Vi har ett uppvärmt garage på 6x9 meter med ett loft som vi nu ska isolera för att kunna ha som frostfritt förvaringsutrymme och gym. Det ska hållas frostfritt men kunna värmas upp för enstaka tillfällen. Dock blir det ganska lågt i tak om man isolerar ovanför hanbalken som väl är det enklaste. Jag vill kunna lyfta en vikt ovanför huvudet utan att slå i taket, därför funderar jag om det går att isolera ända upp i nock och låta hanbalkarna synas. Vi ska sätta Jackon luftspaltskivor, och då borde de sitta ihop i nock så att luften kan röra sig från takfot till takfot och sen isolerar vi resten av utrymmet fram till takstolens tjocklek, takstolen är 195 mm och luftspaltskivan bygger 40 mm, så 145 mm isolering borde duga. Sen plast, gles och gips i vanlig ordning.
Min fundering är då om vi klarar oss utan ventilering i nock, utan bara med luftflöde från takfot till takfot i varje fack? Det kommer inte att bli någon avsevärd värme från "boytan" eftersom vi inte kommer att värma upp mer än till 5-10 grader, och ingen bor ju där heller.
Vi vill inte göra något dyrt och avancerat egentligen, bara kunna förvara saker frostfritt, men helst med så hög takhöjd som möjligt då så att jag slipper stå på knäna när jag ska lyfta vikter ovanför huvudet...
Min fundering är då om vi klarar oss utan ventilering i nock, utan bara med luftflöde från takfot till takfot i varje fack? Det kommer inte att bli någon avsevärd värme från "boytan" eftersom vi inte kommer att värma upp mer än till 5-10 grader, och ingen bor ju där heller.
Vi vill inte göra något dyrt och avancerat egentligen, bara kunna förvara saker frostfritt, men helst med så hög takhöjd som möjligt då så att jag slipper stå på knäna när jag ska lyfta vikter ovanför huvudet...
Hur gjorde du här? Jag har exakt samma fråga. Funderar om man kan ventilera neråt i nocken, någon form av springa eller ventil i varje fack, men hittar ingen färdig lösning...
Klicka här för att svara