Hej
Jag hade velat kunna jobba lite mer på taket fast på ett säkert sätt. Varit uppe en gång och bytt ut någon trasig panna, men lutningen är precis på gränsen för brant för att man ska känna sig säker.
Tänkte ev köpa ett sånt här fallskyddspaket med sele och lina: https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/fallskyddsutrustning/fallskyddspaket-2000047264
Men linan måste ju fästas någonstans, förslagsvis i ett objekt på marken, som ligger i linje med där man ska befinna sig på taket. Men när man rör sig i sidled på taket så bör man ju också ändra sin fästpunkt. Annars blir det ju som en slinga/gunga ifall man skulle falla.
På taket har jag två skorstenar, som befinner sig på olika sidor av huset. Skulle det inte vara möjligt då att spänna en t.ex stålvajer eller rep mellan dessa skorstenar, och sen haka fast sig med karbinhaken i denna vajer? I så fall hade man ju kunna flytta sig i sidled och ändå behålla det "raka fallet" istället för slingeffekten.
Typ så här tänkte jag mig: (Ursäkta taskig bild tagen från Google Maps)
Låter det smart eller dumt? Vad ska jag i så fall köpa för vajer?
Jag hade velat kunna jobba lite mer på taket fast på ett säkert sätt. Varit uppe en gång och bytt ut någon trasig panna, men lutningen är precis på gränsen för brant för att man ska känna sig säker.
Tänkte ev köpa ett sånt här fallskyddspaket med sele och lina: https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/fallskyddsutrustning/fallskyddspaket-2000047264
Men linan måste ju fästas någonstans, förslagsvis i ett objekt på marken, som ligger i linje med där man ska befinna sig på taket. Men när man rör sig i sidled på taket så bör man ju också ändra sin fästpunkt. Annars blir det ju som en slinga/gunga ifall man skulle falla.
På taket har jag två skorstenar, som befinner sig på olika sidor av huset. Skulle det inte vara möjligt då att spänna en t.ex stålvajer eller rep mellan dessa skorstenar, och sen haka fast sig med karbinhaken i denna vajer? I så fall hade man ju kunna flytta sig i sidled och ändå behålla det "raka fallet" istället för slingeffekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah okej! Ja det känns ju enkelt och funktionellt.boihus123 skrev:
Stegen ligger bara rakt på pannorna (med trall som distanser) och är fastskruvad på något sätt på motsatt sida. Vad tänkte du på med den?
Ja det hade absolut varit en fin lösning långsiktigt. Men det är oklart hur länge jag bor kvar också, och får kanske hamna en bit bak på priolistan isåfall.Düsseldorff skrev:
Tänkte att vajern hade varit en bra kortsiktig lösning så att jag kommer upp och kan se över pannorna och laga någon läkt
Grejen är att du kommer behöva spänna den här vajern jäkligt hårt för att den ska göra vad den ska.
Sen måste vajern du spänner fast dig med vara väldigt kort också annars kommer du kunna ramla ned ändå.
Jag tror detta blir mer jobb än nytta.
Sen måste vajern du spänner fast dig med vara väldigt kort också annars kommer du kunna ramla ned ändå.
Jag tror detta blir mer jobb än nytta.
Själv hade jag bara en fästpunkt och det blev lite mekigt att hela tiden reglera linan. Efter nån timme glömde jag bort att justera och jobbade vidare i ett par timmar. När jag var klar insåg jag att jag hade så mycket slack att jag hade hamnat på marken vid fall😊
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 142 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 142 inlägg
Dito detta. Om det ska vara ett fallskydd måste du spänna vajern så jävla hårt att fästpunkterna kommer gå sönder.Farstatjej90 skrev:
Farstatjej90 skrev:
Ah, alright. Kalla mig efterbliven nu, men varför måste vajern vara så extremt hårt spänd? Vad händer annars?Düsseldorff skrev:
Vet inte om det finns några fästpunkter, den är virad i en loop runt de två skorsternarna som på bilden
Repet som man fäster mellan fallskyddsselen och vajern har en liten justerare som man justerar replängden med efter som att man rör sig upp och ned
Om det känns bättre så förstår inte jag heller. Vad skulle de extra 20-30cm typ som blir av slacket ha för avgörande betydelse.N naikon skrev:
Jag hade inte klyddat med vajer utan bara tagit en tamp som inte töjer sig så mycket.
Japp det skulle ju kunna vara en bättre idé för en mer permanent lösning. Dock kan det vara så vi endast bor kvar här något år och måste sälja snart. Tänkte bara om denna vajerlösningen kunde varit en ok kortsiktig lösning för att byta pannor och laga lite läktE epw skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 142 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 142 inlägg
Därför attN naikon skrev:Ah, alright. Kalla mig efterbliven nu, men varför måste vajern vara så extremt hårt spänd? Vad händer annars?
Vet inte om det finns några fästpunkter, den är virad i en loop runt de två skorsternarna som på bilden
Repet som man fäster mellan fallskyddsselen och vajern har en liten justerare som man justerar replängden med efter som att man rör sig upp och ned
1. om du inte dragit åt vajern like a motherfucker innan så kan du inte lita på att fästpunkterna håller i skarpt läge, och
2. du kommer räkna fel på slacket så när du väl trillar av kommer du slå i marken innan vajern dämpar.
Jag skulle skruva in öglor i fasaden uppe vid nocken, och dra ett rep över vindskivor och längs nocken, sedan kan x antal mothållslinor dras ner på långsidan beroende på husets längd. (Blått) Jag gjorde en variant av det då min skorsten står i nocken och nära mitten av huset.Funkade utmärkt.N naikon skrev:Hej
Tänkte ev köpa ett sånt här fallskyddspaket med sele och lina: [länk]
[bild]