC-filter som dämpar och fasvrider höga frekvenser (egentligen är det lite mer komplicerat och fler parametrar inblandade).
Men frekvensgången KAN givetvis teoretiskt bli påverkad även i t ex basen om ledningarna är riktigt långa och högtalaren har en besvärlig impedanskurva. Impedansen/belastningen som högtalaren utgör varierar nämligen över frekvensen. Det är inte ovanligt att en högtalare märkt "8 Ohm" varierar mellan 8-50 Ohm i sitt användbara frekvensområde. Matas den då med en ledare som har en inre resistans på kanske 10 Ohm kommer högtalaren att låta lite svagare på den frekvens där den är 8 Ohm jämfört med 50 Ohm.
Nu är det ju dock så att även en mycket fin/dyr högtalare i praktiken varierar minst 3-6 dB i nivå inom sitt frekvensområde. Jämnare är de faktiskt inte. Och ännu mer ojämnt blir det när de står i ett vanligt rum med alla resonanser som uppstår. Således kommer ganska mycket kabelpåverkan att drunkna i alla andra "fel" som installationen har. Det där med "saggig bas vid några tiondels ohm" är alltså inget som är vetenskapligt förankrat. Sanningen ligger minst någon tiopotens därifrån.
Och med de "frekvensresonanser" man normalt har i ett badrum så är nog kablarna det minsta problemet !
Drar mig till minnes en blindtest som tidningen Ljud & Bild (dåvarande Elektronikvärlden/Radio & Television) gjorde en gång för att testa högtalarkablar. I testen fanns alltifrån vanlig lampsladd och telefonkabel till monsterkablar av dyraste snitt. Testerna var dels en vanlig "rumsanläggning" med 2x5m och dels tror jag de hade en variant med 30m lång kabel. Panelen bestod av diverse folk, bland annat två från HiFi-klubben. Lyssningstestet kompletterades också med vetenskaplig uppmätning av vad som verkligen hamnade över högtalaren i andra änden av kabeln m.a.p. frekvens, nivå och fasvridning m.m.
Det mest intressanta tyckte jag var att "audiofilerna" från HiFi-klubben hade tyckt att bäst ljud blev med....lampsladden ! Och de kan nog ha haft rätt, för upp till längder på 5m gick det i princip inte heller att få några märbara skillnader alls. Vid 30m längd kunde man se lite, lite diskanttapp på de sämsta men överlag ganska små skillnader.
I numret efter fanns en lång insändare från de båda representanterna som totalt diskvalificerade testmetoden och att de blivit lurade o.s.v. Tja, vad man inte vet.....
Brandfara: Nej.
Dålig bas: Knappast.
Jag kör själv centralljud i huset via tvåpars teletråd (ännu klenare än CAT5), visserligen det mesta med högre impedans. Men till badrummet t ex så körs högtalarljudet i denna kabeln från köket. Vill inte ha slutsteg och mer elektronik än nödvändigt i badrummet, så de ligger i ett köksskåp. Ett bar bilstereokretsar på 8-10W styck räcker för rätt duktig ljudnivå.
Lite teori:
En vanlig CAT5-ledare med 0,20 mm² area har 0,017/0,2=0,085 Ohm/m. Vid 5m blir det 0,4 Ohm, inkluderat returledaren 0,8 Ohm. Ponera att högtalaren är märkt 8 Ohm, vilket då är lägsta impedansen/största belastningen den kan utgöra på en förstärkare (dvs den är inte under 8 Ohm på någon frekvens). Då kommer i värsta fall en tiondel av spänningen att hamna över kabeln istället för i högtalaren. Det Du förlorar i högtalaren är c:a 0,9 dB som allra värst - en skillnad som är svår att höra för "Svensson" ens i ett bra lyssningsrum vid jämförande tester. Och definitivt inte i ett badrum
Vid långa längder och klen kabel kommer snarast diskanten att bli påverkad. Kabelns resistans och dess kapacitans mellan ledarna kommer att bli ett RC-filter som dämpar och fasvrider höga frekvenser (egentligen är det lite mer komplicerat och fler parametrar inblandade).
Men frekvensgången KAN givetvis teoretiskt bli påverkad även i t ex basen om ledningarna är riktigt långa och högtalaren har en besvärlig impedanskurva. Impedansen/belastningen som högtalaren utgör varierar nämligen över frekvensen. Det är inte ovanligt att en högtalare märkt "8 Ohm" varierar mellan 8-50 Ohm i sitt användbara frekvensområde. Matas den då med en ledare som har en inre resistans på kanske 10 Ohm kommer högtalaren att låta lite svagare på den frekvens där den är 8 Ohm jämfört med 50 Ohm.
Nu är det ju dock så att även en mycket fin/dyr högtalare i praktiken varierar minst 3-6 dB i nivå inom sitt frekvensområde. Jämnare är de faktiskt inte. Och ännu mer ojämnt blir det när de står i ett vanligt rum med alla resonanser som uppstår. Således kommer ganska mycket kabelpåverkan att drunkna i alla andra "fel" som installationen har. Det där med "saggig bas vid några tiondels ohm" är alltså inget som är vetenskapligt förankrat. Sanningen ligger minst någon tiopotens därifrån.
Och med de "frekvensresonanser" man normalt har i ett badrum så är nog kablarna det minsta problemet !
Drar mig till minnes en blindtest som tidningen Ljud & Bild (dåvarande Elektronikvärlden/Radio & Television) gjorde en gång för att testa högtalarkablar. I testen fanns alltifrån vanlig lampsladd och telefonkabel till monsterkablar av dyraste snitt. Testerna var dels en vanlig "rumsanläggning" med 2x5m och dels tror jag de hade en variant med 30m lång kabel. Panelen bestod av diverse folk, bland annat två från HiFi-klubben. Lyssningstestet kompletterades också med vetenskaplig uppmätning av vad som verkligen hamnade över högtalaren i andra änden av kabeln m.a.p. frekvens, nivå och fasvridning m.m.
Det mest intressanta tyckte jag var att "audiofilerna" från HiFi-klubben hade tyckt att bäst ljud blev med....lampsladden ! Och de kan nog ha haft rätt, för upp till längder på 5m gick det i princip inte heller att få några märbara skillnader alls. Vid 30m längd kunde man se lite, lite diskanttapp på de sämsta men överlag ganska små skillnader.
I numret efter fanns en lång insändare från de båda representanterna som totalt diskvalificerade testmetoden och att de blivit lurade o.s.v. Tja, vad man inte vet.....
Brandfara: Nej.
Dålig bas: Knappast.
Om Du har lust att ta hål i t ex taket kan man med fördel använda vita marinhögtalare. De är tämligen fukttåliga, även om jag faktiskt har haft två datorhögtalare som överlevt på uteplatsen i fem år nu (ute hela vintern). Provlyssna gärna - de allra billigaste med dubbelkon istället för tvåvägs låter ofta rätt instängt i diskanten. Om Du är hemma på elektronik kan Du bygga en tonkontroll för att kompensera detta, men bättre är att lägga några hundralappar på bättre högtalare. Eller kombinera ett par marinhögtalare med förstärkeri och tonkontroll från ett par datordito.
Lycka till !
Det är rätt trevligt att ha favoritmusik när man badar eller helt enkelt sitter på toa...
.
Lycka till !
Det är rätt trevligt att ha favoritmusik när man badar eller helt enkelt sitter på toa...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Nu fick du många fiender Ingper. Jag slängde ett öga i ett strömnonogram och konstaterar följande, om du sammanbinder din datakabel i fyra och fyra klarar den (förutsatt att kabeln inte är längre än fem meter) att driva en 4ohms-högtalare med 36W utan förlust, att driva en 8ohms högtalare med max 3W effekt lär knappast bli ett problem för dig.
Huvaligen....Fiender har jag ju redan gott omApprentice skrev:Nu fick du många fiender Ingper. Jag slängde ett öga i ett strömnonogram och konstaterar följande, om du sammanbinder din datakabel i fyra och fyra klarar den (förutsatt att kabeln inte är längre än fem meter) att driva en 4ohms-högtalare med 36W utan förlust, att driva en 8ohms högtalare med max 3W effekt lär knappast bli ett problem för dig.
Till saken hör också att jag en gång varit med i nämnda HiFi-klubb men blev faktiskt utesluten efter lite skriftväxling eftersom jag inte ansågs dela klubbens värderingar. Fast det var på den tiden som de sålde gröna pennor att måla kanten på CD-skivorna med, så laserljuset inte skulle sippra ut där med dåligt ljud som följd.....
Förluster har man nog alltid, om än ibland vääääldigt försumbara i sammanhanget. Frågan är bara var man lägger ribban och hur sammanhanget ser ut. Men det verkar nog som att vi är överens om att trådskaparen lugnt kan använda sin LAN-kabel och köra som högtalarkabel för bakgrundsmusik i badrummet.
Nope !
Vi är inte alls överens.
Men jag har inte tid precis just nu att ge mig in på det djupdykande svaret med förklaringar som jag har planerat sedan eftermiddagen idag. Ev kommer det sent ikväll, annars får ni hålla er till tåls till imorgon.
Sen borde alla måla kanten på sina CD-skivor, men jag har kommit fram till att det ska vara rosa ...

Vi är inte alls överens.
Men jag har inte tid precis just nu att ge mig in på det djupdykande svaret med förklaringar som jag har planerat sedan eftermiddagen idag. Ev kommer det sent ikväll, annars får ni hålla er till tåls till imorgon.
Sen borde alla måla kanten på sina CD-skivor, men jag har kommit fram till att det ska vara rosa ...