Hej,

Noterade att plåten till imkanalen går under ena takpannan och över den andra takpannan.

Antar att plåten ska ligga under båda takpannorna?

Ser ut som att det inte ens går att få in plåten under den andra takpannan men jag kanske har fel.

• Svart skorsten på rött vågigt tegeltak med beige takränna mot klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Plåten imiterar en tegelpanna. Tänk efter lite hur vatten rinner.

• Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Är det bilden som luras eller har du typ cc15 på bärläkten?

• Haha
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Lite närbilder se nedan

• Takpannor med defekt takbleck, blå himmel i bakgrunden. Närkontakt, byggnadsskada, reparationsbehov, utomhus, dagtid.
    Skapa konto
  • Närbild av röda takpannor och en takränna, med fokus på strukturen och detaljer.
    Skapa konto
  • Takpannor och metallfläns under soligt väder, närbild, oskärpa på bakgrund, fokus på struktur och detaljer.
    Skapa konto
Rickard.
Du kan försöka vika till den så den täcker bättre men det är ingen fara som den är.

• Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Tack för svar

De gamla varianterna jag sett på stospanna har ofta legat under båda sidopannorna. Men ofta har passformen varit ganska dålig och pannorna runtomkring stosen har inte legat stumt mot underlaget.

Jag och många plåtslagare med mig har gjort en stospanna som till stor del efterliknar en vanlig takpanna.
Viktigt är att man är noga med lutningen när man gör själva röret, annars blir det som i ts fall där ena sidan lyfter från underlaget.

Såhär ser min dubbelpannevariant ut: Sol, blå himmel, takpannor, ventilationsrör, ljusreflexion, byggnad.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.