2 106 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ojämna takbjälkar vid montering panel som innertak.
Hej!
Jag ska precis sätta igång att sätta panel i taket på min källare. Tidigare har taket varit putsat. Min fundering är om takreglarna är för ojämna så panelen kommer bli "vågig". Reglarna sitter på cc 30 och ibland skiljer det 1.5cm mellan två reglar. Behöver jag sala på bjälkarna för att det ska se bra ut eller kommer skillnaden inte synas?
Tacksam för tips!
Jag ska precis sätta igång att sätta panel i taket på min källare. Tidigare har taket varit putsat. Min fundering är om takreglarna är för ojämna så panelen kommer bli "vågig". Reglarna sitter på cc 30 och ibland skiljer det 1.5cm mellan två reglar. Behöver jag sala på bjälkarna för att det ska se bra ut eller kommer skillnaden inte synas?
Tacksam för tips!
Varför chansa? Att sala på bjälkarna tar inte speciellt lång tid och då vet du att det är perfekt.E emifre skrev:Hej!
Jag ska precis sätta igång att sätta panel i taket på min källare. Tidigare har taket varit putsat. Min fundering är om takreglarna är för ojämna så panelen kommer bli "vågig". Reglarna sitter på cc 30 och ibland skiljer det 1.5cm mellan två reglar. Behöver jag sala på bjälkarna för att det ska se bra ut eller kommer skillnaden inte synas?
Tacksam för tips!
Det är sant, det är väl mest att det är rätt många bjälkar och det skiljer även på samma bjälke så det blir en hel del pilligt jobb. Nu testade jag att sätta en linjelaser till lägsta punkten i taket och använda den som riktmärke, det verkar ändå hyggligt smidigt.T Tompafix skrev:
Ja med en laser går det snabbt att göra jobbet.E emifre skrev:
Om du sätter taket nu och sedan inte är nöjd med jobbet kommer du garanterat störa dig på att du inte salade på bjälkarna. Tiden det tar är lite jämfört med totaltiden.
Klicka här för att svara