Hej!

Jag har förstått att det inte är särskilt bra att sätta fler uttag själv än det man har, då det kan bli sämre signal för resten av lägenheterna m.m.

Då Comhem-uttaget är i vardagsrummet undrar jag hur man egentligen bäst gör för att:

Få in tv i sovrummet och eventuellt kök.
Få internet till patchpanelen i en garderob i hallen.

Har tänkt ha 4st nätverksuttag vid tvn, så jag får väl offra ett och ha modemet vid tvn. Men om man då vill ha telefoni från comhem och vill få de till patchpanelen i garderoben måste man ju offra ett till. Skulle helst vilja se att ha även modemet i garderoben och slippa och ha det i tvbänken, men det går väl inte?

Och tv till de andra rummen, måste man lösa det med T-kopplingar och vanliga antennsladdar eller går det att lösa på nått sätt så man får TV-uttag i de andra rummen? Känns ju så amatörmässigt att dra sånt i väggarna!

Det går att Koppla på flera uttag men jag lämnar frågan hur det ska göras på rätt sätt till de riktiga proffsen i den frågan.

Ett alternativ är väl att ringa någon som får och kan koppla in ett extra uttag på rätt sätt så det inte stör grannarna.

Ett annat som jag själv provade var att skaffa en längre kabel mellan uttaget och modemet. Står någonstans att man inte får byta den medföljande 3-meters men jag provade med gott resultat en längre, 10 eller 15 meter tror jag det var.

Ja, det finns väl två alternativ, antingen köra med vanlig antennsladd och t-kopplingar för att få in tv i sovrummet, eller så får man helt enkelt ta dit någon som kan sätta fler uttag.

Är det någon annan som har erfarenheter kring detta? Har någon tagit dit någon som fixat fler uttag? Vad kan det kosta m.m?

Eller hur har ni löst det?

Det måste väl vara ett stort problem i dagens samhälle med tv i alla rum och endast ett tv-uttag i lägenheten.

Ang extrauttag i en lägenhet borde ju inte vara ett bekymmer. Visserligen är det så att det ordinarie uttaget som sitter i lägenhet är beräknat för att leverera en signalnivå som ska hålla sig inom ramarna på hur kabel-tv nät ska byggas. Dock får/ska man aldrig rota i uttaget bara för att få till mer signal för sitt behov. I många fall så saboterar man även för grannar. Är det nu så att det även är ett uppgraderat Comhem nät med bredband. 860-nät med returtrafik så ska man absolut inte röra uttaget. Som ovan nämns så sätt dit ett T-stycke men det brukar bara räcka till ytterligare en tv sen är signalen för låg. Enklast vore att montera en liten förstärkare direkt vid uttaget. Plocka ut enbart tv-signal och förstärk. Dela sedan upp det till de uttag du ska ha. Bygg stjärna eller kaskad nät. Förhoppningsvis ska det inte bli för mycket brus på tv-signalen då den förstärks igen.

Trolig anledning till att man inte får byta ut medföljande 3-meters kabel är ju för att säkerhetställa att funktion finns ifrån kundtjänst. Skulle det vara något som strular och man har längre kabel så lär det ju vara det som kundtjänst pekar på.
Men där data eller returtrafiken transporteras på en koax kabel, där är dämpningen så pass låg så bevisligen så funkar då 10-15 meter kabel. Troligtvis går det med ännu längre kabel också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.