T
TheGame: Liknar Kami på profilen tycker jag. Är det slät eller sansad yta?
2 svar · 1,6k läst
·
J
Jochi: [citat] * Det är naturligt med dropp från vindskiveplåtar vissa morgnar. Jag bor nära bohuskusten. Här är relativa luftfuktigheten ofta 90 % på kvällen. Klara sommarnätter är himlen kallare än lufttemperaturen. Då sker kondensering på tunna material som på plåtar och kanske även på takpannor. Det är samma fenomen som dagg på gräs. Det få vi leva med. Hög relativ fuktighet
6 svar · 2,5k läst
O
Ocuf: [citat] Löste du det? Sugen själv på att sätta en skiva cellplast på luckan.
3 svar · 11,2k läst
B
Baskavoda: Jag bygger en friggebod där jag ska ha taktegel som ytskikt på taket. Jag fick med en underlagspapp som heter Anticon coverall med byggsatsen (stommen). När jag läser instruktionerna till den så förstår jag det som att man har den direkt på råsponten och som ända tätskikt under teglet. Är det normalt att man "bara" har underlagspapp och ingen ytpapp under teglet? Riskerar man inte att
0 svar · 1,0k läst
L
Lana90: Ja, de har lagt ny. Nu i efterhand är jag lite orolig om de verkligen kontrollerat att det inte fanns röta. På ett ställe upptäckte de rutten råspont först när de höll på att satta shingel, då rev de den delen och ersatt en del plankor. Hoppas att de skulle upptäkt om det fanns ruttenhet på andra ställen
5 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Somna om, ingen risk där ute.
1 svar · 680 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Nä det borde inte vara en risk, för plåtstosen på skorstenen är falsad runt rökröret Det andra kan jag inte svara på, har aldrig sett en sådan...
5 svar · 2,8k läst
·
K
kaptenhaddok: Hej! Är på gång att byta tak på sommarstugan i Norrbottens inland och har köpt Kami Plegel. Behöver lägga ny bärläkt och kom över tryckimpregnerat 45x70 billigt som jag tänkte använda. Dock så såg jag att tryckt virke i kombination med Kami Plegel verkar vara en dum ide pga korrosion...? Kan man komma runt detta problem på något sätt? Typ häfta fast remsor av underlagstaket
0 svar · 873 läst
F
fribygg: Onduline kan också vara värt att kika på.
1 svar · 1,6k läst
M
MrOil: Vi har köpt en oisolerad timmerstuga från ca -80 som saknar möjlighet att komma upp under taket. Ytan på vinden som är under innertak är uppskattningsvis 6x3 meter, ca 80cm från innertak till nock. Resten av stugan är det innertak hela vägen upp till nocken. Bör jag ta upp en utvändig lucka för att kunna inspektera vinden? Blir isåfall där antennen är på bilden. Innertaket är
0 svar · 901 läst
·
J
JonasJN: Inga tankar och funderingar om att vindduken hamnar direkt mot fjällpanelen? Vid närmare eftertanke borde ju detta inte vara något problem då det är så mycket luft bakom duken, men då blir ju frågan om vindduken behövs alls?
1 svar · 879 läst
Lime113
Lime113: Nu är taket lagat för några år framöver. Visade sig att vecken kom sig av veck i underpappen 🤔 [bild]
21 svar · 8,3k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: [citat] Det kan stämma när jag läser det 5 år senare 😄 så den skruven kanske jag borde skippat, för det är omvik på mina plåtar. Bra att detta kom upp för till hösten ska jag lägga samma plåt på en utbyggnad, men då skippar jag den!
61 svar · 34,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du skall inte använda spår och not, utan vanlig fasadbräda och sätta de nedre innanför de övre så att vatten inte kan ansamlas - se ritningen från träguiden nedan [bild]
3 svar · 1,2k läst
·
O
Otto Kulladal: Tack för era råd, låter det vara ett par år. MVH Georg Olsson
4 svar · 987 läst
·
O
Ocuf: [citat] Nej det går ju alltid ta sig in men det handlar ju främst om att göra det tillräckligt jobbigt. ☺️
7 svar · 2,5k läst
D
Danne12345: [citat] Det är lite sent nu men tack för tipset
2 svar · 782 läst
A
anen: Ok
6 svar · 1,0k läst
·
A
6 svar · 1,0k läst
·
newbie87
newbie87: Hej. Skulle behöva lite råd. Köpte hus pch har börjar renovera men stött på lite problem hela tiden som tar tid. Nu har jag ett nytt problem som jag inte tänkt på tidigare och inte vet riktigt hur jag ska göra. Tänkte sänka taket och senare dra in spotlights. Pratat med elektriker och behövde då sänka med 28mm gles och sedan 13 gips för att få in hide a lite i detta. Men jag vet
0 svar · 557 läst
·
Joe90
Joe90: [citat] tack, kan man behandla med linolja och sedan måla dem efter? tack från en engelsman👍😁
2 svar · 662 läst
·
D
Droynas: Antar att taket är fastskruvat - kolla runt skruvarna.
4 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: Till en så liten byggnad vill jag föreslå ett vanligt snedtak/pulpettak, det är rätt många fler arbetstimmar att beräkna och slå ihop takstolar och tegeltaket med vindskivor och vattbrädor tar betydligt mer tid på ett sadeltak.
2 svar · 1,6k läst
O
oddjobb: [citat] Alla pannor är låsta av 2 intilliggande pannor. Är det någon som känner till någon som har haft problem med betongpannor som inte varit spikade? Nockpannan är mer utsatt.
18 svar · 8,3k läst
J
johes: Baserat på era kommentarer ska jag nog ta ett nytt färgprov till en annan färghandel för ett andra utlåtande.
5 svar · 2,0k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Det har delvis med att lutningen ska vara minst 2,5 mm/meter, gärna mer, Blir det för långa sträckor kan höjdskillnaden bli stor. Vid 5mm/m blir det över 6 cm höjdskillnad. Är takfoten inte rak och i våg kan det bli mycket större skillnad. Visst är standardkraven väl tilltagna. 600mm mellan krokarna t.ex. är tätt, men stadigt. Rännorna är nog ganska lika, men ta med en
3 svar · 2,9k läst
Linus Norén
Linus Norén: [citat] Tack för svar. Jag ger det ett försök. Jo jag vet att plåten inte är den bästa, får kanske ordna det med när jag ändå är där uppe. Byte av plåt får nog vänta ett tag.
2 svar · 1,6k läst
·
K
kniv: Vad är det för taklösning? Beklädnad? Kallvind? Åtkomst inifrån eller utifrån? Ovanför vilket rum är skadan?
4 svar · 756 läst
·
Joe90
Joe90: [citat] Thanks 👍👍
2 svar · 540 läst
·
Höghus
Höghus: Det lär vara en högoddsare. Kan du göra nåt skoj med tillhörande tätningslist https://www.benders.se/sortiment/tak/tatning-luftning/tatningsprofil-palema/ och motsvarande för plasttaket? /Höghus
1 svar · 680 läst
rubus arcticus
rubus arcticus: [citat] Tack för svar! Ja, vi har haft hantverkare här hemma tidigare. När de har utfört arbeten på vår övervåning eller i ett av rummen som ligger längst in i huset (dvs de måste gå igenom hela huset med smutsiga arbetskläder och utrustning så har det såklart varit besvärligt. Nu utförs ju nästan allt jobb utomhus. Det är bara skorstenen som delvis måste monteras bort inomhus.
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.