Började höra rätt mysko ljud från köksfläkten för några veckor sen, lät som pipanden och skrapanden, sen idag lät det som nån var och gick på taket.

Kollade upp utifrån och ser att det står två kajor uppepå skorstenen.

Börjar misstänka att de små gynnarna byggt bo där.

Finns en "trapp" på taket upp dit, stege finns. Hur tar man sig säkrast upp på taket för att kolla?

C
K kattparet skrev:
Finns en "trapp" på taket upp dit, stege finns. Hur tar man sig säkrast upp på taket för att kolla?
Du behöver inte upp på taket för att kolla. Räcker med att observera från marken om de små marodörerna hoppar upp och ner ur skorstenen.
Och tyvärr är det nog stor sannolikhet att det är som du tror. Inte så lätt att få bort boet. Fixa galler sedan också för de kommer garanterat tillbaka nästa år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du behöver inte upp på taket för att kolla. Räcker med att observera från marken om de små marodörerna hoppar upp och ner ur skorstenen.
Och tyvärr är det nog stor sannolikhet att det är som du tror. Inte så lätt att få bort boet. Fixa galler sedan också för de kommer garanterat tillbaka nästa år.
Såg två stycken som stod uppe på skorstenen, svårt att avgöra om de varit i eller inte. Körde igång köksfläkten vid nått tillfälle men verkar inte ha gjort nån skillnad. Borde rimligen vara öppningen uppe till höger (bakom plåtröret), i så fall har nätet ovanför rostat sönder... såvida de inte har väldigt starka näbbar

• Tak med skorstenar, sotfläckar, nät säkerhetsfunktion, överblick över angränsande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
K kattparet skrev:
Såg två stycken som stod uppe på skorstenen, svårt att avgöra om de varit i eller inte.
Ser ju fint ut med galler iallafall.
Du får stå och kika ett tag om du ser att de hoppar upp eller ner. Det är rätt frekvent trafik den här tiden på året så du behöver nog inte vänta så länge.

C cpalm skrev:
Ser ju fint ut med galler iallafall.
Du får stå och kika ett tag om du ser att de hoppar upp eller ner. Det är rätt frekvent trafik den här tiden på året så du behöver nog inte vänta så länge.
Tja, den där som ser lite mer robust ut till VÄNSTER satte sotaren dit, nu är bilden drygt 2 år gammal. Över resten sitter ju hönsnät som synes. Såvida inte skiten blåst bort eller nån fiffig fågel har snott en avbitartång så borde det vara intakt.. Plåtröret går ner till gamla pannan och har hittat en och annan död småfågel där ibland. Inte så trevligt.

Tur att det sitter ett spjäll i köksfläkten, annars hade det väl börjat dyka upp kajor på spisen en vacker dag.

...nu skulle jag behövt komma upp på taket av andra anledningar. Finns mig veteligen inga anordningar för säkerhetssele, det är en infäst trapp till skorstenen. Ska man behöva hyra en skylift för säkerhets skull?

C
K kattparet skrev:
Såvida inte skiten blåst bort eller nån fiffig fågel har snott en avbitartång så borde det vara intakt..
De har ju inbyggd avbitartång :rofl:
Skämt åsido kan de hålla på hur länge som helst med att slita och dra och lirka med nätet om de bestämt sig. De är otroligt envisa.

De går inte ner hela vägen normalt, utan det funkar så att de står och slänger ner pinnar i skorstenen tills någon pinne fastnar, sen fortsätter de så tills de har en bas för boet på ett lagom djup. Så de kan i princip fylla halva skorstenen med pinnar.

Takbryggor och vissa (men långtifrån alla) takstegar är godkända för infästning av fallskyddsutrustning.
Svårt att komma med något förslag om du inte beskriver det närmare (bild?).

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De har ju inbyggd avbitartång :rofl:
Skämt åsido kan de hålla på hur länge som helst med att slita och dra och lirka med nätet om de bestämt sig. De är otroligt envisa.
Helt sant! Vi hade monterat dit ett fint kraftigt galler, rejält ditskruvat med skruv och muttrar. På något vis lyckades de montera bort gallret, lade det åt sidan och proppade hela pipan full med pinnar och bodde där ett bra tag innan vi förstod vad som stod på. Tidigare duvpar som hade byggt ett litet bo på uppe på toppen av skorstenen precis under huven hade de haft ihjäl först...

• Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fick tillverkat i rostfritt 2 parallella vågräta pinnar infästa med 2 st ca 50cm lodräta pinnar vilket innebar att kajorna inte kunde lyfta pinnarna rakt upp. Detta efter åtskilliga extrabesök av sotare som fått rensa efter kajorna då allt nät slängts bort. Har de en gång fått för sig att just min skorsten är bäst är det svårt att bli av med dem.

Har också kajor i skorstenen. Försökt sätta dit kycklingnät men inser ju när jag läser om era galler att det var en löjlig tanke :rofl:

Får ta hit sotarn som får fixa något mer robust.

Anna_H Anna_H skrev:
Har också kajor i skorstenen. Försökt sätta dit kycklingnät men inser ju när jag läser om era galler att det var en löjlig tanke :rofl:

Får ta hit sotarn som får fixa något mer robust.
Insåg just vad de gjort med nätet...

• Röd tegeltak, tegelskorsten, antenn, blå himmel, gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
elleff och 3 till
  • Laddar…
Himla envisa fåglar om man står och slänger ner pinnar till fördärvelse, den är ju rätt djup minst sagt. Om de nu byggt bo i det nedre vänstra hålet dock....då kommer jag garanterat få köpa mycket Gevalia i vinter för det leder till bastun..

Vi hade ju skator i trädet brevid i fjol, jag har för mig de brukar skrämma bort kajor, men vi hade sönder boet... Kanske därför vi fick hit kajor nu

Så sotaren (eller jag) får inte gå upp och riva bort boet? Börjar ju smått fundera på om det är risk för stopp i kökskanalen, lite sådär rädd för ökad brandrisk....

Måste man vänta till senare i sommar/höst?

K kattparet skrev:
Så sotaren (eller jag) får inte gå upp och riva bort boet? Börjar ju smått fundera på om det är risk för stopp i kökskanalen, lite sådär rädd för ökad brandrisk....

Du vill ha dit någon så fort som möjligt, när dom har fått i tillräckligt med pinnar kan man behöva öppna upp skorstenen genom att ta bort tegelstenar på den nivån som boet sitter.

Dom kastar ner pinnar och hoppas att någon av dom ska fastna på tvären på väg ner,att det sedan ska fastna fler uppe på den och sedan kan dom börja mata på på riktigt och boet kan bli flera meter långt när det går för länge.

Jag hade väldig tur när dom byggde bo 5meter ner i pannans pipa under våren när pannan var avstängd, köpte en Sotarviska med rep, tog bort borsten så att den bara var en järnkula och ett rep, kastade ner kulan och lyckades slå sönder boet så att ner ramlade ner till pannan, Var nog närmare 20liter med pinnar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K kattparet skrev:

Fågelbon med ägg och ungar är fridlysta. I vissa fall kan man få dispens men det är väl mer när fåglarna är farliga, t.ex. måsar som angriper människor som är i närheten av boet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.