Hej

Är nu klar med utbygget av huset. I samband med detta drog jag dubbla cat6e i 20rör till de flesta rum. passade även på att dra till befintligt hus.

Har satt igång nätverket och det funkar kalas. Alla datorer har kontakt och internet funkar.

Men...nu vill jag få igång tele också. Har en trådlös telefon med det gamla vanliga uttaget. Hur kan man fixa så att denna telefon funkar till uttagen runt om i huset?

Klippa kabeln och kontraktera om eller finns det nån smidig adapter med rj45 i ena änden och gammalt telejack i andra?

Tacksam för svar

Kontaktera om med en RJ-45 eller RJ-11. Du lär ju inte få användning för "gristrynet" någon mer gång eftersom du inte har några uttag.

Hej

Har ett uttag kvar i hallen i gammla delen.

Ser det som sista lösningnen. Testar gärna med adapter om det finns.

Mina telefoner har RJ11-kontakt för att ansluta sladden. Har skaffat en färdig kabel med RJ11 i båda ändar och har kvar orginalet om jag skulle behöva det.

Men funkar rj11 i ett rj45? Kan ju som du skriver bara byta ut kabeln med grisen på.

Så har jag förstått att Mats gör i sin nätverksskola som ligger klistrad. Har för mig att jag läst det på fler ställe men blir osäker när du frågar...

Tack så mycket!

Då finns det ju 2 stycken alternativ. Blir till att beställa adaptern först. Senare kanske det blir en mer permanent lösning med rj11.

//Christoffer

Adaptern på bilden ser ju ut att vara med löstagbar sladd med RJ11 i båda ändar, så du får en sådan sladd på köpet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.