KNX/EIB vs. "vanlig" el-installation

14k läst  12 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har en uppfattning vad merkostnaden blir om man ska installera KNX/EIB istället för "vanlig" el?

Jag har sökt i forumen och inte hittat denna information. Det är ett gammalt hus vi ska renovera/bygga till, så elen ska dra om i befintlig del ca. 75m2. Den totalla storleken på huset kommer att bli ca. 150 m2. Jag hörde med någon elektriker och de nämnde att det kunde bli ca. 3 gånger så dyrt. Kan detta verkligen stämma?

Någon som har koll på vad en "vanlig" installation kostar?

Tacksam för svar.

2. TLovskog
    Medlem Nivå 8
    Hej,

När jag byggde 99/00 skulle min "vanliga" elinstallation kosta 65 000. Detta är ett enplanshus med 160m2 boyta + 40m2 biyta.

Jag valde dock IHC och den slutliga räkningen blev mer än dubbelt så dyr. På den tiden valde jag IHC därför att EIB/KNX var i sig dubbelt så dyrt mot IHC. Dessutom betydligt svårare att få tag på mjukvaran för programmeringen till EIB/KNX. Vet inte om den fortfarande kostar 1000 EUR ... och man får tigga och be för att överhuvudtaget få köpa ett ex. Dessutom förordade Schneider på den tiden IHC till privata bostäder och tyckte EIB/KNX mer var för industrier och stora byggnader.

Nu har säkert priserna ändrat sig en del, men relativt set så är det väl inte omöjligt med 3 gånger.

Det stora "problemet" är nog iofs inte att installationen i sig är 3 gånger dyrare, utan du jämför lätt äpplen med päron.

Så fort du väljer EIB/KNX så utökar du gärna funktionerna och hela installationen blir mer komplex, eftersom det är så enkelt. Klart man skall ha en timer till belysningen i alla garderober, släck allt knappar, dimmrar överallt, etc ... Om man jämförde en färdig EIB/KNX (eller IHC för den delen) och försökte göra detta med konventionell teknik så vet i tusan om EIB/KNX blir så mycket dyrare.

Både för mig och de som jag känner som också satsat på ett mer modernt elsystem så blev det lätt enligt ovanstående.

3. pefo
    Medlem Nivå 10
    En schablon jag sett en del använda är 600kr/m² för en installation i nivå 'Svensk standard', dvs vad man normalt kan förvänta sig i en normal elinstallation. För en IHC-installation på toppen av detta varierar priserna en del men räkna med i runda slängar med 100.000-150.000kr där den extra materialkostnaden utgör mellan 35.000-50.000kr. Sen kan det dra iväg hur långt som helst när man vill ha mer och fler extra funktioner.

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag funderar fortfarande på knx till mitt nya hus, men har tyvärr inte hunnit forska så mycket i ämnet ännu, program för att programmera det med har jag fixat, själva knx delarna, ska man kunna köpa billigt (jämfört med svenska priser förståss, nån grej för en femhudring skulle elfirman ha tvåtusen för...typ) från tyskland och england - finns trådar om det här på forumet.

ihc är jag inte intresserad av, bara en leverantör, och lite dåligt med möjligheter vad jag förstått, handlar man delarna utomlands, har jag förstått att prisskillnaden blir minimal.

Problemet blir nog att hitta nån elektriker som är villig göra jobbet, helst instruera mig... i möjligaste mån. Men jag misstänker att det antagligen blir motsatta förhållandet...;)

5. K
    Medlem Nivå 1
    Är det fortfarande så att IHC är billigare än EIB/KNX?

Skulle man få en ihc installation för 100-150' med arbete?

6. P
    Medlem Nivå 1
  7. D
    Medlem Nivå 1
    Vårt hus strax söder om Göteborg är inflyttningsklart inom ett par veckor. Har en relativt omfattande KNX installation där jag själv tagit hem alla KNX-komponenter (brytare, aktorer, gränssnitt etc) från Tyskland (eibmarkt). Priset på hårdvaran blev på det sättet ungefär hälften av vad elfirman ville ha för samma prylar. I samanhanget ska dock nämnas att priset i Tyskland inkl moms var lägre än den svenska distributörens priser ex moms, helt sjukt!

Att svara på din fråga blir svårt för mig eftersom vi aldrig tog in pris på en "normal" elinstallation men helt klar blir det dyrare, sannolikt drygt dubbla pengen. Jag har köpt KNX-prylar i Tyskland för ca 160' och elektrikern vill nog ha en dryg hundring för installation när allt är klart.

En sån här installation kan ju inte jämföras med en traditionell, den extra kostnaden ger ju ett stort mervärde i flexibilitet och möjligheter. Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad det är värt att ha ett häftigt elsystem. En del kör ju Skoda och är nöjda med det, andra kör Porsche...

I omvärlden finns en hel del både bra och billigare lösningar för "home automation", bla finns det några trådlösa standarder som verkar intressanta (zigbee mfl). Dock har dessa inte fått något vidare fäste på den svenska markanden än vad jag förstår. Jag gick inte till botten i mina undersökningar av alternativ till KNX eftersom vi behövde ta ett snabbt beslut, men har man tid på sig är det nog inte alls dumt att kolla upp modernare alternativ som faktiskt finns.

Ska tillägga att vårt hus är 195 m2 boa och i KNX installationen ingår några icke helt nödvändiga "lyxgrejer" som 10" touchdisplay i färg, värsta väderstationen, golvvärmestyrning via KNX, en massa dimmeraktorer - tror vi har 32 olika grupper som kan dimmras individuellt.

8. F
    Medlem · Nivå 8
    När jag var på Hem&Villa i Malmö pratade jag med Eljo som är del av Schneider Eletric eftersom jag planerar installera deras IHC och fick då veta att de inte marknadsför IHC direkt då de även har KNX i sitt sortiment. Vad jag förstod så kommer deras IHC fasas ut men det tillverkas fortfarande. Hur länge kan man då tänkas kunna komplettera sin IHC-anläggning... Tja, tio år var ju garanterat. Men sen då? Ganska precis där bestämde jag mig för att satsa på KNX. Det är en standard med över 100 olika tillverkare. Köp systemet från en tillverkare, strömbrytarna från någon annan etc. Blanda hur du vill. KNX ska dessutom vara enklare att installera vilket gör prisskillnaden mellan IHC och KNX liten.

9. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    kanske vore det enklare om man kunde sätta prislappar på olika funktioner, så kunde man plussa på efter sin egen plånbok.

som utgångspunkt måste man ju ha en centralenhet, den vill jag kunna styra dels från stationära datorer och dels från pda med wifi/bluetoth/gprs/3g , när man är i huset via wifi/bluetoth och när man inte är hemma via gprs/3g, jag vill nämligen på avstånd kunna få tex inbrottslarm(så den måste ha batteribackup, och egen? gsm modul?, stänga av vattnet i huset, stänga av spisen, kolla temperaturen i huset, man bör väl även kunna se om strömmen är på i huset elelr inte (då borde man ju få larm när den brutits), jag skulle även vilja se om jag har glömt några dörrar eller fönster öppna, men den bör ej larma om fönster är i vädringsläge (tänkte ha plastfönster dreichipp så man kan ha det i vädringsläge utan att behöva befara att det bara är för en tjuv att klättra in)

sedan vet jag inte hur mycket extra jag vill betala för dessa funktioner, troligen inte tillräckligt mycket, men det kommer väl att märkas...

Detta kanske blir litte OT så får nog starta en egen tråd såsmåningom...

10. F
    Medlem · Nivå 8
    Det fina med KNX är att du kan programera att om inbrottslarmet går så skickas inte bara ett SMS utan hela huset kan tända och släcka lampor. Grannarna lär bli uppmärksammade på att ett helt hus står och blinkar. Glöm inte bort brandlarmet. Om det skulle utlösa så tänds hela huset upp. Att leta ljusknappar i ett mörkt rörfyllt rum när man vaknar är kanske inte det första man tänker på i en sådan situation.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Har för mig att Schuco har fönster där du kan få elöppning av vädringsläget via knx. En terostat i rummet + väderstation + rörelsedek på utsidan. Med det skulle man kunna få en del trevliga funktioner. Dvs öppna för vädring automatiskt när det är lämpligt men stäng om någon kommer in på tomten om larmet är på. Bara en liten ide från en nörd.

12. B
    Medlem Nivå 6
    Detta kan du ju förvisso åstadkomma med IHC också. Dock vet jag inte om det på något vis skulle vara enklare med KNX

13. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    ja det verkar ju smart, att brandlarmen kan kommunicera med varandra och på så sätt ljuda i alla larm istället för bara i det som larmat, har jag nog läst någonstans, men detta är ju ytterligare en möjlighet

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: