35 566 läst ·
32 svar
36k läst
32 svar
Lägga nytt plåttak på befintligt plåttak
Sida 1 av 3
Under plåttaket på vår 1970-talsvilla ligger kondensskivor på takstolarna men en (hel) del av dessa skivor har inte hållit sig på plats (de har inte varit fastnitade ed) så att en del kondensdroppar har inte fångats av skivorna (dock inga skador på kallvindgolvet där isoleringsmatta ligger) utan droppat ner på kallvindgolvet. Vissa skivor har också böjts så att kondensvatten har samlats i skivorna som därför har fuktskadats.
Vi avser att åtgärda detta och ett förslag från takläggare har varit att dels avlägsna de fuktskadade kondenskivorna (görs från kallvindhållet), dels lägga nytt plåttak på det befintliga korrugerade plåttaket (som det är inget fel på) på ny läkt som spikas på den befintliga taket. Genom en sådan lösning ska det gamla plåttaket, som således kommer att finnas kvar under det nya plåttaket, fungera som "kondenskivor". En sådan takläggning uppges också kunna ske vintertid utan problem trots att villan befinner sig i norra Norrland.
Låter detta som en vettig och korrekt lösning på fallet?
Vi avser att åtgärda detta och ett förslag från takläggare har varit att dels avlägsna de fuktskadade kondenskivorna (görs från kallvindhållet), dels lägga nytt plåttak på det befintliga korrugerade plåttaket (som det är inget fel på) på ny läkt som spikas på den befintliga taket. Genom en sådan lösning ska det gamla plåttaket, som således kommer att finnas kvar under det nya plåttaket, fungera som "kondenskivor". En sådan takläggning uppges också kunna ske vintertid utan problem trots att villan befinner sig i norra Norrland.
Låter detta som en vettig och korrekt lösning på fallet?
Medlem
· västragötaland
· 1 560 inlägg
Det kan ju fortfarande bli kondens/frost på det gamla plåten även fast ni lägger en ny ovanpå. Inget jag skulle rekommendera till en kund eller göra utan riva av den gamla plåten på med nytt kondensskydd helst råspont och papp sen ny plåt.
Menar Johan I att det fortfarande kan bli kondens UNDER den gamla plåten med påföljd att kondensdropp då uppkommer rakt ner på kallvindgolvet?
För en relativt okunnig som jag är det konstigt att flera takläggningsföretag föreslår denna metod och att metoden inte är ovanlig. Kan metoden då vara "riskfylld"? Om det finns risk med metoden kan ju inte kostnadsfördelen kompensera detta.
För en relativt okunnig som jag är det konstigt att flera takläggningsföretag föreslår denna metod och att metoden inte är ovanlig. Kan metoden då vara "riskfylld"? Om det finns risk med metoden kan ju inte kostnadsfördelen kompensera detta.
Medlem
· västragötaland
· 1 560 inlägg
Ja det är möjligt att det blir kondens under den gamla plåten.Sinclair skrev:Menar Johan I att det fortfarande kan bli kondens UNDER den gamla plåten med påföljd att kondensdropp då uppkommer rakt ner på kallvindgolvet?
Har lagt nytt plåttak över ett gammalt. Förvisso i ett ouppvärmt utrymme men jag upplever att kondensen bildas framförallt på grund av kallstrålningen vilket då blir under det yttersta plåttaket. Det undre upplever jag som torrt efter takomläggningen.
Detta stämmer säkert inte om du har varm fuktig inomhusluft som kondenserar mot en kall metallyta.
Detta stämmer säkert inte om du har varm fuktig inomhusluft som kondenserar mot en kall metallyta.
Medlem
· västragötaland
· 1 560 inlägg
Du pratar väl säkert med snickare och deras kunskap inom plåt är ofta dålig är plåtslagare som kan detta.Sinclair skrev:
Finns många olika och godkända lösningar men plast skulle jag inte välja för det finns Kondensväv med genomtrampningsskydd idag som är mycket bättre än plast.
Här har du några olika typer:
http://www.icopal.se/Produktsortiment/branta/underlagsprodukter/Frihangande underlag.aspx
Redigerat:
Det finns underlagsduk specifikt för ändamålet, den andas, är genomtrampningssäker, och skapar ett vattentätt underlagstak. Det är dessutom föredömligt enkelt och smidigt att lägga. Jag gjorde det själv tidigare i höstas på en kompis garagetak. Sedan återanvände vi plåten som redan låg.
Vi handlade på Byggmax.
Så hade jag gjort i ditt läge, helst med ny med annars med återanvänd plåt om den är OK.
Vi handlade på Byggmax.
Så hade jag gjort i ditt läge, helst med ny med annars med återanvänd plåt om den är OK.
Redigerat:
Tack för det svaret och för alla andra för den delen.
Vårt korrugerade plåttak är fastspikat så om man ska ta bort det taket med tanken att återanvända det efter att t ex ha monterat den vattentäta undertaksduken, som du beskriver, är väl risken att takplåten skadas när den tas bort. Dessutom måste man väl vid återmonteringen skruva fast taket i de gamla spikhålen. Men läkten? Måste inte den också tas bort för att lägga undertaksduken?
Vårt korrugerade plåttak är fastspikat så om man ska ta bort det taket med tanken att återanvända det efter att t ex ha monterat den vattentäta undertaksduken, som du beskriver, är väl risken att takplåten skadas när den tas bort. Dessutom måste man väl vid återmonteringen skruva fast taket i de gamla spikhålen. Men läkten? Måste inte den också tas bort för att lägga undertaksduken?
JA man sätter duken direkt på takstolarna.
har själv bytt tak i somras och det var så jag gjorde.
tog bort gamla taket + masonitskivor som var mitt undertak och sen på med väv, sen ströläkt och reglar sen nytt plåttak.
har själv bytt tak i somras och det var så jag gjorde.
tog bort gamla taket + masonitskivor som var mitt undertak och sen på med väv, sen ströläkt och reglar sen nytt plåttak.
För att ta bort spiken utan att skada befintlig plåt, så kan du använda en glidhammare.
Kolla arbetsbeskrivningen på duktillverkarens hemsida, fanns kanske på Byggmax hemsida också. Den vi körde med var från Trebolit vill jag minnas, ljusblå till färgen.
Där står klart och tydligt hur man gör. Det är enkelt. Man kan med fördel använda tunna ströläkt, typ 10mm, om man vill spara bygghöjd.
Ja, skruva tillbaka plåten med lämplig skruv med tätbricka. Använd lämpligen ny läkt. Det brukar vara dags att byta den också om underlagstaket behöver bytas.
Kolla arbetsbeskrivningen på duktillverkarens hemsida, fanns kanske på Byggmax hemsida också. Den vi körde med var från Trebolit vill jag minnas, ljusblå till färgen.
Där står klart och tydligt hur man gör. Det är enkelt. Man kan med fördel använda tunna ströläkt, typ 10mm, om man vill spara bygghöjd.
Ja, skruva tillbaka plåten med lämplig skruv med tätbricka. Använd lämpligen ny läkt. Det brukar vara dags att byta den också om underlagstaket behöver bytas.
När klimatet är som fuktigast.
höst vår.
sommar så torkar det ut av värmen och mitt i kalla vintern är det torrt.
om man nu inte skulle ha extremt läckage från inomhusdelen till vinden men då är det också ett fel som måste åtgärdas.
Kondens ska inte vara nått problem om allt står rätt till.
höst vår.
sommar så torkar det ut av värmen och mitt i kalla vintern är det torrt.
om man nu inte skulle ha extremt läckage från inomhusdelen till vinden men då är det också ett fel som måste åtgärdas.
Kondens ska inte vara nått problem om allt står rätt till.