Hej! Har köpt ett 50-talshus och planerar slå ut en längsgående vägg och några tvärgående väggar på övre plan. Se grönmarkerat på planlösningen. Bifogar sektion som visar takstolens konstruktion. Husbredd 8m. Kan mina takstolar vara självbärande tro? Kan jag riva dessa väggar utan att taket rasar ihop?:p

• Arkitektonisk ritning av ett hus, inkluderar fasad och våningsplan, med anteckningar och stämplar, inscannat dokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre arkitektonisk ritning av byggnad, fasad och sektion, pappersblad med fläckar, historisk industridokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Nej, det är inga självbärande takstolar och du kan inte slå ner väggar hursomhelst.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Nej, väggarna som går längs med huslängden är bärande. Ändring i bärande delar behöver anmälas till bygglovskontoret.

Väggarna i trapphuset bör gå bra, men ta det inte för en sanning.

Nej, inte självbärande - behöver lastas av

Något bär ju också upp bjälklaget på övervåningen vid trappan. Kanske är det avväxlat i bjälkarna på vardera sida om hålet för trappan. Eller så används trapphusets väggar som upplag.

Går inte att veta utan att kolla på plats.

Tack för svar, då får jag låta ett proffs komma och kika på en lösning innan jag gör något:D(y)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.