O
Har ett litet sadeltak ovanför vår entré. Kort efter vi flyttade in förra året såg jag att det fanns en sprucken panna där som jag sedan bytade. Men skadan var redan skedd och ströläckten är rutten. Så länge man inte rör det så håller det nog några år till men bör ju laga det. Blir man tvungen att plocka ner alla takpannor, inklusive nockpannor och bärläckt för att komma åt? Eller räcker det att man bytar t ex den halvan som är rutten?

Taksäkerhet, halkskydd, takpannor, skadad sektion markerad, blå himmel, träd, hus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett närbildsfoto av ett skadat tak med trasiga takpannor och synliga underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra lätta lite på bärläkten och peta in en bit vid sidan.

O
Stefan N Stefan N skrev:
Bra lätta lite på bärläkten och peta in en bit vid sidan.
Menar du utan att plocka bort pannorna? 🤔

Hade inte pannorna varit spikade hade det ju varit ganska enkelt att plocka bort de nedersta och peta in en ny ströläckt. Men nu behöver jag väl plocka bort nocken (som också är spikad) och ta bort hela raden för att komma åt.

Antar att även ströläckt är spikad eller skruvad?

Eller du menar att bara peta in en liten träkloss och sen byta på riktigt nån annan gång? 🤓

Redigerat:
Du behöver inte göra jobbet större än vad det är, bara lägg en bit vid sidan och det kommer hålla hela takets livslängd.

• Älska
Ocuf
  • Laddar…
normalt brukar man spika de 2 nedersta och 2 översta+2 yttersta så rad 3 och 4 borde vara lösa

• Gilla
Ocuf
  • Laddar…
O
Stefan N Stefan N skrev:
Du behöver inte göra jobbet större än vad det är, bara lägg en bit vid sidan och det kommer hålla hela takets livslängd.
Älskar detta forumet. Var beredd på lite större operation. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.