H
Husbobban: Tack för era svar! Valet föll på Lindab!
4 svar · 2,2k läst
F
Freniño: [citat] Ser kanske ytlig ut på bilden men ser man den live verkar den vara i stort sett genomgående. Dessutom bara runt 3cm till skivan. Men läs gärna mitt förra svar i tråden. Om sprickan suttit mitt på spännvidden hade det varit ett annorlunda läge. Kommentera helst inte om du inte har någon aning om vad du pratar om.
10 svar · 2,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Lite förenklat så byter man ut mängd asfalt mot kvalité på en underlagsduk jämför med papp vilket gör dom enklare att arbeta med. Vad som är bäst i längden vet jag inte men underlagsduk är inte direkt nytt och oprövat längre. Personligen ser jag ingen vits att gå lägre än 700g asfalt/m2 då vikten blir försumbar och priset brukar vara samma och mer asfalt av samma kvalité är
1 svar · 4,0k läst
Kuulan
Kuulan: Okej! Det låter ju som någonting jag också funderat på, hehe. fick in offert på takmålning för ett år sedan på 85.000kr. Höll på att skita ner mig så dyrt jag tyckte det var. Men har för mig att han sa att det förlänger takets livslängd med ca 20år.
13 svar · 6,6k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] https://www.anticimex.se/saljaransvarsforsakring "Ska du sälja ditt hus? Du vet väl att du som säljare är ansvarig för många av de fel som finns i huset vid försäljningstillfället? Ansvaret för de så kallade dolda felen gäller i tio år efter försäljningen. Är huset besiktigat av oss kan du teckna vår säljansvarsförsäkring som täcker många av de krav som kan riktas
6 svar · 1,6k läst
·
K
Kunken: [citat] Men vi har mer uppstickare detaljer som avluftning,avlopp etc . Där bildas mkt kondens .Vilket man kan se på många hus att virket har fuktskador av kondens eller läckande del. Men finns inga bra lösningar utom att skruva Men se till att den endast kommer ut max 1cm. Bakom råspånt. Går nog att pensla på något inifrån om man är rädd för fukten. Om något företag föreslog
181 svar · 72,5k läst
·
Karrock
Karrock: Jag har haft goda erfarenheter med gipsputs för liknande djup på lagningar, även uppåt. Kass på att spackla och putsa för övrigt, så det kanske är ett tecken på att det är ganska lättarbetat för en amatör. Möjligen att det är en sämre idé med gips på ytterväggen ifall det skjuter lite fukt genom den.
1 svar · 1,1k läst
·
Zoldot
Zoldot: Hej! Ska ta bort Kattvindarna och isolera med träfiber skivor från Hunton eller ICell 170mm är tanken. Huset är från -38 iprincip ingen isolering idag. Nu till min fråga, tanken är att sätta upp ungefär 25-30mm distanser mot råsponten och få till luftspalten av masonitskivor, med lite överlapp. Tegel / papp / råspont / masonit / Isolering 170mm / ångbroms / gips Blir det en bra
0 svar · 2,2k läst
·
O
Ocuf: [citat] Fan smart ju! [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: Vi har ju bevars inte samma sorts stormoväder som man har på andra håll i världen (än, iaf, innan klimatförändringarna ställt till det). Så i Sverige är det främsta bekymret för våra tak belastningen ovanifrån, i form av snö och slagregn, inte krafter som drar åt andra håll. Det som normalt finns på taket ska ju klara den sortens "svensk" belastning. Däremot ska ju
1 svar · 1,9k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Hoppsanhoppsan, de där skruvarna ska gå bra att justera på. Kolla att de går att låsa med kontramuttrar eller dylikt. Lycka till. /W
9 svar · 2,3k läst
·
Robin2161
Robin2161: [citat] Nej men jag inbillar man att det är en betydligt högre kostnad och svårt att göra själv?
8 svar · 2,2k läst
·
H
Hybro: I mitt fall lät jag täta Shingeltaket ligga intakt kvar. M a o så ventilleras fukt och annat ut såsom tidigare. Luft in vid takfoten och ut vid gavlarna. Luft mellan Shingel och plåttak ut via Nockplåtarna.
47 svar · 13,3k läst
·
K
Klass0n: [citat] Skönt det var torrt!
12 svar · 1,7k läst
·
G
Gladamatör2: [citat] Many thanks for your replay. I’ll check both with xl bygg and bolist. They are both nearby there I live
5 svar · 920 läst
S
simon glennåker: Jodå det blir byte av hela ränndalen då pappen också måste bytas ut, gör ju det hela ordentligt givetvis!
12 svar · 1,6k läst
·
A
ArneTW: Det är alltså vågigt med vågtoppar vid takstolarna och dalar därimellan? Inte så mycket att göra utan större kostnader. troligtvis ingen fara för taket. Skulle nog kunna riktas om vid byta av papp/pannor. Byt till plåt... /ATW
2 svar · 1,9k läst
·
J
Jochi: [citat] Man isolerar inte yttertaket utan golvet på vinden. Där är 40 cm optimal isolering som ger u-värde 0,1. De till att vinden blir ventilerad.
8 svar · 4,1k läst
·
Z
zippo12: [citat] Nja det är nog jag som varit otydlig då jag inte riktigt vet vilken typ av tak som är lämplig. De dimensioner du anger stämmer, dvs det är 4,2 meter bredd där det sitter fönster och ca 2,3 meter ut (inkl yttervägg) som är dimensionen på denna del av tillbyggnaden. Hela tillbyggnaden är egentligen två delar där vi bygger ut en liten tunga i två plan i en del som idag är
4 svar · 2,5k läst
·
O
Oaken: Jag tror du har möss på vinden och att det är musurin.
7 svar · 3,4k läst
·
Alexander Roth
Alexander Roth: [citat] Låter rimligt Tackar för tipset
8 svar · 2,9k läst
·
tanghan
tanghan: [citat] Tack för svar! Vi såg problemet i höstas när vi uppdaget mögeltilväxt på väskor/sko som hadde blivit lagt upp för lagring. Tanken med att innreda vinden var att kunna lagra sånt där uppe och om du får samma luftfuktighet som utomhus blir det svårt. Felet från min sida var att jag inte tänkte på den höga luftfuktigheten som är här i Stockholm. Norr i Norge vart jag
17 svar · 4,0k läst
·
B
berraX: [citat] Så är det. Högst upp på vinden kan man se hur taket ser ut, men på övre bovåningen så gör kattvindarnas "innerväggar" som går mot taket det omöjligt att se om det händer något. Jo, det är en risk..
16 svar · 1,8k läst
·
A
Alfons3301: Jag hoppas lampan därunder och elinstallationen är vädligt välgjord och vattentät…
5 svar · 2,1k läst
·
L
lodin92: [citat] Ja exakt på platta tak finns det regler för att hantera stillastående vatten. På ett vanligt tak finns inte dessa regler, när isen bildas får du ett tak som kan läcka trots att de är byggt enligt gällande regler. Jag har ett sådant tak men med tegel och diffusionsöppenduk så de är ju betydligt känsligare än plåt och papp. Måste skotta av snön 2-3 gånger per år för att
6 svar · 2,4k läst
S
Stha79: Nybliven husägare som skall isolera taket på huset som har kvar den gamla isoleringen från typ 1930-talet, ca 13cm av säckväv och kutterspån. Behöver bygga en luftspalt, så behöver öppna upp lite vid takfoten samt sätta upp ett gäng mögelstoppers, då taket är ett brutet parallelltak. CC är "typ" 900mm :). På insidan tänkte jag sätta ångbroms, typ Vario eller liknande, så det
0 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Upplägget att de "redan arbetar i området" är standard. Jag blir uppringd ibland av företag som vill göra det ena eller det andra på huset. De är alltid redan aktiva i omreådet. Det påståendet (som oftast är lögn) fyller två syften för säljaren som kontaktar dig. Dels antyder det att de kan vara billigare, de är redan med maskiner osv. i området. Dels invaggar det dig i trygghet,
12 svar · 3,2k läst
Larsa
Larsa: Antar folierad plywood, typ formplyfa.
2 svar · 986 läst
·
L
Lasse Harald: Är i startgroparna för ett takbyte på min villa med sadeltak och 38˚ lutning. Står och väljer mellan 2 tegelröda betongpannor: 1. Monter tegelröd Elegant 2. Bender Palema Benderit Tar gärna emot tips/kommentarer som hjälp i mitt val.
0 svar · 737 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det ska sitta en stos runt röret Finns lite olika typer https://www.vilpe.com/sv/product-category/stosar-och-rortatningar/
1 svar · 990 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.